دانستنی های علمی

آشنایی با سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

ISO چیست؟
(ISO) که مقر آن در ژنو می باشد، یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که در ۲۴ فوریه سال ۱۹۴۷ تاسیس یافت. این سازمان متشکل از موسسه های ملی استاندارد کردن ۱۳۰ کشور بزرگ و کوچک، صنعتی و در حال توسعه از کلیه مناطق دنیا می باشد.

 

وظیفه اصلی (ISO) توسعه استاندارد کردن و فعالیت های مرتبط در جهان با نگرشی تسهیل کننده نسبت به تبادلات بین المللی کالاها و خدمات، بهبود همکاری در محدوده علمی، فنی، اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد.

 

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را بر عهده دارد. این استانداردها تقریباً شامل کلیه موارد مربوط به تکنولوژی می گردد و نیز کمک به ساخت و عرضه کالاها و خدمات موثرتر ایمن تر و بهداشتی تر می نماید. استانداردهای (ISO) تجارت و بازرگانی بین کشورها را آسان تر و صحیح تر می کند و به طور کلی از مصرف کنندگان کالاها و خدمات حمایت کرده و زندگی آنها را سهل تر می نماید. به عبارت دیگر اقدامات (ISO) که منتج به موافقت نامه های بین المللی گشته نهایتاً به صورت استانداردهای بین المللی چاپ می شود.

 

ISO,سازمان بین المللی استاندارد, استاندارد ISO

 استاندارد (ISO) ایزو ۹۰۰۱ برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت و اندازه آن‌ها قابل اجراست

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت و اندازه آن‌ها قابل اجراست. گواهی نامه ISO 9001 نشان می‌دهد که سازمان سیستم مدیریت کیفیتی منطبق بر خواست و نیاز مشتری مستقر کرده است. یک سیستم با طراحی و اجرای خوب دارای فواید ذیل است:

هدفمندی سیستم مدیریت کیفیت در سال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان بین ‌المللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری از استاندارد ایزو ۹۰۰۱، به وجود آوردن الگویی بین‌المللی برای پیاده‌سازی و استقراره سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت بوده که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها، در سازمان پیاده‌سازی می‌شود.

 

الگوی اجرائه این سری استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای بار چهارم در سال ۲۰۰۸ مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت. در ویرایش سال ۲۰۰۸ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دیدگاه فرایند گرا همچنان مورد تأکید می‌باشد.

 

ISOموسسه های ملی استاندارد,استانداردهای ISO

سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

 

استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ با تکی بر اصول ۸ گانه شکل گرفته‌اند:
• رهبری
• مشارکت کارکنان
• فرایند گرایی در ایزو۹۰۰۱
• سیستم گرایی در ایزو ۹۰۰۱
• مشتری محوری
• بهبود مستمر
• تصمیم گیری بر پایه واقعیات
• ارتباط متقابل سودمند با تأمین کنندگان در ایزو ۹۰۰۱

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت و اندازه آن‌ها قابل اجرا است. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نشان می‌دهد که سازمان سیستم مدیریت کیفیتی منطبق بر خواست و نیاز مشتری مستقر کرده است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره

ایزو ۹۰۰۱

،

ایزو

،

اخذ ایزو

و

گواهینامه ایزو

به وبسایت زیر مراجعه کنید:

www.qal-iran.ir

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا