درمان

لیپوساکشن چیست و چگونه چربی ها را حذف میکند؟

جراحی لیپوساکشن, رفع چربی های موضعی

جراحی لیپوساکشن به عنوان روشی جهت رفع چربی های موضعی بکار میرود.

 

امروزه روشهای زیادی جهت کاهش حجم چربی های موضعی مانند لیزر لیپولیز  مزوتراپی , کاویتیشن  , کرایولیپولیز, RF  و …وجود دارد که با این روشها و طی جلسات متعدد فرد میتواند بصورت محدودی تقییر سایز بدهد. ولی بنظر میرسد که هنوز لیپوساکشن موثرترین گزینه به تنهایی یا در ترکیب با روش های دیگر برای رفع چاقی موضعی باشد.

 

تقریبا دو دهه است که جراحی لیپوساکشن به عنوان روشی جهت رفع چربی های موضعی بکار میرود. هر سال دهها هزار مورد از جراحی لیپوساکشن در سرتاسر دنیا انجام میشود. روشهای انجام آن و لوازم و دستگاههای بکار گرفته در عمل لیپوساکشن  در طی سالها پیشرفت زیادی کرده است و بنظر میرسد که لیزر لیپولیز آخرین پیشرفت در حال حاضر باشد. ولی همیشه یک اصل اساسی در مورد لیپوساکشن وجود دارد که مورد قبول همه جراحان است که لیپو ساکشن روشی جهت کاهش وزن نمیباشد .

 

لیپوساکشن با استفاده از مکش چربی ها را از بدن خارج می سازد. در هنگام لیپوساکشن لوله های نازک و کوچک با سر پهن(کانولا) از طریق برش های کوچک وارد بدن می شود و پزشک لوله را زیر پوست حرکت می دهد تا به منطقه ای برسد که چربی در آن جا جمع شده است سپس از طریق این لوله چربی از بدن خارج می شود.

 

بهترین کاندید برای لیپوساکشن
باید انتظارات شما از لیپوساکشن واقعی باشد نه رویایی. باید بدانبد که لیپوساکشن ظاهر شما را بهبود بخشیده واعتماد به نفس شما را افزایش میدهد ،اما ضرورتا بدان معنا نیست که کاملا با ایده آل شما مطابقت نماید.
بهترین کاندید برای لیپوساکشن افراد با وزن تقریبا نرمال با پوستی سالم و انعطاف پذیر هستند که دچار مناطقی از چربی اضافی باشند. سن فاکتور مهمی نیست اما اصولا هر چه سن بالاتر باشد،انعطاف پذیری پوست کمتر میشود.

 

کشیدن چربی, لیزر لیپولیز

لیپوساکشن جایگزین ورزش و رژیم غذایی مناسب نیست.

 

چرا عمل لیپوساکشن انجام می شود:
مهمترین هدف لیپوساکشن شکل دهی یک یا چند منطقه از بدن است نه کاهش وزن. لیپوساکشن معمولا روی مناطقی انجام می شود که به رژیم و ورزش پاسخ نمی دهد. این مناطق اغلب در بیرون ران ها و باسن در زنان، و کمر و پشت در مردان است. در عمل لیپوساکشن  مناطقی که به صورت معمول تحت عمل قرار می گیرد شامل صورت، گردن، کمر، پشت، باسن، پاها، بالای بازو است.

 

لیپوساکشن گاهی همراه با سایر جراحی های زیبایی مانند برداشتن شکم (ابدومینوپلاستی) ، کوچک کردن سینه، یا با کشیدن صورت همراه می شود.

 

لیپوساکشن همچنین جهت درمان بیماری هایی خاص مورد استفاده قرار می گیرد:
تومور خوش خیم چربی (لیپوماس)
بزرگی غیر طبیعی سینه در مردان (جنیکوماستیا یا سودوجنیکوماستیا)
مشکل در متابولیسم چربی در بدن(لیپواستروفی)
تعرق بیش از حد در زیر بغل(تعریق زیر بغل)

 

لیپوساکشن جهت درمان چاقی مورد استفاده قرار نمی گیرد و سلولیت یا ترک روی پوست با آن بر طرف نمی شود.

 

کدام قسمت از بدن را میتوان ساکشن کرد
گردن و غبغب، بازو ، سینه ، شکم و پهلو ها و پوبیس (ناحیه بالای قسمت تناسلی) ، پشت و کمر ، باسن ، رانها ،  زانوها ، ساق و برجستگی های پشتی و جلویی ناحیه زیر بغل

نوع بیهوشی جراحی لیپوساکشن
انواع مختلفی از روشهای بیهوشی در لیپوساکشن به کار می رود. اگر قرار است که لیپوساکشن به صورت محدود و با حجم کم انجام شود، بیحسی موضعی کفایت میکند،اما در صورت تمایل بیمار ،به صورت همزمان از داروهای آرام بخش و خواب آور نیز استفاده میشود. در برخی موارد خصوصا با حجم های بالا ی لیپوساکشن ، بیهوشی عمومی کاربرد دارد .

 

هزینه عمل لیپوساکشن, مضرات عمل لیپوساکشن

با استفاده از عمل لیپوساکشن میتوان بزرگی غیر طبیعی سینه در مردان را درمان کرد.

 

پس از عمل چه اتفاقی می افتد
پس از عمل منطقه تحت عمل را محکم بانداژ می کنند تا از بروز تورم، کبودی و درد جلوگیری شود. بر حسب منطقه ای از بدن که تحت درمان قرار گرفته است از باند و چسب، لوله های محافظ (مانند لوله هایی که جهت درمان رگ واریس مورد استفاده قرا رمی گیرد) کمربند و دیگر لباس های محکم استفاده می شود.

 

ممکن است بیمار مجبور شود به مدت سه الی چهار هفته از لباس ها و بانداژ محکم استفاده نماید در ظرف مدت هفت الی ۱۰ روز اول پس از این عمل جراحی نیز کبودی و تورم رخ می دهد و چند روز از محل برش ها مایعات خارج می شود و جهت کاهش بروز عفونت به بیمار ممکن است انتی بیوتیک داده شود.

 

بسیاری از افراد پس از عمل لیپوساکشن ، پس از اینکه اثر بیهوشی و داروهای آرامبخش از بین رفت قادر هستند بلند شده و حرکت کنند. و به محض اینکه بیمار بهتر شد می تواند فعالیت روزمره خود را آغاز نماید گرچه این امر از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد. بسیاری از افراد در ظرف چند روز فعالیت های خود را از سر می گیرند. البته اگر منطقه وسیع تری تحت درمان قرار گرفته باشد دوره درمان بیشتر طول می کشد.

 

تکنیک جراحی لیپوساکشن:
از طریق برشهای کوچک ۳-۴ میلی متری وبا استفاده از لوله های فلزی باریک و دستگاه مکنده چربی های عمقی برداشته میشوند . محل برشها طوری انتخاب میشود که اسکار آن مشخص نباشد.
یکی از روشهای جدید در لیپوساکشن ،استفاده از اولترا سوند(امواج صوتی) است. به دلیل وجود عوارض بیشتر استفاده از آن محدود به مناطقی از بدن است که حاوی چربی متراکم بوده و با روش معمول قابل کشیدن نباشد.
زمان مورد نیاز جهت لیپوساکشن بسیار متغیر بوده و بسته به تعداد نواحی و میزان چربی که باید ساکشن گردد می تواند از یک تا چهار ساعت به طول بیانجامد .

 

رفع چربی های موضعی, هزینه عمل لیپوساکشن

تورم طولانی مدت پاها یکی از عوارض لیپوساکشن می باشد.

 

حقایق مهم درباره ی مخاطرات لیپوساکشن
تصمیم برای انجام لیپوساکشن بسیار فردی بوده و شما باید تصمیم بگیرید که فوائد عمل منطبق با اهداف شماست ، و آیا مخاطرات و عوارض احتمالی برای شما قابل پذیرش است ؟ جراح پلاستیک شما و یا پرسنل درمانی جزئیات مخاطرات همراه با این عمل را برای شما توضیح خواهد داد . از شما خواسته می شود که برگه ی رضایت را امضاء کنید که نشان می دهد شما نوع عمل جراحی خود و مخاطرات و عوارض محتمل را کاملا فهمیده اید .

 

بعضی از مخاطرات عمل لیپوساکشن شامل موارد زیر هستند:
طرح خارجی ناصاف
چین خوردگی یا پوست شل
آسیب پوست یا عصب
رنگ غیر طبیعی
عفونت
لخته های چربی
لخته های خونی
از دست دادن بیش از حد مایع یا تجمع بیش از حد مایع
جوشگاه نامطلوب
سوختگی حرارتی ناشی از اولتراسوند ( در موارد تکنیک لیپوپلاستی با کمک اولتراسوند )
خطرات بی هوشی
خونریزی ( هماتوم )
تغییرات حس پوست – تغییر رنگ یا تورم
عدم قرینگی
درد که ممکن است طولانی مدت باشد
آسیب به عناصر عمقی تر از قبیل : اعصاب ، عروق خونی ، عضلات ، ریه ها ، و احشاء شکمی
اشکال در ترمیم زخم
تورم طولانی مدت پاها
ترومبوز( لخته ) ورید عمقی ، عوارض قلبی و ریوی
احتمال نیاز به جراحی مجدد

 

به چه چیزی توجه کنیم:
لیپوساکشن فقط باید توسط پزشک که در زمینه لیپوساکشن و عمل جراحی پوست، و در زمینه بروز عوارض در حین عمل و نحوه برخورد با آن دوره دیده است صورت گیرد. اگر لیپوساکشن همراه با سایر عمل های جراحی زیبایی صورت نگیرد خطر بروز عوارض کمتر می شود.

اگر تصمیم دارید وزن خود را کاهش دهید لیپوساکشن جایگزین ورزش و رژیم غذایی مناسب نیست. در واقع بسیاری از جراحان زیبایی بر این باورند بهترین کاندیدای عمل لیپوساکشن افراد سالمی هستند که وزن نسبتا مناسبی دارند اما چربی های بدن آنها سفت است و به ورزش پاسخ نمی دهد.
گردآوری:بخش سلامت بیتوته
منابع:plasticsurgeons.ir

pezeshkashna.com

dr-fazeli.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا