گل و گیاه

پوتوس ابلق




ـ نام علمی: Scindapsus areereus
این گیاه زینتی هم جزو خانواده آراسه می‌باشد. سریع‌الرشد و ارزان قیمت و کم توقع می‌باشد، رنگ برگ‌ها از سبز تا سبز ابلق با مخلوطی از رنگ‌های زرد و زرد تند و سفید کرمی است، شاخه‌های بالارونده و آویزان آن در منازل تا حدود ۵ متر می‌رسد که با هدایت و ثابت نمودن آنها بدنه دیوارهای اتاق را تزئین می‌‌نماید، رطوبت کم محیط را تحمل و تکثیر آن ساده می‌باشد.
ـ نیازها:
این گیاه نیم سایه را ترجیح می‌دهد، نژادهای ابلق رنگ متنوع خود را در سایه از دست می‌دهد. در زمستان درجه حرارت دلخواه ۱۶ درجه و در تابستان زیر ۲۴ درجه می‌باشد. در تابستان هر ۵ – ۴روز و در زمستان هر ۸ – ۷ روز آبیاری شود. زهکش گلدان را مرتباً بازدید نمائید. هر ماه یک‌بار توسط کودهای مایع یا جامد محلول در آب تغذیه می‌شود. خاک لیمونی مناسب است.
ـ ازدیاد:
ریشه‌دار نمودن قلمه‌ها‌ی ساقه در بهار در شن و پیت در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد. گیاه دارای ریشه هوائی است که قادر به رشد درون خزه قیم است، در هنگام تعویض گلدان قیم را درون گلدان جدید نگهداشته و سپس گیاه را از گلدان قدیم خارج و در کنار قیم قرار دهید، خاک جدید اضافه نموده و با فشار دست آنها را متراکم نمائید، گیاه را با نخ به قیم وصل و گره بزنید، آب آبیاری را با ملایمت از روی خزه‌ها عبور دهید تا محیط مناسبی برای ریشه‌های هوائی فراهم گردد.
ـ بیماری‌هاو کمبودها:
۱. برگ‌ها سبز کم‌رنگ هستند: نور کم است، گیاه را به محل روشن‌تری با نور غیر‌مستقیم منتقل نمائید.
۲. حاشیه برگ‌ها سیاه و نقاط قهوه‌ای روی آنها ظاهر می‌شود: آبیاری بیش از اندازه بوده و باید زهکش را کنترل نمائیم.
۳. نقاط زنگ مانند بروی برگ‌ها مشاهده می‌شود: ازعوارض مواد براق‌کننده برگ‌هاست باید برگ‌ها را با پارچه مرطوب تمیز کنیم.
۴. رشد گیاه کند است و فاصله بین برگ‌ها زیاد می‌باشد: احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد باید هر ماه یک‌بار تغذیه گیاه صورت گیرد.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا