هنر در خانه

انواع تکنیک‌های نقاشی روی ظروف چینی

انواع تکنیک‌های نقاشی روی ظروف چینی,
▪ رنگ مینای سفال
رنگ کردن طرح‌های تزئینی روی چینی فوق‌العاده می‌باشد اما باید دقت کنید که از رنگ‌های سفال غیر سمی استفاده نمائید. توجه داشته باشید که از کشیدن طرح‌های نقاشی شده روی مناطقی که در تماس با مواد غذائی می‌باشند نظیر لبه‌ فنجان‌ها یا لیوان‌ها یا داخل آنها ممانعت کنید. دامنه و وسعت رنگ‌ مینائی سفال برای تزئینات روی ظروف چینی را می‌توان کاسته یا افزایش داد بنابراین دقت کنید که مطابق دستور راهنمای کارخانه تولید آن درباره طرز استفاده و کاربرد نوع به‌خصوصی که انتخاب کرده‌اید، عمل نمائید. دستورات راهنما همچنین جزئیاتی در رابطه با اینکه چطور طرح خود را ثابت نموده تا دوام و استحکام آن بیشتر باشد و طرز تمیز کردن قلم‌موها و دیگر تجهیزات توضیح خواهد داد.
▪ آماده کردن سطوح
دقت نمائید سطوح چینی را که برای تزئین انتخاب می‌کنید تمیز و خشک باشند.
ابتدا ظرف چینی را در آب داغ با کف صابون بشوئید و آب بکشید سپس صبر کنید تا خشک شود. اگر ظرف چینی را تازه خریده‌اید در محلول ۶۰۰ میلی‌متر آب گرم و ۱۰ میلی‌لیتر سرکه بشوئید. این عمل هرگونه اثر انگشت چرب را از سطح آن تمیز می‌کند. همچنین می‌‌توانید از همین محلول برای تمیز کردن کاشی‌ها دیوار قبل از نقاشی کردن آنها استفاده نمائید.
▪ انواع نقاشی
انواع متفاوت رنگ برای تزئین چینی وجود دارد که شما می‌توانید از هر یک از آنها استفاده نمائید. رنگ مینای سفال سرد که نیازی به آماده کردن آن نیست اما این نوع رنگ همیشه برای سطوحی که در تماس با مواد غذائی هستند مناسب می‌باشد و یک لایه آستر رنگ جلا برای محافظت از طرح شما در برابر صدمات احتمالی روزمره لازم می‌باشد.
انواع دیگر رنگ مینای سفال هنگام خشک شدن طرح به‌وسیله فر خانگی گرم و رنگ آنها ثابت می‌شود.
▪ قلم‌موها
برای کشیدن طرح از قلم‌موی نقاشی استفاده نمائید. اگر چه قلم موهای با پرز سمور بهتر می‌باشند اما گران قیمت هستند که به‌جای آنها می‌توانید از قلم‌موهائی با پرز سنجاب یا پرز مصنوعی استفاده نمائید به‌هرحال هر نوع قلم‌موئی را که انتخاب می‌کنید پس از استفاده نمودن و قبل از اینکه رنگ مینا روی پرزهای آنها خشک شود کاملاً تمیز کنید. نوع به‌خصوصی از رنگ مینا حلال در آب هستند. بنابراین قلم‌موها و جای نگهداری آنها را می‌‌توانید به‌آسانی در آب گرم و صابون بشوئید اما انواع دیگر ممکن است نیاز به حلال معمولاً الکل سفید یا تینر داشته تا تمیز شوند. دقت کنید دستور راهنمای کارخانه نوع رنگی را که انتخاب می‌کنید مطالعه نمائید. قلم‌موهای تمیز شده را به‌صورت ایستاده روی دسته در محفظه تمیزی نگه دارید.
▪ تزئین کردن
برای جلوگیری از ایجاد لکه و سیاهی، قبل از ادامه دادن کار روی طرحی که کار می‌کنید بگذارید تا کاملاً خشک شود. دقت نمائید هرگونه اشتباهی را بلافاصله پاک کنید زیرا رنگ سفال هنوز مرطوب است. زمانی‌که قلم‌موئی را برای رنگ کردن مکان مخصوصی به‌کار می‌برید، اندازه قلم‌مو را متناسب با شکلی که روی آن کار می‌کنید انتخاب نموده و در صورتی‌که شک دارید همیشه سعی کنید از سایز کوچکتر از آنچه فکر می‌کنید مورد نیاز است استفاده نمائید. دقت کنید پرزهای قلم‌مو زیاد با رنگ آغشته نشود زیرا سبب چکیدن و جاری شدن رنگ از قلم‌مو می‌شود و سعی کنید قلم‌مو را معمولاً در یک جهت (چپ) حرکت کنید.
▪ مراقبت‌های بعدی
به‌خاطر داشته باشید که دوام طرح‌های نقاشی روی چینی را که خودتان در خانه رنگ می‌کنید خیلی کمتر از ظروف چینی می‌باشد که در کوره پخته شده و از فروشگاه‌ها تهیه نموده‌اید. این به‌خصوص زمانی صحت دارد که طرح‌های روی سفال با رنگ‌های حلال در آب نقاشی شده‌‌اند.
قطعات رنگ شده را به‌آرامی در آب ولرم با کف صابون بشوئید و دقت کنید با پارچه یا تنظیف روی آنها نکشید و صبر کنید تا به‌تدریج کاملاً خشک شود. برای ایجاد تزئینات پایدار و ماندگار روی گلدان‌ها و کاسه‌ها، آنها را با دو لایه روغن جلای شفاف آستر کنید . این عمل مانع از ایجاد شکاف و ترک‌خوردگی طرح شما هنگام استفاده نمودن از آنها می‌شود و به‌صورت لایه محافظی عمل می‌نماید. هرگز تکنیک آستر کردن را روی قطعاتی که برای ظروف غذا استفاده می‌شود به‌کار نبرید.
منبع : مطالب ارسال شده

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا