کودک

اگر کودکتان مرتب دچار زکام می شود!!!

علائم : احتقان یا گرفتگی بینی – آبریزش از بینی با ترشح شفاف – سرفه مخصوصاً بهنگام شب – مشکل شدن تغذیه کودکان – بلع مخاط و استفراغ

نزله یا زکام، فزونی مخاط‌ها در داخل بینی و گلو است و می‌تواند در نتیجه سرماخوردگی ایجاد شود و یا دنباله یک بیماری عفونی مانند سرخک و آنفلوآنزا باشد. مخاط یا آب بینی و گلو بخودی خود روشن و روان است اگرچه ممکن است قبل از بین رفتن بیماری به غلظت و زردی بگراید.

نوشته های مشابه

یکی از مشخص‌ترین انواع زکام حاد در مبتلایان به تب یونجه ایجاد میشود. در این بیماری واکنش آبریزش از بینی با خارش و اشک ریزش از چشمها و عطسه همراه است.

زکام

زکام مزمن ممکن است بر اثر سینوزیت بوجود آید. مخاط موجود در سینوسهای عفونی از پشت گلو پائین می‌آید و کودک را مخصوصاً بهنگام دراز کشیدن و یا خوابیدن دچار سرفه می‌کند. در این صورت، تنفس مشکل میشود و اگر مقادیر زیادی مخاط قورت داده شود احساس نامطلوب ناشی از آن تولید استفراغ می‌کند. گاهی اوقات، زکام با عفونت گوش میانی، بزرگ شدن لوزه سوم و یا پولیپ بینی همراه است.


آیا خطرناک است؟

زکامی که بر اثر بیماریهای جزئی ایجاد میشود خطرناک نیست. اما زکام مزمن نیازمند درمان است.

ابتدا چه کار باید بکنید؟

۱- کودک خود را تشویق کنید مرتباً فین کند. زکام احتمالاً درمانی بیشتر از این ندارد.

۲- اگر کودک شما بسختی نفس می‌کشد منتول به سینه وی بمالید و یا به لباسهای خواب او بپاشید و اگر متوجه حرف شما میشود از او بخواهید بخار ناشی از بلورهای منتول را که در آب داغ حل شده‌اند با نفس بالا بکشد. حوله‌ای روی سر بچه بکشید و کاسه‌ای زیر آن قرار دهید بطوریکه حوله هر دو را دقیقاً بپوشاند تا اثر مطلوبی از استنشاق منتول عاید شود.

۳- اگر کودک شما شبها سرفه می‌کند بالشی را زیر سر وی قرار دهید تا ترشحات بینی داخل گلو نشود.

زکام

۴- بدون تجویز پزشک هرگز از قطره‌های بینی استفاده نکنید.

آیا مشورت با دکتر لازم است؟

اگر زکام، غذا دادن به کودکتان را مشکل کرده است، هر چه زودتر با دکتر مشورت کنید و یا اگر فکر می‌کنید زکام بر اثر یک واکنش آلرژیک از قبیل تب یونجه است و یا اینکه بدون هیچ دلیل مشخصی ادامه دارد مراجعه به دکتر لازم است.


دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟

دکتر برای کودک شما قطره‌های بینی تجویز می‌کند تا گرفتگی را قبل از غذا خوردن برطرف کند.

اگر دکتر فکر می‌کند که زکام بر اثر آلرژی یا حساسیت ایجاد شده، احتمالاً یک سری آزمایشات را برای یافتن علل احتمالی توصیه می‌کند.

اگر زکام ناشی از سینوزیت مزمن و یا, میانی باشد آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. اگر ناشی از بزرگی لوزه سوم و یا بعلت پولیپ بینی باشد عمل جراحی ضرورت دارد.


شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟

هرگز سعی نکنید بینی کودک خود را با سواپ (چیزی شبیه گوش پاک کن) تمیز کنید. اینکار موجب میشود مخاط و آبهای داخل آن به طرف عقب رانده شوند.

هرگز بدون توصیه دکتر سعی نکنید از داروهای ضد گرفتگی بینی یا احتقان استفاده کنید زیرا این داروها محوطه دماغ را کاملاً خشک می‌کنند و بدن برای جبران آن، مخاط بیشتری تولید می‌کند.

طرز صحیح گرفتن بینی را به کودک خود یاد بدهید تا اینکار را هر تعداد که لازم است انجام دهد.

زکام,بیماری زکام,علائم زکام, نزله یا زکام,علت زکام, احتقان یا گرفتگی بینی, آبریزش از بینی
زکام,بیماری زکام,علائم زکام, نزله یا زکام,علت زکام, احتقان یا گرفتگی بینی, آبریزش از بینی

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا