عجیب و دیدنی و خواندنی

در این شهر بجای خورشید از آینه استفاده می شود!

شهر «ریوکان» نروژ پنج ماه از سال را بدون تابش نور خورشید و در تاریکی به سر می برد. اما با انجام پروژه‌ای با نام «پروژه آیینه» این مشکل تا حدودی رفع شده است.

آیا می توانید تصور کنید پنج ماه بدون تابش مستقیم نور خورشید زندگی کنید؟ اگر این اتفاق سال ها و سال ها تکرار شود چه اتفاقی می افتد؟ شهر ۳۵۰۰ نفری ریوکان نروژ در این وضیعت زندگی می کند. شهر ریوکان در دره ای قرار دارد که اطراف آن را کوه ها فرا گرفته‌اند و باعث می شود نور خورشید در پنج ماه زمستان به این شهر نتابد.

 

اما در این ماه های تاریک مکانی هست که شهروندان در آنجا لذت ببرند. با استفاده از آیینه های بسیار بزرگ میدان شهر در این پنج ماه روشن می شود. این آیینه های غول پیکر با کمک هلیکوپتر بر بالای بلندترین قله ها نصب شده اند تا نور خورشید را به داخل دره منعکس کنند. اگرچه حرارت این نور به قئری نیست که یخ ها را آب کند اما ساکنین این شهر از این آفتاب مجازی می توانند لذت ببرند.

 

اخبار , اخبار گوناگون, کشور نروژ

 

این پروژه حدود ۸۳۵ هزار دلار هزینه داشته و کاملا بر اساس تکنولوژی روز طراحی شده است. این آیینه ها توسط یک رایانه مخصوص کنترل می شوند تا کاملا نور خورشید را جذب و دقیقا آن را به میدان شهر منعکس کنند. برای پروژه آیینه ها هم از انرژی باد و هم از انرژی خورشیدی استفاده شده و این آیینه ها در ارتفاع ۱۵۰۰ فوت از سطح زمین نصب شده اند.

 

اخبار , اخبار گوناگون, کشور نروژ

 

کیفیت این کار در ماه سپتامبر آزمایش می شود. اگر همه چیز درست کار کند مردم این شهر میتوانند مثل آفتاب تابستان از این آفتاب مجازی استفاده کنند. هرچند که بعضی ها معتقد هستند که این ایده احمقانه است اما مهمترین نکته این است که این پروژه زندگی مردم را تغییر داده است.

 

در سال ۲۰۰۶ پروژه ای مشابه در شمال ایتالیا انجام شد. روستای کوچک ویگانیلا ایتالیا با مشکلی مانند مشکل ریوکان مواجه بود. آنها هم با نصب آیینه های بسیار بزرگ روی قله کوه ها این مشکل را بر طرف کردند.

 

مقامات نروژی پس از بازدید از این ویگانیلا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم گرفتند تا همین روش را انجام دهند. البته این روش هزینه زیادی داشت و پنج سال طول کشید تا شورای شهر به این نتیجه برسد تا این بودجه را برای این پروژه واریز کند. حالا مردم ریوکان امیدوارند تا این پروژه به زندگی آنها رنگی دیگر بدهد.

 

اخبار , اخبار گوناگون, کشور نروژ

 

اخبار , اخبار گوناگون, کشور نروژ

اخبار گوناگون – مهر

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا