بارداری

هفته ۱۵ بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اکنون طول بدن کودک شما از فرق سر تا پا حدود ۱۰ سانتی متر، و وزن او در حدود ۸۰ گرم است. کودک شما اکنون عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیک (به جای هوا) انجام می دهد که به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک می کند. اکنون اندازه پاهای او بزرگتر از دستهای او شده است، و می تواند همه مفصلها و اعضایش را حرکت دهد. این بدان معنی است که دستهای او بهتر کار می کنند. غده های عرقی به تدریج ظاهر می شوند و با اینکه پلک چشمهای او بسته است، چشمانش می توانند نور را احساس کنند. اگر شما یک نور شدید را به طرف شکم خود بتابانید، احتمالا کودک شما روی خود را از نور برمی گرداند. در اطراف کودک شما چیز زیادی وجود ندارد که او بتواند مزه آن را امتحان کند، اما اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است. اگر در این زمان سونوگرافی انجام دهید شاید و فقط ممکن است از جنیست کودک خود آگاه شوید! با این حال اگر این آزمایش هم نتوانست جنسیت کودک شما را تعیین کند ناراحت نشوید. تعیین جنسیت به عواملی از قبیل میزان شفافیت تصویر و وضعیت کودک در زمان انجام سونوگرافی بستگی دارد. کودک شما ممکن است به حالت حلقه زده قرار گرفته یا چرخیده باشد تا شما را سر کار بگذارد!

شما چگونه تغییر می کنید؟

احتمالا شما تا کنون حدود ۲ کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده اید. اگر میزان اضافه وزن شما کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار است خیلی نگران نشوید. میزان اضافه وزن در خانمهای حامله با یکدیگر متفاوت است. هرچند شما با نوسانات دوره حاملگی خو گرفته اید اما ممکن است هر از چند گاهی با بروز یک عارضه جدید غافلگیر شوید. اگر دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم از جمله عوارض حاملگی فرض کنید؛ زیرا افزایش هورمون استروژن ممکن است به تورم غشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر منجر شود. حجم خون شما نیز در حال افزایش است که در نتیجه موجب گشاد شدن رگهای شما (که شامل رگهای بینی نیز می شوند) می گردد. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید. از آنجا که حاملگی موجب ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شما می شود و احتمال ابتلای شما به برخی عفونتهای خاص افزایش می یابد ممکن است بیشتر دچار سرماخوردگی یا آلرژی شوید. در هر حال از مواد محرک مانند دود سیگار، گرد و غبار و الکل دوری کنید. برای بهبود وضعیت منافذ بینی شبها از بخارساز یا مرطوب کننده های هوا استفاده کنید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. همچنین می توانید از قطره نمکی بینی یا کلرور سدیم استفاده کنید. در صورتی که وضعیتتان خیلی بد است از پزشک یا مامای خود در مورد استفاده از داروی ضد احتقان یا دکونژستانت سوال کنید.
اگر خود و همسرتان این روزها کمی استرس دارید نگران نباشید، شما تنها نیستید؛ بسیاری از زوجها نگران سلامتی کودک و خیلی چیزهای دیگر هستند، مثلا اینکه آیا از عهده مسوولیت خود به عنوان والدین بر می آیند یا خیر؟ با این حال اگر مشکلات فیزیکی و بدنی شما کم باشد و کمی هم انرژی به دست آورید این دوره سه ماه می تواند بسیار جالب باشد. پس سعی کنید از آن لذت ببرید.

فعالیت های این هفته

با کودک خود حرف بزنید. این کار برای ایجاد پیوند بین شما و کودکتان بسیار خوب است. اگر حرف زدن با کودک، به نظر شما کار عجیب و غریبی است می توانید برایش داستان بگویید؛ یک کتاب، مجله یا روزنامه بخوانید؛ یا رازهای خود را به او بگویید! انجام این تمرین پس از تولد کودکتان در برقراری ارتباط بین شما خیلی کمک می کند بعلاوه حرف زدن با کودکان یکی از بهترین راههایی است که در یادیگری زبان به آنها کمک می کند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا