فیلم های آموزش آشپزی

روش تهیه شور مخلوط ( فیلم )

 

فیلم آموزش طرز تهیه شور مخلوط را مشاهده میکنید .

 

مواد لازم برای شور مخلوط :
گل کلم بزرگ ۱ عدد
هویج ۲ کیلو
کرفس یک بته بزرگ
سیب زمینی ترشی ۱ کیلو
سیر پوست کنده ۱۵ تا ۲۰ حبه
فلفل تند به میزان دلخواه
سبزی معطر شامل شوید و ترخون ۱ کیلو
نخود خام ۱۰ عدد
به ازاء هر ۱ لیتر آب یک چهارم پیمانه نمک و یک چهارم پیمانه سرکه سفید

طرز تهیه شور مخلوط :

ابتدا سبزیجات را خوب شسته و تمیز کنید. گل کلم را به قطعات بزرگ تقسیم کنید، پوست هویج را با پوست گیر نازک بگیرید سپس حلقه حلقه کنید یا با استفاده از رنده مخصوص برشهای شیاردار بزنید، سیب زمینی ترشی را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید، من اول یک ساعتی در آب خیسش کردم بعد با اسکاچ کاملا شستم و با پوست رنده شیاردار زدم، ساقه های کرفس را هم از برگها جدا کنید و به قطعات سه سانتی برش بزنید.
سبزیجات شسته شده و خرد شده را برای یکی دو ساعتی روی پارچه تمیزی بچینید تا آب اضافی آنها کشیده شود. سبزیهای معطر را پاک کرده بشویید و اجازه دهید آب اضافی آن برود. سیر را هم نیم ساعتی در آب ولرم خیس کنید تا پوستش به راحتی جدا شود سپس روی پارچه بچینید فلفل تند را هم شسته و روی پارچه بچینید.
در قابلمه بزرگی حدود ۶ لیتر آب بریزید (۲۴ لیوان) به ازاء هر یک لیتر آب یک چهارم پیمانه نمک (ترجیحا بدون ید) و یک چهارم پیمانه سرکه اضافه کنید که برای ۶ لیتر آب یک و نیم لیوان نمک و یک و نیم لیوان سرکه لازم داریم ( پیمانه استاندارد شیرینی پزی یا لیوان دسته دار فرانسوی با گنجایش ۲۵۰ میلی لیتر) زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید دمای آب پایین بیاید.
ظرفهای شیشه ای مخصوص ترشی را شسته و کاملا خشک کنید اگر از ظرفهای پلاستیکی استفاده میکنید دقت کنید که از جنس مرغوبی باشند. سبزیجات خرد شده، حبه های سیر، فلفل تند، نخود خام و سبزی معطر را در شیشه ها لایه لایه بچینید لایه آخر سبزی باشد سپس مخلوط آب و نمک و سرکه را که ولرم شده و از داغی افتاده روی سبزیجات بریزید دمای آب باید گرم باشد ولی اصلا دست را نسوزاند(ولرم) در شیشه ها را نبندید و اجازه دهید هوای اضافی از ظرف خارج شود و آب نمک هم دمای محیط شود سپس در ظرف را بسته و کاملا محکم کنید
بعد از ۲۰ روز شور شما آماده مصرف است در کنار غذا نوش جان کنید.

شور سبزیجات

طرز تهیه شور مخلوط

نکات:
نخود خام باعث میشود شور زودتر برسد.
در صورت تمایل خیارهای ریز مخصوص خیارشور هم تهیه کنید و بعد از شستن و خشک کردن، لابه لای سبزیجات بچینید و یا بصورت جداگانه در شیشه بچینید و برای شور انداختن طبق دستور بالا عمل کنید.
خشک بودن سبزیجات نکته مهمی است وگرنه کپک میزند، پس دقت کنید آب اضافی آنها برود.
میزان آب تقریبی است مثلا من ۸ لیتر آب استفاده کردم اگر میزان آب نمک کم بود و ظرف پر نشد مجددا درست کنید.
محل نگهداری شور حتما حتما باید خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب باشد وگرنه شور نرم میشود.

روش تهیه شور مخلوط ( فیلم )

۳.۷/۵ - (۶ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا