دانستنی های علمی

سنگفرش جاده ای با پانل های خورشیدی

اخبارعلمی,خبرهای علمی,سنگفرش

جاده میسوری ۶۶ به زودی با پانل های خورشیدی سنگفرش خواهد شد. علاوه بر تولید انرژی خورشیدی، این جاده مزایای بیشماری از جمله روشنایی جاده در شب, عدم جمع شدن برف بر روی آنها ، تعویض آسان و کاهش هزینه های شهرداری در جاده ها را نیز داراست.

جاده‌های پوشیده شده با پانل‌های خورشیدی به هیچ وجه چیز جدید محسوب نمی‌شوند زیرا طی چند سال گذشته چندین طرح مفید در این خصوص به بازار عرضه شده است. تعداد کمی از این طرح‌ها موفق ارزیابی شده‌اند زیرا بحث اصلی در این خصوص، کارکرد مناسب و موضوع مقرون به صرفه بودن است. برخی از این طرح‌‌ها بسیار گران هستند در حالی که برخی دیگر کارآمد نبوده و مستلزم به‌روزرسانی مداوم هستند. یک استارتاپ کوچک از آیداهو شروع به ساختن پانل های خورشیدی برای جاده کرده است و برای این کار از رویکرد خاص خود استفاده کرده است.

نوشته های مشابه

مخترع  پانل های خورشیدی جاده ای
شرکت «سولار رودویز» نام این استارتاپ است که به ساخت پانل های خورشیدی که در جاده نصب می‌شوند می‌پردازد. طرح این استارتاپ مستلزم بازسازی و فرش کردن مجدد جاده است زیرا به عقیده آنها تنها راه موفقیت پانل های خورشیدی برای جاده چنین کاری است. این شرکت کوچک نهایتاً ۲۰۰ مایل از جاده میسوری ۶۶ را سنگفرش خواهد کرد.

در حال حاضر این شرکت در حال مذاکره با اداره حمل و نقل میسوری است تا چند توقفگاه (استراحتگاه جاده‌ای) را با این پانل های خورشیدی شش‌ضلعی جاده‌ای سنگفرش نماید. این پروژه مورد ارزیابی واقع شده و اگر مورد تأیید واقع شود، با این شرکت قراردادهای بیشتری منعقد خواهد شد.

به گزارش فردانما،طراحی جاده‌های خورشیدی انحصاری و منحصر به فرد است. این پانل‌ها برای روشنایی به ال‌ای‌دی مجهز هستند، از انباشت و جمع شدن برف جلوگیری می‌کنند و به راحتی قابل تعویض هستند. هر پانل با شیشه حرارت‌دیده پوشانده شده که باعث مقاوم شدن پانل (همانند شیشه‌های ضدگلوله) می‌شود. این پانل‌ها می‌توانند مقدار زیادی انرژی رایگان تولید کنند. این به معنای صرفه‌جویی بسیار زیادی برای ادارات حمل و نقل از منظر تأمین نور جاده و هزینه‌های تمیز کردن برف از جاده است. اما نقطه ضعف این فناوری هزینه زیادی برای سرمایه‌گذاری و بازسازی جاده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا