دانستنی های علمی

ترمیم سریعتر شکستگی استخوان با داروی الهام گرفته از دوزیستان

ترمیم سریعتر شکستگی استخوان با داروی الهام گرفته از دوزیستان

 

داروی جدیدی که از دوزیستانی مانند سمندرها الهام گرفته، برای کمک به ترمیم سریعتر و بهتر استخوان‌ها در افراد مسنی که دچار شکستگی شده‌اند تولید شده است.

محققان دانشگاه ساوث‌همپتون با استفاده از نمونه‌های استخوان بدست آمده از افرادی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران قرار گرفته بودند، نشان دادند که این دارو باعث می‌شود سلول‌های بنیادی درون استخوان‌ها تقسیم شده و به سلول‌های استخوان بیشتر تبدیل شوند.

داروی مذکور یک پروتئین است که مسیر مولکولی «Wnt» را که مسوول کنترل رشد سلول‌های بنیادی است و آن‌ها نیز به نوبه خود به بازیابی بافت‌ها پس از آسیب کمک می‌کنند، فعال می‌سازد.

مسیر Wnt نقشی اساسی در رشد و بیماری در انسان و همچنین حیوانات ایفا می‌کند. این مسیر در کنترل رشد سلول‌های بنیادی که به بازگرداندن بافت پس از آسیب کمک می‌کنند، دخیل است.

به گفته نیک اوانز، مولف ارشد این مطالعه، مشکل شکستگی استخوان در جامعه بدتر شده و ترمیم حدود ۱۰ درصد از این شکستگی‌ها تا ۶۰ ماه طول می‌کشد یا هیچگاه ترمیم نمی‌شود.

وی افزود: ما در تحقیقات خود در تلاش برای شناسایی راههایی به منظور تحریک شیمیایی سیگنالدهی Wnt با استفاده از دارو هستیم. ما به این خاطر بطور انتخابی پروتئین‌ها و سایر مولکول‌ها را که سیگنالدهی این مسیر بویژه به سلول‌های بنیادی و نیز در استخوان را تغییر می‌دهد، به بدن ارائه کردیم.

اوانز خاطرنشان کرد: این امر شاید بتواند به شناسایی درمان برای بسیاری از بیماری‌ها بویژه بیماری‌های استخوان کمک کرده و ترمیم شکستگی استخوان را تسریع بخشد.

البته دانشمندان دریافتند که اگر مسیر Wnt به مدت طولانی فعال بماند، اثر احیاکننده آن از دست رفته یا حتی معکوس می‌شود. از این رو لازم است فناوری‌هایی برای انتقال هدفمند و زمان‌دار دارو ایجاد شوند که در این تحقیق بر روی آن تمرکز شده است.

این تحقیق در مجله Stem Cells منتشر شده است.

 

اخبارعلمی – ایسنا

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا