بیماریها و راه درمان

آن چه مدفوع درباره سلامت شما می گوید!

مدفوع انسان,علت بوی بد مدفوع

اجابت مزاج سه بار یا کمتر در هفته به عنوان یبوست شناخته می شود

 

وضعیت اجابت مزاج و مدفوع شما می تواند نشانگر خوبی از وضعیت سلامت باشد. بر همین اساس است که پیش از کشیدن سیفون بهتر است نگاهی به مدفوع خود داشته باشید. اما از کجا متوجه شویم که شرایط عادی است و مشکلی وجود ندارد؟

 

اگر اجابت مزاج راحت صورت می گیرد، همه چیز خوب است

دفع مدفوع نباید نیازمند فشار بیش از حد باشد. حرکات روده و اجابت مزاج نباید همراه با درد و آسیب باشد. در شرایط ایده آل، مدفوع باید با کمترین میزان فشار دفع شود و احساس تخلیه کامل را داشته باشید.

 

قهوه ای بهترین رنگ است

مدفوع باید طیفی از رنگ قهوه ای یا سبز داشته باشد. به طور معمول، از زمان مصرف غذا تا تبدیل شدن به مواد زائد حدود سه روز طول می کشد. اگر مدفوع طیفی از رنگ سبز را نشان می دهد، ممکن است مدت زمان کمتری برای گوارش سپری شده باشد، اما به طور کلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. سیاه یا قیری رنگ بودن مدفوع ممکن است نشانه ای از وجود خون باشد. خون ناشی از زخم معده یا مشکلات معده با عبور از دستگاه گوارش تیره‌تر می شود.

 

اجابت مزاج بیش از اندازه زیاد یا کم می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد

به طور معمول، اجابت مزاج سه بار یا کمتر در هفته به عنوان یبوست شناخته می شود. در مقابل، تعیین اجابت مزاج بیش از اندازه بر مبنای روزانه دشوارتر است. برخی افراد به واسطه ژنتیک یا سبک زندگی نیازمند دفع مدفوع سه بار یا بیشتر در روز هستند. مشکل زمانی شکل می گیرد که تغییری چشمگیر در الگوی اجابت مزاج شما رخ دهد. اگر میزان دفع مدفوع شما به ناگاه از سه بار در هفته به سه بار در روز برسد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد و نباید نادیده گرفته شود.

 

مدفوع فوق العاده بدبو می تواند نشانه ای از وجود مشکل باشد

مدفوع فوق العاده بدبو اغلب با آن چه می خورید در ارتباط است، اما می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی نیز باشد. غذاهایی که به درستی گوارش نشده اند به روده بزرگ می رسند و یک فرآیند تخمیر آغاز می شود که قند را به گاز تبدیل می کند. این روند می تواند مدفوع بسیار بدبو را تولید کند. در یک دستگاه گوارش سالم، غذا در روده کوچک تجزیه شده و احتمالا مقدار چندانی به روده بزرگ نمی رسد تا فرآیند تخمیر شکل بگیرد. اگر مدفوع شما بویی فراتر از بوی ناخوشایند طبیعی دارد با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است عدم تحمل غذایی یا حساسیت غذایی داشته باشید که باید به آن رسیدگی شود.

 

مدفوع بسیار شل (اما نه اسهال) ممکن است نشانه بیماری سلیاک باشد

اگرچه بیماری سلیاک تنها حدود یک درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بنابر ارزیابی های صورت گرفته، ۸۳ درصد آمریکایی های مبتلا به این بیماری از آن بی خبر بوده اند. نشانه های موجود در مدفوع می تواند یکی از نشانگرهای اصلی ابتلا به این بیماری باشد. با ابتلا به بیماری سلیاک، بدن قادر به تحمل گلوتن، پروتئینی در گندم، چاودار، و جو نیست.

 

مصرف گلوتن موجب از بین رفتن پرزهای روده کوچک می شود و از این رو، فرد قادر به جذب مواد مغذی از غذاهای مصرفی نخواهد بود. این مساله به شل شدن مدفوع منجر می شود. دنبال کردن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به جذب مواد مغذی کمک کرده، مدفوع را سفت‌تر سازد، و به بهبود نشانه های دیگر مانند خستگی، درد، نفخ، افسردگی، یا راش ها کمک کند.

 

شناور شدن گاه به گاه مدفوع کاملا طبیعی است

هنگامی که مدفوع به جای آن که غرق شود، شناور می ماند می تواند به معنای وجود گاز اضافی در دستگاه گوارش شما باشد. اگر مقدار زیادی لوبیا، جوانه گندم، کاهو، یا یک وعده غذایی بسیار بزرگ خورده باشید، شناور شدن مدفوع به واسطه گاز کاملا عادی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این وجود، اگر شناور شدن زیاد رخ می دهد یا متوجه ظاهر روغنی مانند مدفوع شده اید، این می تواند به وجود چیزی در بدن که از جذب چربی ها از غذا جلوگیری می کند، اشاره داشته باشد.

 

به عنوان مثال، التهاب یا عفونت در لوزالمعده می تواند از ترشح کافی آنزیم های گوارشی جلوگیری کند. حساسیت غذایی یا عفونت می تواند به پوشش روده آسیب وارد کند که میزان جذب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای بررسی های دقیق‌تر با پزشک مشورت کرده و آزمایش مدفوع دهید.

 

تغییر رنگ مدفوع , خون در مدفوع

مدفوع باید طیفی از رنگ قهوه ای یا سبز داشته باشد

 

اجابت مزاج به طور مرتب صورت می گیرد، اما همچنان ممکن است یبوست داشته باشید

اگر مدفوع شما همواره سفت است و به صورت تکه تکه خارج می شود، به جای این که حالتی نرم و یک تکه داشته و به راحتی و بدون تلاشی خاص خارج شود، ممکن است به یبوست مبتلا باشید. مقصر اصلی می تواند دریافت فیبر ناکافی باشد. میزان توصیه شده دریافت فیبر روزانه برای بانوان ۲۵ گرم و برای آقایان ۳۸ گرم است. مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیاها، مغزهای خوراکی، و دانه ها را فراموش نکنید. نوشیدن آب کافی نیز باید مد نظر قرار بگیرد. افرادی که آب کمتری می نوشند، احتمال بیشتری دارد دچار یبوست شوند.

 

شکل مدفوع می تواند به وجود مشکل اشاره داشته باشد

در شرایطی که تغییر در شکل یا تکرر دفع مدفوع می تواند نشانه ای از وضعیتی ساده مانند ابتلا به یبوست باشد، اما همچنین می تواند نشانگر مشکلاتی جدی‌تر از قبیل سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، انسداد روده، یا حتی سرطان روده یا معده باشد. اگر مشکل شما یبوست نیست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر مدفوع حالتی نواری یا به اندازه یک مداد پیدا کرده می تواند نشانه ای از انسداد روده یا حتی نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد.

 

دارو می تواند در اجابت مزاج مشکل ایجاد کند

آیا مجبور هستید پشت سرهم از دستشویی استفاده کنید؟ برخی داروها سیستم گوارش انسان را تحریک می کنند. از جمله مقصران بزرگ می توان به آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، ضد اسیدهای حاوی منیزیم، و مهارکننده های پمپ پروتون برای سوزش سر دل اشاره کرد. اگر نسبت به ایجاد اختلال در اجابت مزاج خود مشکوک هستید، با دکتر مشورت کنید تا دوز داروها دوباره تنظیم شوند.

 

برخی داروها می توانند روی رنگ مدفوع تاثیرگذار باشند

برخی داروها که بدون تجویز نسخه قابل خریداری هستند، مانند پپتو بیسمول می توانند رنگ مدفوع را سیاه سازند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که گوگرد موجود در دستگاه گوارش با بیسموت، ماده فعال دارو، ترکیب می شود و سولفید بیسموت، یک ماده سیاه رنگ، شکل می گیرد. این تغییر رنگ موقت و بی ضرر است و ممکن است چند روز پس از توقف مصرف دارو نیز ادامه داشته باشد.

 

خون در مدفوع همواره عاملی هشدار دهنده است

حتی اگر مقدار اندکی خون را به صورت دوره ای در مدفوع خود مشاهده کردید با یک پزشک مشورت کنید. خون می تواند نشانه ای از هموروئید، شقاق مقعد، پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ، یا یک بیماری التهابی روده باشد. در بدترین حالت، خون در مدفوع نشانه ای از ابتلا به سرطان است.

منبع:asriran.com



به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا