کودک

عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم

 

 

عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم

 

در روزگار ما دیگر نیازی نیست بگوییم خواندن خوب است همه می دانند و باید بدانند که خواندن سودمند و لازم است. زمانی رسیده است که به جای شعار دادن دربارهِ خواندن باید به کارهای بنیادی دست بزنیم نیاز به خواندن را از کودکی به گونه ای بیاموزیم که در شمار عادت ها و جزئی از طبیعت بچه ها درآید.

 

برای تحقق عادت پسندیدهِ مطالعه معلمان باید روش صحیح مطالعه را مانند دروس دیگر به شاگردان بیاموزند و مسئولان مدرسه به شکل های مختلف باید علاقهِ خود به مطالعه کردن را نشان دهند مثلاً کتابهای مفید و جدید را به شاگردان معرفی نمایند و ارزش و اهمیت مطالعه و کاربرد آن در زندگی را از راههای گوناگون به شاگردان توضیح دهند.

 

معرفی و تهیه کتابهای جدید و نشریات مفید و مناسب و متنوع بطور مستمر در محیط آموزشی صورت گیرد و حتی الامکان در اختیار شاگردان قرار بگیرد.

 

تشکیل کتابخانه در مدرسه و کلاس، فراهم آوردن امکانات و تسهیلات استفاده از کتابخانه و توجه به تزئینات معقول محیط کتابخانه، آشنا کردن دانش آموزان با نحوه استفاده از کتابخانه، به امانت گرفتن کتاب و مقررات کتابخانه متناسب با رشد آنان، همکاری تمامی کارکنان مدرسه و دانش آموزان و اولیاءشان در تأسیس و ادامه کار کتابخانه، انتخاب و انتصاب کتابدار مطلع و علاقه مند و متعهد و خوش برخورد و اهل مطالعه از راههای علاقمند کردن بچه ها به کتابخوانی است.

 

همچنین تشکیل نمایشگاه و فروشگاه کتاب و فراهم نمودن زمینه بازدید از نمایشگاهها و کتابخانه ها و مؤسسات انتشاراتی و چاپخانه ها، برگزاری جلسات بحث و گفتگو دربارهِ کتابهای خوانده شده و مسابقات کتابخوانی، غنی ساختن کتابخانه ها از طریق خرید و اشتراک نشریات و جلب همکاری اولیا و مربیان و سازمانها و دانش آموزان و افراد خیّر نیز از دیگر راهها به شمار می رود.

 

بهتر است معلمان شاگردان را تشویق کنند که برای یافتن پاسخ سؤالات خود به تدریج به کتابخانه مراجعه کنند.

 

مقررات دست و پاگیر، مانند اجبار در عضویت کتابخانه و خلاصه نویسی کتابهایی که برای مطالعه می گیرند از میان برداشته شود.

 

کتابهای پاره و کثیف چون عامل بی میلی است در اختیار دانش آموز قرار نگیرد و در انتخاب کتاب ذوق دانش آموز در نظر گرفته شود.

 

دانش آموز را مجبور به مطالعه نکنید و کتابهایی که به دانش آموزان مبتدی در مطالعه معرفی می شود باید محتوایی ساده داشته باشد.

 

معلمان در ارتباط با مواد و موضوعات درسی، کتابهایی را به دانش آموزان معرفی کنند و تکالیفی به دانش آموزان بدهند که آنان را به پژوهش و مطالعه وا دارد و در حل تکالیف به منابع مختلفی مراجعه نمایند.

 

مسئولیت اداره کتابخانه یا همکاری در اداره کتابخانه را به دانش آموزان بسپارند تا زمینه علاقه مندی در مطالعه و شناخت کتاب به وجود آید.

 

کتاب های جدید برای کتابخانه تهیه و در ویترین و یا تابلوی اعلانات قرار دهند. مفاهیم و محتوای بعضی از کتابها به صورت نمایشنامه اجرا شود و معلمان جلساتی از درس یا دقایقی از ساعات کلاس را می توانند به مطالعه اختصاص دهند تا هم تنوعی در کلاس داری باشد و هم دانش آموزان با راهنمایی معلم با نحوه مطالعه آشنا شوند و هم یادگیری عمیق تر باشد.

 

معلمان دانش آموزان را با قسمتهای مختلف کتاب مانند فهرست، مقدمه و … آشنا کنند و برای تعطیلات نوروز یا هر تعطیلی دیگر معلم می تواند کتابهایی را برای مطالعه بجای انجام هر تکلیف دیگر معرفی کند. از کلاس چهارم ابتدایی به بعد می تواند معلم سؤالاتی میان شاگردان توزیع کند تا برای پاسخ یابی به کتابخانه مراجعه نمایند و یا از کلاس پنجم می تواند از شاگردان بخواهد تا شرح حال شخصیتها، شاعران و نویسندگان را جمع آوری کنند.

 

منبع:روزنامه اطلاعات

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا