درمان

هرآنچه باید از عمل ابدومینوپلاستی(جراحی زیبایی شکم) بدانید

ابدومینوپلاستی,عمل جراحی زیبایی شکم,عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی جهت صاف و کشیده کردن شکم میباشد

 

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم با رایجترین شیوه آن، یعنی تامی تاک، یکی از عمده ‌ترین اعمال جراحی برای کاستن حجم چربی و پوست قسمت‌های تحتانی و میانه شکم است که عضلات جدار شکم نیز در آن جمع شده و منظم دوخته می‌شوند.

ابدومینوپلاستی چیست؟

یکی از شایع ترین مراجعات در جراحی های زیبایی، بدشکلی ها و نازیبایی های شکم است به قسمی که برجستگی بیش ازحد نا متعارف شکم، شلی و افتادگی پوست شکم و وجود چین های متعدد در پوست شکم هنگام نشستن که پوشیدن بسیاری از لباس ها را غیرممکن می سازد یا وجود ترک های فراوان در پوست شکم چنان آزاردهنده است که بیمار را ترغیب به انجام عمل جراحی می کند.

 

ابدومینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی شکم اقدامی تهاجمی جهت صاف و کشیده کردن شکم به وسیله ی خارج کردن پوست وچربی اضافی و سفت کردن عضلات جدار شکم میباشد. ابدومینوپلاستی برخلاف اعمال جراحی محدود مثل پلک یا بینی یک اقدام جراحی عمده محسوب میگردد. و اگر در فکر انجام ابدومینوپلاستی هستید بهتر است قبل از عمل اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورید و با چشمانی باز تصمیم بگیرید. ابدومینوپلاستی برای بیماری مناسب است که تمام اقدامات غیر تهاجمی تر مثل رژیم و ورزش و… را امتحان کرده و نتیجه نگرفته و در حال افزایش وزن نیست.

 

چه کسی بهترین کاندید برای عمل جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی است؟
بهترین کاندید برای عمل ابدومینوپلاستی افرادی هستند که شکم های بزرگ و پر چربی دارند که پوست آن آویزان است و با رژیم غذایی یا برنامه منظم ورزشی لاغر نمی شوند ولی در عین حال دیگر قسمت های دیگر بدن آن ها متناسب است،  جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی به ویژه یرای خانم هایی که حاملگی های متعدد داشته اند وپوست شکمشان دچار کشش شده و از طرفی عضلات شکمشان موقعیت طبیعی خود را از دست داده توصیه می شود، جراحی ابدومینوپلاستی همین طور برای افراد پیری که خاصیت ارتجاعی پوستشان را از دست داده اند و دچار چاقی و لاغری های مکرر شده اند نیز توصیه می شود.

 

از طرفی افرادی که تصمیم به کاهش وزن شدید دارند ویا خانم هایی که قصد باردار شدن دارند نباید از عمل زیبایی شکم یا جراحی ابدومینوپلاستی استفاده کنند که توجیه آن نیز این است که در طی جراحی زیبایی شکم عضلات راست شکم کنار یکدیگر فیکس می شود ولی در طی حاملگی و در نتیجه رشد جنین این عضلات از هم دور شده و شکم باز به وضعیت قبل از آبدومینوپلاستی بر می گردد.

با استفاده از جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی، افراد می توانند اعتماد به نفس بیشتری نسبت به ظاهر خود پیدا کنند، ولی بهتر است قبل از عمل در مورد توقعاتی که از نتایج این جراحی دارند وهمین طور در مورد نگرانی های خود با جراح مربوطه صحبت کنند تا در مورد این مسائل و نتیجه عمل با هم به توافق مورد نظر برسند.

 

کدام بیمار نباید جراحی ابدومینوپلاستی شود؟

جراحی ابدومینوپلاستی,عمل جراحی زیبایی شکم,آبدومینوپلاستی

خانمهایی که قصد باردار شدن دارند نباید از عمل ابدومینوپلاستی استفاده کنند

۱. خانمی که هنوز ممکن است بچه دار شود بهتر است از ترمیم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربی) استفاده کند یا کلا جراحی را به بعد از زایمان هایش به تعویق بیندازد.

۲. فردی که می خواهد لاغر شود بهتر است اول به وزن ایده ال خود برسد و سپس برای جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی اقدام کند.

۳. عمل جراحی آبدومینوپلاستی با ایجاد برش طولی در زیر شکم انجام می شود، که جای ان برای همیشه به جا می ماند، گرچه در اکثر بیماران این محل برش در طول ۶-۱۲ ماه به فرم قابل قبول در می آید(یک خط باریک)، در موارد نادری احتمال بروز گوشت اضافی (هایپر تروفیک اسکار) یا پهن شدن محل برش و بد شکلی های دیگر وجود دارد اگر شما نمی توانید ریسک یک اسکار(محل برش) بد را هر چند کم بپذیرید بهتر است از انجام عمل ابدومینوپلاستی خودداری کنید.

 عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم عبارتند از :

ابدومینوپلاستی,عمل جراحی زیبایی شکم,خطرات ابدومینو پلاستی

عمل ابدومینوپلاستی مانند سایر جراحی ها خطرات خود را دارد

 

♦ جوشگاه نامطلوب

 

♦  همانند سایر عمل های جراحی عمل جراحی ابدومینوپلاستی نیز خطرات خود را دارد. گرچه بروز عوارض در آن نادر است اما عوارضی نظیر عفونت، خونریزی ( هماتوم )، و لخته های خونی ممکن است رخ دهد.

♦  تجمع مایع

♦  اختلال در ترمیم زخم

♦ از دست دادن پوست

♦  بی حسی یا سایر تغییرات حس پوست

♦  مخاطرات بی هوشی

♦ تغییر رنگ پوست و یا تورم طولانی مدت

♦  مرگ بافت چربی عمقی پوست ( نکروز چربی )

♦ جداشدن زخم

♦ ناقزینگی

♦  محو و شلی پوست

♦ احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا دو سه ماه در موارد جراحی ابدومینوپلاستی بطول بیانجامد.

♦  ترومبوز ورید عمقی ، عوارض قلبی و ریوی

♦  تورم طولانی مدت پاها

♦ آسیب عصبی

♦ احتمال نیاز به جراحی مجدد

♦  نتیجه کمتر از حد مطلوب از نظر زیبائی

 

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی زیبایی شکم,جراحی ابدومینوپلاستی,ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی (تامی تاک) بستگی به فرم افتادگی و چین پوستی بیمار دارد

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک نوعی عمل جراحی است که در آن به وسیله ایجاد برشی در قسمت تحتانی شکم) در حوالی محل معمول برش سزارین ( پوست شکم را از عضله زیرین جدا می سازند. این آزادسازی تا لبه دنده ها در بالا و درقسمت طرفین تا پهلوها ادامه می یابد؛ سپس عضلات شل جدار شکم در خط وسط به کمک دوختن با نخ های غیرقابل جذب پلیسه(چین داده) می شود و پس از بریدن پوست اضافه و دوختن لبه های زخم، عمل پایان می یابد. معمولا در انتهای عمل ابدومینوپلاستی یک برش در قسمت تحتانی شکم و برش دیگری در دور ناف دیده می شود. برخلاف تصور بسیاری از بیماران، این ناف، ناف طبیعی خود بیمار است که از سوراخ جدیدی در پوست خارج شده است.

طول برش در عمل ابدومینوپلاستی (تامی تاک) یا جراحی زیبایی شکم کاملا بستگی به فرم افتادگی و چین پوستی بیمار دارد به این صورت که اگر بیمار خود را در حالت نشسته نگاه کند، باید طول برش حداقل به اندازه چین پوستی باشد که در قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود و چون طول این چین خوردگی در بیماران مختلف متفاوت است، پس طول برش هم در بیماران مختلف با هم متفاوت است.

 

محل اسکار عمل به نحوی است که زیر خط بیکینی است و به خوبی پوشیده می شود. نتیجه این عمل هم دائمی است و تنها به بیمار توصیه می شود که از نوسانات قابل توجه وزن جلوگیری کند؛ به این صورت که در بیماری که تصمیم به کاهش وزن قابل توجه یا حاملگی در فاصله نزدیک دارد، توصیه می شود که عمل ابدومینوپلاستی را پس از این تغییرات انجام دهد.

 

به طور معمول عمل جراحی ۲- ۳ ساعت به طول می انجامد و تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد و جهت جلوگیری از بازشدن محل عمل، به بیمار توصیه می شود که حدود ۱۰ روز پس از عمل خمیده راه برود و فعالیت های بدنی خود را محدود کند؛ بنابراین معمولا یک دوره نقاهت ۱۰ الی ۱۴ روزه را برای بیمار در نظر می گیریم. در چند روز اول، بیمار دارای لوله های پلاستیکی کوچکی به نام درن است که از انتهای زخم بیرون آمده و کار خروج ترشحات زیرپوستی را انجام می دهد که ظرف ۳ الی ۷ روز درن ها خارج می شوند.

 

پس چنان چه از توضیحات بالا برمیاید در عمل ابدومینوپلاستی عمدتا برداشتن پوست اضافه و ترمیم شلی عضلات انجام می شود و هرچند برداشتن چربی زیر پوستی در قسمت تحتانی شکم صورت می گیرد اما درسایر نواحی شکم چربی عمده ای برداشته نمی شود و بیمار معمولا پس از عمل برای ۱ الی ۵/ ۱ ماه از گن استفاده می کند.

عمل جراحی ابدومینوپلاستی، بسته به میزان و محل پوست اضافی و وضعیت عضلات جدار شکم و میزان و محل چربی اضافی ممکن است از یک جراحی کوچک سرپایی به مدت زیر ۲ ساعت، تا یک عمل جراحی وسیع با بیش از ۵ ساعت به طول بیانجامد. علاوه بر وضعیت شکم، توقع بیمار و سلامت عمومی و سابقه کشیدن سیگار می‌تواند در تصمیم گیری نوع عمل جراحی موثر باشد. در هر حالت، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت.

مراقبتهای بعد از عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم

جراحی ابدومینوپلاستی,عمل جراحی زیبایی شکم

تاچند هفته پس از عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم از فعالیت سنگین بپرهیزید

۱. درد تا سه روز حداکثر بعد از عمل ابدومینوپلاستی وجود دارد و سپس کاهش میابد که در طی این دوره مسکن جوابگو خواهد بود.

۲. برای کاهش درد هنگام استراحت بعد از ابدومینوپلاستی سر را بالاتر از معمول و بدن را خم نگاه دارید.

۳. تا چند هفته پس از جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی از فعالیت سنگین پرهیز کنید. فعالیت معمول ضرری ندارد و استراحت مطلق ممنوع است زیرا خطر لخته شدن خون در عروق اندام تحتانی را افزایش میدهد.

۴. در صورت عدم رعایت موارد فوق امکان ورم طولانی وجود دارد.

۵. بعد از عمل ابدومینوپلاستی کبودی خفیف شکم طبیعی است.

۶. آناناس تازه ( و نه کمپوت آن) حاوی ماده بروملین و ویتامین ث است که در تسریع جذب کبودی و ورم موثر است و هرچه بیشتر مصرف شود بهتر است.

۷. مصرف میوه جات، ماهی و میگو و امگا۳ به وفور توصیه میشود.

۸. ترشح خونابه تا چند روز پس از عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم طبیعی است. اما در صورت خونریزی واضح و قابل توجه اطلاع داده شود( این احتمال تا دو هفته بعد از عمل وجود دارد).

۹. ویزیت روز سوم برای بررسی محل عمل و خروج درن ( درصورت وجود) لازم است.بخیه ها جذبی هستند و نیاز به کشیدن ندارند.

۱۰. ویزیت هفته اول برای بررسی محل لازم است

۱۱. گاهی لبه های فلاپ به علت کاهش خونرسانی از بین میروند که نیازمند اصلاح پس از بهبودی کامل، در مطب خواهد بود.

۱۲. مقدار ورم تا سه روز بعد از عمل ابدومینوپلاستی ممکن است بیشتر شود که طبیعیست ، با این وجود در صورت درد قابل ملاحظه تماس گرفته شود.

۱۳. مقدار ورم متغییر وصبحها بیشتر است که با رعایت مورد ۲ و پرداختن به فعالیت معمولی به حداقل میرسد.

۱۴. تا ۱۵ روز مصرف نمک پس از عمل ابدومینوپلاستی به حداقل کاهش داده شود.

۱۵. داروهای خود را تا آخر مصرف کنید.

۱۶. مصرف دخانیات تا چند هفته پس از عمل ابدومینوپلاستی موجب تاخیر در بهبودی و افزایش عوارض می شود.

*مانندهر عمل زیبایی، ابدومینوپلاستی هم ممکن است به اعمال اصلاحی جزئی بعدی نیاز داشته باشد.

اصول کلی مراقبت از زخم عمل ابدومینوپلاستی:

 

ابدومینوپلاستی,عمل جراحی زیبایی شکم,خطرات ابدومینوپلاستی

برای رویت نتیجه پس از عمل ابدومینوپلاستی بایستی یک سال صبر کرد

 
روند ترمیم زخم حدود ۱ سال بطول می انجامد، در ابتدا پس از عمل ابدومینوپلاستی ، زخم ظاهر خوبی دارد. پس از گذشت حدود ۱ الی ۲ ماه زخم قرمز تیره شده و به سمت ارغوانی شدن تغییر رنگ می دهد، زخم از سطح پوست برجسته شده و بدترین شکل زخم حدود ۵-۳ ماه پس از عمل ابدومینوپلاستی خواهد بود. پس از این مدت زمان زخم تدریجا به سمت کم رنگ شدن رفته و سطح زخم مسطح می شود بطوریکه حدود یکسال پس از عمل، فقط خط باریکی به جا می ماند. بنابراین برای رویت نتیجه بایستی یک سال صبر کرد.

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

منابع :

drpakravan.com
radiosalamat.ir
rambodsamimi.com
plasticsurgeons.ir

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا