بارداری

داروهای درمان ناباروری

%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c

قرص کلومیفن چیست؟
این قرص برای تحریک تخمک گذاری در افراد نابارور تجویز می شود. تعداد این قرص ها ۱۰ عدد می باشد و از روز سوم تا هفتم قائدگی به دستور پزشک به مدت ۵ شب، شبی دو عدد میل می شود.
از عوارض جانبی این داروها تهوع، استفراغ، نفخ، یبوست، دانه های روی پوستی و کهیر می باشد که این علائم البته اهمیت چندانی ندارد و بیمار نمی بایست نگران آنها باشد.
ولی در صورت تاری دید و دو بینی بیمار می بایست حتما به پزشک خود اطلاع دهد.

 

آمپول اچ ام جی چیست؟
این دارو برای تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور و به همراه
HCG برای مردان نابارور استفاده می شود. که با توجه به میزان هورمون آنها و کشور و کارخانه سازنده آنها انواع متفاوت و نامهای متفاوتی دارند مانند: مریونال، فوستیمون، گونال اف، منوپور، منوگون، هومگون و غیره. این داروها به صورت آمپول تزریقی ( عضلانی یا زیر پوستی) می باشند و در حین مصرف حتما باید زیر نظر پزشک باشند.
از عوارض جانبی ی داروها تهوع و استفراغ، چند قلوزائی و بزرگ شدن تخمدانها و تحریک بیش از حد تخمدان می باشد که جهت کنترل و پیشگیری از این حالت سونوگرافی واژینال و گاهی آزمایش خون انجام می گیرد ولی با وجود کنترل مداوم و پیشرفتهای بعمل آمده عارضه تحریک بیش از حد تخمدان، در برخی بیماران اجتناب ناپذیر بوده وهنوز یکی از عوارض این داروها می باشد.

 

آمپول اچ سی جی  چیست؟
این آمپول در زنان به منظور آزاد کردن تخمک ها در روز و ساعت مشخصی تزریق می شود. روز و ساعت تزریق این آمپول خیلی مهم است و باید در آن دقت شود. تزریق این آمپول بصورت عضلانی می باشد و از عوارض جانبی آن سردرد، خستگی و تحریک پذیری می باشد. معمولا ۳۶ ساعت بعد از تزریق این آمپول تخمکها در بدن آزاد می شوند.

 

قرص متفورمین چیست؟
این قرص در اصل داروهای ضد دیابت می باشند که بعنون داروهای کمکی در کنار رژیم غذائی و ورزش در دیابت نوع دوم استفاده می شوند. این داروها در درمان بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (
PCO) بکار می روند و باعث بهبود کارکرد تخمدانها شده و کاهش وزن و مرتب شدن قائدگی افراد PCO و باردار شدن آنها کمک کننده است.
مصرف این قرصها روزانه ۳ عدد می باشد که البته با دوز روزانه یک عدد شروع شده و به آرامی به روزی ۳ عدد رسانده می شود به این ترتیب که:
هفته اول روزی یک قرص میل شود.
هفته دوم روزی ۲قرص میل شود.
هفته سوم روزی ۳ قرص میل شود.
توصیه می شود این قرصها بین غذا میل شوند. و از عوارض این داروها بی اشتهایی ، تهوع و اسهال می باشند.

 

قرص برموکریپتین چیست؟
این دارو در درمان علامتی و کوتاه مدت فقدان قائدگی و یا ترشح بیش از حد و یا خود بخود شیر در افراد نابارور که افزایش پرولاکتین خون دارند تجویز می شوند.
این داروها کاهنده پرولاکتین خون بوده و باعث مهار تشرح شیر می شوند. از عوارض جانبی این داروها سردرد، گیجی،کاهش فشار خون، تهوع و استفراغ می باشد اما در صورت بروز سرگیجه و کاهش فشار خون به پزشک خود اطلاع دهید.
مصرف آن روزی دو عدد میل می شود منتها شروع درمان با روزی نصف قرضص شروع می شود و به آرامی مقدار آن را بالا برده و به روزی ۲ عد رسانیده می شود به این ترتیب که:
هفته اول شبی نصف قرص میل شود.
هفته دوم نصف قرص صبح و نصف قرص شب میل می شود.
هفته سوم نصف قرص صبح و یک قرص شب میل می شود.
هفته چهارم یک قرص صبح و یک قرص شب میل می شود.

 

آمپول سوپر فکت چیست ؟
این دارو جهت ایجاد آمادگی برای تحریک تخمک گذاری مصرف می شود تخمدانها را تنظیم کرده و از تخمک گذاری زود هنگام تخمدانها در حین درمان جلوگیری می نماید.
این دارو معمولا از روز ۲۱ قائدگی هر روز به صورت تزریق زیر پوستی به بازو با سرنگ انسولین تجویز می شود و تا روز تزریق آمپول
HCG ادامه می یابد و مصرف این دارو بدون هماهنگی نبایستی قطع شود.
از عوارض جانبی این دارو سر درد، سرگیجه، ادم و گاهی ایجاد کیستهای تخمدان می باشد

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا