اخبار فرهنگیبیوگرافی

بیوگرافی رضا کیانیان و همسر و پسرش

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,کیانیان

بیوگرافی رضا کیانیان

 

بیوگرافی رضا کیانیان

نام :  رضا
نام خانوادگی :  کیانیان

متولد : ۱۳۳۰
مدرک تحصیلی:  فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

شغل: بازیگر

همسر : هایده قراچه داغی

فرزند: یک پسر به نام علی

زندگینامه رضا کیانیان از زبان خودش

ما کلاً در تهران بودیم. من متولد میدان خراسان هستم، مسجد لرزاده. مادرم مشهدی بود. بعد از ازدواج در تهران ساکن شد. اول برادرم (داوود) که ۹سال از من بزرگتر است متولد می‌شود و بعد من. یک سال و نیم بعد هم مهاجرت می‌کنیم به مشهد و من آنجا بزرگ می‌شوم. پدر من با چنین پیشینه‌ای به مشهد می‌آید.

مادرم هم یک زن محجبه معتقد بود. هم پدر و هم مادرم بی‌سواد بودند. مادرم با نظارت بر درس و مشق برادرم و من سواد یاد گرفت و بعدها کتاب هم می‌خواند اما بابای من هیچ‌وقت سواد یاد نگرفت، حتی حساب وکتاب‌هایش با چرتکه بود. یک نکته جالب اینکه عموها و پدرم سابقه کارنمایشی داشتند. مثلاً برخی مواقع در عروسی‌ها نمایش اجرا می‌کردند البته نه به عنوان شغل به عنوان تفریح. یکی از نمایش‌هایی که به یاد دارم چیزی شبیه کار چارلی‌چاپلین بود که نقش سلمانی را همراه با ریتم موسیقی خاصی اجرا می‌کند.

تصاویر رضا کیانیان

 

اسمم رضاست و همیشه راضی‌ام

کیانیان افزود: دوستی دارم که روزی به من گفت می‌خواهی اسم اعظم را به تو بگویم و گفت خداوند هزار اسم دارد و اسم تو هم یکی از این اسم‌هاست که بخشی از تمام اسم‌های دیگر را در خود دارد. بنابراین اسم اعظم اسم خودت است. اسم تو رضاست پس راضی باش و من از آن زمان همیشه می‌گویم اسمم رضاست و راضی هستم!

روزنامه نگاری رضا کیانیان

 

وقتی ١۵ساله بودم خبرنگار روزنامه اطلاعات شعبه خراسان شدم. بعد از مدت کوتاهی قرار شد عکسم در روزنامه، صفحه مخصوص خراسان چاپ شود. رفتم استودیو موگه پیش مصطفی. گفتم یک عکس هنری از من بگیر! آن روزها تازه مد شده بود (حداقل در مشهد) برای پرتره یک طرف صورت را تاریک‌تر می‌کردند.

رضا هرویینی شده، چون لب‌هاش سیاهه

این عکس را به دفتر روزنامه دادم و چند روز بعد، یک خبر کوتاه چندخطی، وسط یکی از ستون‌ها چاپ شد، با همان عکس و زیر آن نوشتند: «رضا کیانیان هنرمند جوانی از مشهد». به زحمت کسی می‌توانست آن عکس و خبر را ببیند. اما خودم به راحتی آن را دیده بودم و چند نسخه از روزنامه را هم از دفتر برداشته بودم که به همه نشان بدهم. به ثبت رسیده بودم. اما خوشحالی من به زودی تبدیل به خجالت شد، چون پیرمردهای مسجد محل که من هم عضو ثابت آنجا بودم، عکس را دیده و گفته بودند: «رضا هرویینی شده، چون لب‌هاش سیاهه، صورتش هم سیاهه».

تمام نسخه های روزنامه را جمع کردم

حالا من جلوی چشم‌شان بودم که نه لب‌هام و نه صورتم، هیچ کدام سیاه نبود، اما به آن عکس استناد می‌کردند و خودم را باور نمی‌کردند. چاره‌ای نداشتم، فقط سعی کردم تمام نسخه‌های روزنامه- حداقل اونایی که تو محل‌مان پخش شده بود- را جمع کنم تا به مدرسه و به دست مدیر و ناظم‌مان نرسد… !

 

پدرم شکم یک لات را سفره کرد

 

یکی از برادرهایم تعریف می‌کند که یک روزی دم مغازه با بابام نشسته بوده‌اند که یک پیرمرد مو سرخه‌ای وارد می‌شود. بابام خیلی تحویلش می‌گیرد. مغازه که خلوت می‌شود به برادرم می‌گوید می‌دانی بابای تو چه بلایی سر ما آورده است؟! بابای من که تا آخر عمر یک هوا همچنان جاهلی حرف می‌زد می‌گوید «ولش کن چه کار داری پرویز» خلاصه همین پرویز تعریف می‌کند که وقتی بابای تو وارد مشهد شد من و غلامحسین پشمی دو تا لات مشهد بودیم. حالا یک لات تهرانی به مشهد آمده است. باید دوئل می‌کردیم. در مشهد یک ساختمانی بود به اسم چهارطبقه که الان جزوی از دروازه طلایی مشهد است و خراب شده است. جلوی آن قرار می‌گذارند. بابای من با چاقو شکم غلامحسین پشمی را پاره می‌کند البته آنها بلد بودند چگونه چاقو بزنند که طرف نمیرد و فقط روده‌هایش بیرون بریزد. بعد از این دوئل غلامحسین پشمی روده‌هایش را جمع می‌کند و می‌رود که بخیه بزند و بابای من مجوز ورود به مشهد می‌گیرد.

 

 

رضا کیانیان و همسرش

 

کیانیان سالهاست با هایده قراچه داغی ازدواج کرده است و یک پسر بنام علی دارد، همسرش خانوم هایده خواهرزاده سهراب سپهری شاعر نام آشنای ایرانی می باشد

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عکس همسر رضا کیانیان و پسرش علی

اخبار,اخبار فرهنگی,رضا کیانیان

رضا کیانیان و همسرش

 

Image result for ‫بیوگرافی رضا کیانیان‬‎

 

عکس رضا کیانیان و همسرش هایده قراچه داغی

اخبار,اخبار فرهنگی,رضا کیانیانبیوگرافی رضا کیانیان

 

فعالیت های رضا کیانیان

کیانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۸ با حضور در فیلم تمام وسوسه‌های زمین ساخته حمید سمندریان آغاز کرد. کیمیا ساخته احمدرضا درویش نخستین کار قابل توجه او بود. آژانس شیشه‌ای نقطه اوج او در سینما بود، وی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را گرفت و در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم کیمیا کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود. فیلم‌های سگ‌کشی، سینما سینماست، گاهی به آسمان نگاه کن، ماهی‌ها عاشق می‌شوند، یک حبه قند، فرش باد، یک تکه نان، روبان قرمز و کفشهایم کو؟ از کارهای شاخص او به‌شمار می‌رود و کیانیان در این آثار بازی‌های متفاوت و فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت.

Related image

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد

او برای بازی ماندگارش در فیلم خانه‌ای روی آب نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر بدست آورد. معروف‌ترین نقش تلویزیونی رضا کیانیان نقش جمشید در سریال شلیک نهایی به کارگردانی محسن شاه‌محمدی می‌باشد. شهرت و محبوبیت کیانیان در نقش جمشید چنان بود که مدل مو و لباس‌های جمشید در میان جوانان و به نام مدل جمشیدی رایج شد. به‌طور یقین بحث برانگیزترین و جنجالی‌ترین نقش تلویزیونی وی در سریال‌های، کیف انگلیسی در نقش یک روحانی مسن و در دوران سرکشی در نقش یک قاضی می‌باشد. برجسته‌ترین کار کیانیان در تلویزیون بازی وی در سریال مختارنامه در نقش عبدالله بن زبیر، خلیفه بزرگ زبیری در مکه است که علاوه بر آن که متفاوت‌ترین نقش هنری وی محسوب می‌شود، اولین کار تاریخی کیانیان در نقش یک شخصیت خاکستری است.

کیانیان علاوه بر فعالیت‌های هنری و بازیگری، به فعالیت‌های دیگری نیز مشغول است.

اخبار,اخبار فرهنگی,رضا کیانیان

بیوگرافی رضا کیانیان

عکاسی و مجسمه سازی :

کیانیان علاوه بر فعالیت در زمینه های فیلمنامه نویسی و طراحی صحنه در کار عکاسی حرفه ای و مجسمه سازی نیز می باشد

او سال ۱۳۷۷ برای طراحی صحنه تئاتر؛ جایزه نیز گرفته است و چندین نمایشگاه عکاسی و مجسمه سازی نیز از سال ۷۲ تا ۹۱ برگزار کرده است

ماجرای ازدواج با گوگوش

 

در کتاب بزرگداشت رضا کیانیان که توسط کیوان کثیریان نوشته شده است، او به انتشار خبر ازدواج اش با گوگوش در زمانی که هر دو در آمریکا بودند اشاره کرده و گفته است خبر صحت نداشته و شایعه بود

فیلم شناسی رضا کیانیان

 

سینما

    گزارش یک جشن (۱۳۸۹)
    یک حبه قند (۱۳۸۹)
    نیش و زنبور (۱۳۸۸)
    راه آبی ابریشم (۱۳۸۷)
    صداها (۱۳۸۷)
    قطعه ۸۸ (۱۳۸۷)
    هفت و پنج دقیقه (۱۳۸۷)
    خاک آشنا (۱۳۸۶)
    صد سال به این سال ها (۱۳۸۶)
    همیشه پای یک زن در میان است (۱۳۸۶)
    سه زن (۱۳۸۵)
    اسب (۱۳۸۴)
    باغ فردوس، پنج بعدازظهر (۱۳۸۴)
    زاگرس (۱۳۸۴)
    کارگران مشغول کارند (۱۳۸۴)
    یک بوس کوچولو (۱۳۸۳)
    ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳)
    یک تکه نان (۱۳۸۳)
    قدمگاه (۱۳۸۲)
    رأی باز (۱۳۸۱)
    فرش باد (۱۳۸۱)
    گاهی به آسمان نگاه کن (۱۳۸۱)
    خانه ای روی آب (۱۳۸۰)
    عروس رومشکان (۱۳۸۰)
    عیسی می آید (۱۳۸۰)
    چتری برای دو نفر (۱۳۷۹)
    سگ کشی (۱۳۷۹)
    بوی کافور، عطر یاس (۱۳۷۸)
    روبان قرمز (۱۳۷۷)
    آژانس شیشه ای (۱۳۷۶)
    سینما سینماست (۱۳۷۵)
    سلطان (۱۳۷۵)
    مادرم گیسو (۱۳۷۴)
    درد مشترک (۱۳۷۳)
    کیمیا (۱۳۷۳)
    مرد ناتمام (۱۳۷۱)
    ایلیا، نقاش جوان، (۱۳۷۰)
    پاتال و آروزهای کوچک (۱۳۶۸)
    تمام وسوسه های زمین (۱۳۶۸)

تلویزیون

    کلاه پهلوی (۹۲-۱۳۹۱)
    راه طولانی  (۱۳۹۱)
    مختارنامه (۸۷-۱۳۸۳)
    روزگار قریب (۸۶-۱۳۸۱)
    یک مشت پر عقاب
    دوران سرکشی
    کیف انگلیسی
    شلیک نهایی
    آپارتمان
    شاهدان کوچک (۱۳۶۹)
    بوی باران

شبکه سینمای خانگی

    شاهگوش  (۱۳۹۲)
    قلب یخی (۱۳۹۱)

کتاب

    سومین سرنوشت داوود
    بازیگری (کتاب)
    تحلیل بازیگری
    شعبده بازیگری
    بازیگری در قاب
    ناصر و فردین
    عکسهای تنهایی
    این مردم نازنین
    قار سوم
Related image

بیوگرافی رضا کیانیان و همسر و پسرش

منبع : ویکی پدیا  , نمناک و بیتوته

۴.۸/۵ - (۲۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا