دانستنی های علمی

دستگاه کنتور هوشمند گاز ساخته شد

اخبارعلمی,خبرهای علمی,کنتور هوشمند

دستگاه کنتور هوشمند گاز با ویژگی حذف مشکلات امنیتی در مراجعه حضوری، حذف خطاهای انسانی هنگام قرائت کنتور و ثبت خطاهای کنتور  توسط عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد.

به گزارش مهر، صادق رحمتی عضو هیات علمی مجری طرح گفت: در سال های اخیر کشورها مقررات جدیدی در خصوص مدیریت بهینه مصرف انرژی به ویژه گاز را تصویب کرده اند که یکی از آنها زیر ساخت اندازه گیری هوشمندSMI  است که دسترسی لحظه ای به اطلاعات گاز مصرفی و مدیریت مصرف واقعی گاز را امکان پذیر می سازد.

وی افزود: در این راستا جهت گیری و استراتژی جهانی به سوی جایگزینی تمامی کنتورهای گاز معمولی با کنتورهای هوشمند است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: فناوری کنتور گاز هوشمند این امکان را به ما می دهد که در هر زمان، مقدار گاز مصرفی را به صورت بی سیم (RF) توسط دستگاه جمع کننده دستی (Hand held) و یا ثابت دریافت و برای مانیتورینگ و مدیریت مصرف در مرکز کنترل شبکه (NCC) برای صدور قبض، اشکال یابی، تحلیل و غیره، پردازش شود.

به گفته رحمتی تکنولوژی کنتور گاز هوشمند از سه قسمت اصلی شامل کنتور هوشمند گاز، جمع کننده اطلاعات و شبکه کنترل مرکزی است که تمامی این قسمت ها در ایران طراحی، ساخته و آزمایش شده که با نمونه خارجی قابل رقابت است.

وی با بیان اینکه به کارگیری کنتور هوشمند گاز موجب صرفه جویی چشمگیر در مصرف بی رویه گاز و مانع از سوء استفاده های احتمالی مشترکین می شود، تصریح کرد: طبق اعلام رسمی حجم گاز گمشده در شبکه گازی کشور بالغ بر ۱۰ میلیارد متر مکعب اعلام شده است که در این میان دستکاری کنتور توسط مشترکین درصد قابل توجه ای از آن را تشکیل می دهد.

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات با اشاره به اینکه عمر تکنولوژی فعلی کنتورهای گاز کشور به ۴۰ سال پیش باز می گردد که متاسفانه براحتی مورد سوء استفاده مشترکین خانگی و صنعتی قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر کارمند مراجعه کننده به منازل مشترکین، روزانه  قادر به قرائت حداکثر ۲۵۰ کنتور  است، در حالی که در سامانه کنتور گاز هوشمند مراجعه کننده به درب منازل حذف و با حرکت وی در مسیر هر خیابان تمامی کنتورها به طور اتوماتیک از راه دور قرائت شده و تا ۴ هزار کنتور بدون خطا قابل قرائت است.

رحمتی تاکید کرد: از جمله ویژگی های کنتور گاز هوشمند حذف مشکلات امنیتی در مراجعه حضوری، حذف خطاهای انسانی هنگام قرائت کنتور و همچنین ثبت خطاهای کنتور از قبیل دستکاری کنتور، نشت گاز، کاهش توان باطری، جریان معکوس گاز و موارد بسیار دیگر است.

به گفته وی کنتور هوشمند گاز مطابق استاندارد شرکت ملی گاز ایران طراحی شده است که در آن ایندکس مکانیکی سنتی حذف و با انکودر نوری گری-کد جایگزین شده که موجب ارتقاء دقت اندازه گیری و امنیت اطلاعات شده است. در واقع با حذف شمارنده مکانیکی، خطای مکانیکی از بین رفته و قابلیت دستکاری نیز به حداقل رسیده است.

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات افزود: پوشش حفاظتی مجموعه هوشمند مطابق استاندارد IP۶۵ است که بالاترین محافظت را در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت تامین می کند. ساخت نمونه های اولیه تماما با تکنولوژی نمونه سازی سریع (RP) انجام گرفته است که نه تنها منجر به سرعت در انجام پروژه شده است بلکه اجرای طراحی های پیچیده را نیز امکانپذیر کرده است.

رحمتی عنوان کرد: ارتباط رادیویی (RF) میان کنتور هوشمند گاز و جمع کننده اطلاعات با رعایت پروتکل های استاندارد جهانی با ارتباط بی سیم MBus در فرکانس ۸۶۸ و یا ۱۶۹ مگاهرتز انجام می پذیرد.

وی تاکید کرد: به کار گیری فن آوری MEMS در کنتور هوشمند، مانع از هر گونه جابجایی و دستکاری کنتور شده و در صورت انجام آن از سوی مشترکین، سیگنال خطا در کنتور ثبت و در اختیار مسوولین مرکز NCC قرار می گیرد.

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات گفت: در کنتور گاز فعلی، نوسانات دما (-۳۰oC – ۶۰oC) در هر ۳ درجه، موجب ۱ درصد خطا در اندازه گیری گاز مصرفی می شود که در تابستان به ضرر مشترکین و در زمستان به نفع مشترکین محاسبه می شود در حالی که در کنتور گاز هوشمند با بکارگیری سنسور دما، حجم گاز مصرفی را محاسبه و در شرایط ایده آل مطابق استاندارد EN۱۲۴۰۵-۱ تصحیح می شود.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا