ازدواج و همسرداری

دلایل صداقت و عواقب بی صداقتی در زندگی مشترک

کارکرد مهم صداقت در زندگی مشترک

صداقت اصلی‌ترین رکن در زندگی مشترک هر انسانی است.

 

صداقت در زندگی مشترک یعنی حداکثر اطلاعات صحیحی که شما درباره خودتان، افکارتان، احساسات تان، عادات تان، ‌امور مورد علاقه یا عدم علاقه ‌تان، سابقه گذشته ‌تان، فعالیت‌ های روزانه و طرح ‌های جاری یا آتی خود در اختیار همسرتان می ‌گذارید.

دو کارکرد مهم صداقت در زندگی مشترک عبارتند  از: اول، امکان سازگاری زن و شوهر را فراهم می‌ آورد و دوم، فرصت شادکامی و سعادتمندی را به زن و شوهر می ‌دهد. صداقت موجب می ‌شود در صورتی که زن یا شوهر در مورد مسأله‌ای تفاهم ندارند با طرح صادقانه آن در پی حل و برطرف ‌کردنش برآیند.

دلایل صداقت
-صداقت اصلی‌ترین رکن در زندگی مشترک هر انسانی است. صداقت ستون زندگی مشترک است و می‌ دانیم اگر ستونی محکم و استوار نباشد، آن عمارت هر لحظه در معرض ریزش و فروپاشی قرار می ‌گیرد.

– صداقت به سازگاری زن و شوهر کمک می ‌کند، چرا که باعث درک آنان از یکدیگر می ‌شود.

– صداقت به زندگی ما رنگ و بوی دوستی و محبت می ‌بخشد.

– صداقت امکان کمک گرفتن و حمایت در مواقعی را که به یاری دیگران نیاز داریم افزایش می ‌دهد. حتماً شما هم داستان چوپان دروغگو را شنیده‌اید. این داستان نمونه بارز بی ‌صداقتی و در نتیجه یاری نشدن در زمان بحران و یاری ‌خواهی است.

-صداقت موجب می‌ شود تا رفتار همسران بیشتر از روی تعقل و تدبر صورت گیرد. در حقیقت، صداقت سبب می‌ شود که رفتار عاقلانه‌تری داشته باشیم. اگر بدانیم هر کاری که می‌ کنیم یا هر حرفی که می‌ زنیم زن یا شوهرمان به یاد خواهد سپرد، کمتر احتمال دارد دست به اعمال غیرمنطقی بزنیم.

– صداقت با خود پاداشی درون زاد به همراه دارد. ذهن در صلح با خود به آرامش می‌رسد، حتی اگر دلیل دیگری برای صادق بودن وجود نداشت همین یک فایده کفایت می‌کرد.

– عادتهای خوب سنگ بنای منش و اشتهار هستند و هیچ عادتی به اندازه صداقت نمی‌تواند روی منش و آبروی انسان تاثیر بگذارد. صداقت یکی از بزرگترین خصوصیات انسانی است.

– بی‌صداقتی روابط را متلاشی می‌کند و صداقت آن را به هم پیوند می‌زند. صداقت در حکم سیمانی است که اشخاص را به هم جوش می‌دهد. بزرگترین رکن یک رابطه خوب اعتماد و اطمینان است. این موضوعی است که در تمام زمینه‌های زندگی صدق می‌کند. دوستی، ازدواج، خانواده، کسب و کار، آموزش و مذهب و… صداقت و اعتماد و اطمینان فضایی ایجاد می‌کنند که در آن روابط خوب می‌توانند رشد کنند.

– اگر نداشتن صداقت ریشه بسیاری از مسائل روانی ماست، صداقت منبع سلامت ذهنی و روانی است. وقتی صادق باشیم از احساس گناه، نگرانی و بسیاری از ناراحتی‌های ذهنی خلاص می‌شویم در این زمان است که به حرمت نفس و اطمینان خاطر می‌رسیم.

کارکرد مهم صداقت در زندگی مشترک

بی‌صداقتی با همسر پیامدهای زیادی دارد.

 

دلایل عدم صداقت
– حمایت کردن
– خوب به نظر رسیدن
– احتناب از درد سر
– دروغ گوئی مادر زادی

عواقب بی‌صداقتی
بی‌صداقتی با همسر پیامدهای زیادی دارد، ولی می‌توان همه آنها را در دو گروه بزرگ جای داد: الف) موجب می‌شود یافتن راه‌حل برای مسائل زندگی سخت و گاه ناممکن شود. ب) از آنجا که افراد در تشخیص برخورد غیرصادقانه شمی درونی دارند، بعداز پی بردن به چنین برخوردی، از خود مسائل غافل می‌شوند و بیشتر وقت و فکر و ذکرشان متوجه بی‌صداقتی همسر می‌شود که این خود بسیار مخرب و فرساینده است.

گردآوری:بخش زناشویی بیتوته

منبع:
seminarema.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا