اخبار فرهنگی

این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

پرونده‌ای مفصل برای گروه «وان دایرکشن /ONE DIRECTION» که جدایی یکی از اعضای آن به‌شدت در جهان سر و صدا کرده است.

 FAN‌ های موسیقی در دوره‌های مختلف تاریخی، همیشه با یک قانون عجیب و پیچیده توانسته‌اند حیات هنری یک گروه (هنرمند، آرتیست، خواننده) را تعیین کنند: «یا جوان و خوش تیپ باش یا تو را با پیرمردها و روشنفکرها تنها می‌گذاریم. »ضرب المثلی مهم که حالا به شعار تبلیغاتی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ موسیقی در جهان تبدیل شده است. اتفاقی که با «جاستین بیبر» نمود پیدا کرد و حالا با همه گیرشدن پدیده‌ای چون گروه «وان دایرکشن / ONE   DIRECTION» دیگر آرام آرام زمینه ساز تثبیت قانونی است که می‌رود سرنوشت نسل جدید دو آتشه‌های موزیک را تعیین کند.

حالا احتمالا سر و صدای روشنفکرهای متعصب موسیقی با همان عینک‌های ته استکانی بلند خواهد شد و همین چند خط اول این لید می‌تواند بهترین بهانه‌ برای آنها باشد تا باز هم سری نوارهای قدیمی و پرطرفدار و «هیت» سال‌های دور را به خط کنند و سعی داشته باشند باز هم خاطرات قدیمی را برای نسل جدید تعریف کنند تا شاید بتوانند تغییری در نظر آنها و انتخاب شان باعث شوند. ولی واقعیت مطلب همینی بود که خواندید و تغییر ذائقه FAN‌ های موسیقی در عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی، مهم‌ترین قانون این روزهای بازار شده که دیگر آرام آرام در حال تثبیت است.

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 روند آکادمیک ستاره‌سازی در جهان دیگر به یک شوخی بزرگ می‌ماند.  اینکه هر کسی اگر فقط یک صدای خوب و تکنیک قابل توجهی را در موسیقی بلد باشد و قدرت ذاتی ملودی‌سازی و خوانندگی‌اش هوش از سر همه ببرد، دیگر هرگز روند و قانونی مهم برای تولد یک ستاره نوظهور در حوزه موسیقی نیست.

دنیا عوض شده و آن اصول کلاسیک و آکادمیک این روزها جایشان را به «زرق و برق رسانه‌ای و تصویری»، «چهره جذاب و جوان پسند»، «کاریزما» و البته «مشاورین تعیین کننده در حوزه‌های مختلف» داده‌اند. «یوتیوب» هر سال چهره‌های جدیدی را به موسیقی جهان معرفی می‌کند که با ویدئوهایی ساده و کم‌هزینه، ستاره‌هایی جهانی را به دنیا معرفی می‌کنند و گسترش شبکه‌های اجتماعی نیز باعث شده دیگر آموزشگاه‌های موسیقی و «شو»‌های کشف استعداد خوانندگی، ارزش و اعتبارشان را از دست رفته ببینند. یک روز «جاستین بیبر» سر از یوتیوب در می‌آورد و دنیا را محو استعداد و قدرت تیم مشاورینش می‌کند و روز دیگر آن «سای» رپر کره‌ای (پارک جه سانگ معروف به پی اس وای) با «گانگم استایل» فانتزی‌اش، پایش را از «PLAY LIST»های مخاطبان موسیقی در دنیا هم فراتر می‌گذارد . اینها همه و همه نشان‌دهنده واقعیتی محض به نام «تغییر نسل» و «پوست اندازی» در مارکت جهانی موسیقی است.

بعد از موج همه‌گیر «جاستین بیبر» که مدت‌ها سوژه شماره یک رسانه‌های جهان بود، حالا چند سالی هست که یک گروه «انگلیسی – ایرلندی» آرام آرام در حال تسخیر MP3های مخاطبان موسیقی است. گروه «وان دایرکشن /ONE DIRECTION» که پنج عضو به نام‌های: نایل هوران، زین مالیک، لیام پین، هری استایلز و لوئی تاملینسون دارد و در سال ۲۰۱۰ در لندن شکل گرفت. داستان شکل‌گیری این گروه هم ماجرای جالبی داشت. هر پنج عضو کنونی این گروه هر کدام به صورت جدا جدا، پس از طی مراحل مقدماتی حضور در مسابقه «ایکس فکتور» (شوی استعدادیابی موسیقی در انگلیس)، توانستند در بخش اصلی این مسابقه حضور پیدا کنند ولی هیچیک از آنها نتوانستند در مسابقه بخش اصلی این شو موفق شوند و همه آنها در همان مراحل اولیه کنار گذاشته شدند. 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 یکی از داوران ‌مهمان این برنامه پیشنهاد گروه شدن این پنج نفر را داد و این اتفاق به سرعت شکل گرفت و آنها با دو هفته تمرین به یک گروه تبدیل شدند ولی آنها در بخش مسابقه گروه‌ها هم نتوانستند عنوان نخست را از آن خود کنند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و تک‌آهنگ «همیشه جوان» که از سوی اعضای گروه و تیم مشاورین مسابقه برای اجرا در بخش پایانی مسابقه برای اعضای این گروه ساخته شده بود در اینترنت لو رفت و همین آغازی بود برای همه گیر شدن آثار ONE    DIRECTION. محبوبیت و فراگیری این آهنگ در انگلستان و بریتانیا به قدری بود که کمپانی جهانی موزیک «ساسکو رکوردز» خیلی زود با قراردادی دو میلیون دلاری «پسرها» را تحت امتیاز خود برد تا موفقیت‌های بزرگ این گروه به مرور از مرزهای بریتانیا هم عبور کند و در همین چهار، پنج سال آنها دیگر به یک موج جدید جهانی تبدیل شوند.

در اوج این موفقیت‌ها سایت «یاهو موزیک» در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۶ خبری تکان‌دهنده را روی خروجی‌اش فرستاد و با تیتر: «Zayn Malik Exits One Direction» (زین مالیک از وان دایرکشن جدا شد)، زلزله‌ای را بین دوستداران بی شمار این گروه باعث شد؛ اتفاقی که در صدر اخبار موسیقی جهان مخابره شد تا بیش از پیش همه‌گیر شدن آثار این گروه جوان بر همه ثابت شود.  همین اتفاق و همچنین درخواست بی شمارش مهم‌ترین بهانه‌ای بود که سراغ این گروه برویم و در پرونده‌ای مفصل ریز و درشت فعالیت‌های آنها را کنکاش کنیم.  به حاشیه‌های مهم و همه افتخاراتی که در این سال‌ها نائل شده‌اند بپردازیم و جزئیات بیشتری از زندگی شخصی و کاری این «خوشحال‌های بریتانیایی» را روایت کنیم.

مهم‌ترین خبرسازی‌ها و حواشی‌ «وان دایرکشن»

از لبخندپرنس «ویلیام» تا آغوش «جیمز کامرون»
دیدار جالب اعضای گروه با «جیمز کامرون» نخست وزیر انگلستان از دیگر اخبار جنجالی اعضای گروه بود. تصاویر این دیدار بدون هیچ مقدمه‌ای منتشر شد که اعضای گروه با صمیمیت و البته شیطنت خاصی «جیمز کامرون» را دوره کرده بودند و هریک به یک سبک و شیوه خاص خود سعی در به آغوش کشیدن او داشتند. شکلک‌ها و حالت‌های صورت اعضای گروه که ترکیبی از هیجان و شیطنت بود باعث شد انتقادهای زیادی از سوی سیاسیون انگلیسی به سمت کامرون روانه شود. جیمز کامرون هم در جواب همه این انتقادها تنها یک جمله کوتاه را نثار آنها کرد و گفت: «just fun!»

یک آشوب دیگر این بار با آقای نخست‌وزیر  

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 دیدار جالب اعضای گروه با «جیمز کامرون» نخست وزیر انگلستان از دیگر اخبار جنجالی اعضای گروه بود. تصاویر این دیدار بدون هیچ مقدمه‌ای منتشر شد که اعضای گروه با صمیمیت و البته شیطنت خاصی «جیمز کامرون» را دوره کرده بودند و هریک به یک سبک و شیوه خاص خود سعی در به آغوش کشیدن او داشتند. شکلک‌ها و حالت‌های صورت اعضای گروه که ترکیبی از هیجان و شیطنت بود باعث شد انتقادهای زیادی از سوی سیاسیون انگلیسی به سمت کامرون روانه شود. جیمز کامرون هم در جواب همه این انتقادها تنها یک جمله کوتاه را نثار آنها کرد و گفت: «just fun!»

«۱D»  و دنیای شان؟!
طرفدارها و FANهای گروه «وان دایرکشن» از همان ابتدای شکل‌گیری گروه ادبیات و زیان خاصی را برای خود اختراع کرده‌اند و در وبلاگ‌ها و FAN PAGE‌های مرتبط با گروه با همان ادبیات و همان زبان با هم صحبت می‌کنند.

جغرافیای این ادبیات و زبان ساختگی آرام آرام به خارج از مرزهای بریتانیا هم سرایت کرده تا رفته‌رفته به نوعی کاراکتر برای دوستداران این گروه تبدیل شود.

هر طرفدار گروه، یک «وان دایرکشنر» نامیده می‌شود و برای طرفداری جداگانه از اعضای گروه، باید دلایل و قصه‌های خاصی را از سر بگذراند. مسابقات قصه نویسی خیالی برای طرفداران این گروه از خبرساز‌ترین مسابقات در فضای مجازی است. روال این مسابقات هم این‌گونه است که هر «وان دایرکشنر» با انتخاب یکی از اعضای گروه به عنوان محبوب‌ترین خواننده و قهرمانش، بزرگ‌ترین آرزوهایش را که دوست دارد با قهرمانش محقق شود جوری روایت می‌کند که انگار آن رویا اتفاق افتاده و حالا او به آرزویش رسیده است! 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 
این کمپین‌ها با بازخوردهای شدیدی از سوی جامعه بریتانیایی رو به رو شد و بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان با حملات تند رسانه‌ای به این قبیل کمپین‌ها، از آنها به عنوان «کمپین‌های تبلیغاتی تحت مدیریت مالکان گروه برای جلب‌توجه بیشتر» یاد کردند که ادامه رشد و تبلیغ آنها می‌تواند آسیب‌های جدی به احساسات و زندگی طرفداران عمدتا نوجوان شان بزند. در مقطعی نیز فشار رسانه‌های جدی و منتقد باعث شد این کمپین‌ها با نظارت و به صورت کنترل شده ارائه شوند اما غیرقابل مهار بودن مدیریت فضای مجازی و شخصی باعث شد بار دیگر این موضوع از کنترل خارج شود و در حال حاضر به صورت گسترده در فضای نت شاهد فعالیت‌های آنها هستیم.

اگر نمونه‌هایی از این قبیل داستان‌ها را بخوانیم در محتوای کلی آنها شاهد این هستیم که مثلا دختر نوجوان ۱۴، ۱۵ ساله‌ای در داستانی که برای زندگی تخیلی‌اش با «هری» به غذاهایی که برای او می‌پزد اشاره می‌کند و اینکه از دسر نخوردنش چقدر دلش شکسته و تا صبح گریه کرده است! صبح موقع بیدار شدن از خواب با اصرار «هری» را به حمام می‌فرستد تا از شر بوی بد عرق کردنش بعد از تمرین خلاص شود و. . .

فضای جنون‌آمیز و تکان‌دهنده‌ای که لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر در حال به تثبیت رسیدن است و باعث نگرانی‌های بزرگی در بین مسئولین بلندپایه شده است.

رتبه دوم پردرآمدها
وان دایرکشن نخستین گروهی است که در تاریخ ۵۸ ساله چارت بیلبورد هر چهار آلبومش پرفروش‌ترین آلبوم بیلبورد می‌شود. یک سال پیش این گروه با انتشار آلبوم «خاطرات نیمه شب» (Midnight Memories) به صدر ۲۰۰ بیلبوردپرفروش رسیده است.  آلبوم «چهار» که چهارمین آلبوم این گروه پرطرفدار است، روز ۱۷ نوامبر سال میلادی گذشته، از طرف کمپانی کلمبیا رکوردز و SYCO وارد بازار شد.

این آلبوم در پایان هفته اول انتشار خود ۳۷۸ هزار نسخه فروخته است که پرفروش‌ترین آلبوم هفته اولی آمریکا بعد از آلبوم «۱۹۸۹» تیلور سوئیفت است. وان دی (One D) تنها گروهی است که هر چهار آلبوم اول استودیویی‌اش به صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها رسیده است. این پسرهای پرطرفدار بعد از دو خواننده سولیست یعنی بریتنی اسپیرز و بیانسه در رتبه بعدی این لیست قرار دارند. 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 آنها بعد از به شهرت رسیدن در ۲۰۱۰ با انتشار آلبوم «همه شب بیدار» (Up All Night) در نوامبر سال ۲۰۱۱ به شهرت بیشتری دست پیدا کردند. این آلبوم برای اولین بار در تاریخ و در نخستین هفته پخش در آمریکا، در صدر جدول پرفروش‌های موسیقی این کشور قرار گرفت. آلبوم دوم آنها یعنی «مرا به خانه ببر» (Take Me Home) در نوامبر ۲۰۱۲ منتشر شد و این آلبوم نیز فروش بسیار خوبی داشت. نام سومین آلبوم آنها «خاطرات نیمه‌شب» (Midnight Memories) نام دارد که در نوامبر ۲۰۱۳ با پشتیبانی سایکو میوزیک، کلمبیا رکوردز و سونی میوزیک منتشر شد. این آلبوم هم‌اکنون ۴ میلیون نسخه فروش داشته است که یک رکورد فوق‌العاده از این گروه بریتانیایی-ایرلندی است.

این گروه تک آهنگ جدید خود به نام «ضد آتش» را در ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ وارد بازار کرد. بعد از دریافت سه جایزه مهم «آمریکن میوزیک آوارد» در دوره گذشته، نامزد نشدن «وان دی» برای جوایز گرمی حسابی اوقات طرفداران این گروه را تلخ کرد و باعث شد در فضای مجازی به‌شدت این مراسم را تحریم کنند. گروه وان دایرکشن با ۷۵ میلیون دلار درآمد سالانه رتبه دوم را در میان پردرآمدترین هنرمندان زیر ۳۰ سال دارد. رتبه اول این لیست به جاستین بیبر تعلق دارد.

جوایز 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 گروه وان دایرکشن برای جوایز مختلفی کاندیدا شده و تعداد زیادی جوایز برنده شده‌ است. از جمله جوایز آنها عبارتند از دو «جایزه بریت» (جایزه سالانه موسیقی پاپیولار که از طرف اتحادیه موسیقی بریتانیا داده می‌شود) – سه «جایزه ان‌ام ای» (جایزه سالانه موسیقی در بریتانیا که توسط مجله ان‌ام‌ای برگزار می‌شود) – دو «جایزه برگزیده کودکان نیکلودین» (جوایز سالانه‌ای که توسط تلویزیون نیکلودین در آمریکا برگزار می‌شود) – چهار «جایزه ‌ام تی وی» در بخش موزیک ویدئو. تمام نوزده جایزه‌ای که در «جوایز برگزیده نوجوانان» کاندیدا شده‌ بودند و دو جایزه از «جایزه موسیقی آمریکا».

وقتی لوئی فوتبالیست شد!
دو سال پیش بود که «لوئی تاملینسون» یکی از اعضای گروه «وان دایرکشن» مثل «امیر تتلو»ی خودمان به سرش زد که فوتبالیست شود و به عنوان بازیکن آزاد، عضو باشگاه «دانکستر روورز» یکی از تیم‌های دسته اول لیگ انگلستان شد.  این عضو گروه که خود متولد شهر دانکستر است، شماره پیراهن ۲۸ این تیم را بر تن کرد و قرار شده بود در برخی از بازی‌های تیم دوم دانکستر به میدان برود. 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 لوئی تاملینسون تجربه بازی در لیگ حرفه‌ای فوتبال را هرگز نداشت. او به وب سایت باشگاه دانکستر گفته بود: « بازی در یک تیم حرفه‌ای فوتبال رویای دوران کودکی من بود.» این خواننده جوان که پیش از این در یک مسابقه خیریه برای تیم دانکستر بازی کرده بود در مورد فوتبالیست شدن خود اعتقاد داشت: «این باعث افتخار من است که از من خواسته شده تا با «تیم دانکستر روورز» قرارداد امضا کنم چرا که با این کار هم به باشگاه و هم به خیریه «بلو بل وود» می‌توانم کمک کنم.»

دیدار جنجالی با شاهزاده «ویلیام» 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 دیدار با شاهزاده ویلیام و همسرش «کیت» از جمله خبرسازترین اتفاقاتی بود که اعضای گروه همیشه درباره آن صحبت‌ها و خاطرات زیادی را عنوان می‌کنند. این ماجرای جنجالی  با توئیت «لوئی» که نوشته بود: ‌«شاهزاده و همسرش را از نزدیک دیدیم. واقعا لباس «کیت» برازنده بود» شروع شد و بازار اتهام‌ها و شوخی‌ها در پاسخ به این توئیت از سوی «وان دایرکشنر»‌ها داغ داغ شد و کار به اخطار رسمی به «لوئی» از سوی پلیس لندن برای حذف آن توئیت هم رسید. 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 رسانه‌های زرد گزارش‌هایی از پاسخ‌های تند طرفداران گروه به این توئیت منتشر کردند تا میزان فشارها به قدری بالا باشد که «لوئی» بالاخره مجبور شود آن را حذف کند.  دیدار اعضای «وان دایرکشن» با شاهزاده ویلیام و همسرش «کیت» در روز اجرای تئاتر « واریته رویال» در تئاتر پالادیوم لندن رخ داده بود. «نایل» (یکی دیگر از اعضای گروه) تولد نوزاد سلطنتی را به آنها تبریک گفت.

پسری که مهم است
«وان دایرکشن» بیشترین فروش وسایل و کالا را در سال ۲۰۱۴ به نام خود به ثبت رسانده است؛ فروشی حدود ۱۴۲,۰۰۰ هزار دلار که شامل تی‌شرت، دستبند، گوشواره‌های oneD، مسواک، لیوان، ساعت و. . . است. فروشگاه آنلاین فروش رسمی محصولات گروه لحظه به لحظه در سطح اروپا و جهان تعداد نمایندگی‌های بیشتری را به خود می‌بیند. 

اخبار,اخبار فرهنگی,این پسرها روی «جاستین بیبر» را کم کردند

 در یکی از حراجی‌های آخر سال که قرار بود پیراهن‌های پسرها در آخرین کنسرت‌شان در «سن دیه گو» به فروش برسد، پیراهن «هری» با بیش رقم ۳هزار دلار به فروش رسید تا بیشترین رقم را به خود اختصاص بدهد. «هری» به عنوان «آیکون فشن» (پرنس دنیای پاپ) نیز در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد. در اوایل ماه دسامبر، از او در مجله «رولینگ استونز» یاد شد. همچنین «هری» در خوشبوترین سلبریتی‌ها هم مقام ششم را به خود اختصاص داد.

اخبار فرهنگی – مجله زندگی ایده آل / برترین ها

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا