canاخبار فرهنگی

مهدی پاکدل با همسر برادرش همبازی شد!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,حسین پاکدل

نوشته های مشابه
حسین پاکدل نمایش «امر ملوکانه» را با بازی عاطفه رضوی و مهدی پاکدل به صحنه می‌برد.

«امر ملوکانه» یا «اندر حکایت نوشته جات عاشقانه فروغ السلطنه و فرهاد میرزا خطاب به هم با اطوار دیروز و امروز بعد از فراقی زیاده از حد» تازه‌ترین نمایش حسین پاکدل است که مدتی است تمرینات آن با بازی عاطفه رضوی و مهدی پاکدل آغاز شده است.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل از یازدهم اردیبهشت در کافه کتاب «همیشه» در گوهر دشت کرج اجرا می شود.

حسین پاکدل در این خصوص گفت: بعد از تولید و اجرای نمایش سنگین و نفس‌گیر «یک صبح ناگهان» که سال قبل بهمن و اسفند در تماشاخانه ایرانشهر با موفقیت به صحنه بردیم، نیاز بود یک کار آرام و ساده و تا حدی مفرح انجام دهم. در ایام تعطیلات نوروز روی ایده‌ای که مهدی برادرم با من در میان گذاشت، فکر کردم و دست به قلم شدم. البته در عمل این ایده گسترده شد و رسیدم به متن نمایش امر ملوکانه که یک نمایش طنز است.

او ادامه داد: نمایش به شکل جدی اجرا می‌شود و هر چقدر جدی‌تر اجرا شود، طنز آن جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

این نویسنده و کارگردان درباره داستان این نمایش توضیح داد: داستان برمی‌گردد به نامه‌نگاری‌های یکی از دختران از خیل بی شمار دختران ناصرالدین شاه با شوهرش که از او دور شده است. ما به این بهانه بیش از پنجاه سال تاریخ پرحادثه کشور را مرور می‌کنیم همراه با عمل سیاستمداران و حاکمان آن دوره.پاکدل با اشاره به زبان و شیوه اجرایی این نمایش افزود: زبان کاملا زبان قاجاری است، ولی گاه مفاهیم امروزین و کردارهای امروز خودمان را هم در قصه دخیل می‌کنیم. نمایش به صورت بازی در بازی اجرا می‌شود به طوری که که این دو بازیگر توانا و حرفه‌ای چندین نقش را در طول نمایش با کمترین تغییر در چهره و لباس و تنها با تغییر لحن و حالت بازی می‌کنند. نامه‌ها عاشقانه است، ولی از بطن آنها مفاهیمی بس عجیب از مناسبات و زد و بندهای درباری بیرون می زند.

این هنرمند تئاتر درباره شرایط اجرای نمایشش گفت: این اثر را از جمعه یازدهم اردیبهشت طی چند هفته در محل کافه کتاب همیشه در گوهر دشت کرج برای تعداد محدودی تماشاگر اجرا می‌کنیم. بعد درست مثل نمایش دیگرمان، «گزارش به آکادمی»، آن را در تهران هم به صحنه می‌بریم؛ البته در اجرای تهران از امکانات صحنه‌ای بیشتری بهره می‌بریم.

حسین پاکدل با اشاره به تفاوت‌های احتمالی اجرای این نمایش در کرج و تهران تصریح کرد: الان نوازنده موسیقی به شکل زنده ما را در اجرا همراهی می‌کند، ولی در تهران قطعا گروه موسیقی خواهیم داشت و از امکانات فنی تصویر سازی گسترده تری استفاده خواهیم کرد. بعد که خوب این اجرا جا افتاد، برنامه‌هایی برای تور اروپایی و کانادا و جاهای دیگر داریم که به موقع اطلاع رسانی خواهیم کرد.

او که از چند سال پیش همواره مترصد اجرای نمایش ناکامش «عشق و عالیجناب» است، ادامه داد: در این فاصله امید زیادی داریم زمینه‌های اجرای عمومی این نمایش توسط دوستان مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر فراهم شود. در هر صورت ما تلاش خود را می‌کنیم و لحظه‌ای از خلق اثر غافل نمی مانیم.

دیگر عوامل اجرایی نمایش «امرملوکانه» به شرح زیر هستند:
تهیه کننده: نورالدین حیدری ماهر، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح صحنه: منوچهر شجاع، عکاس: اختر تاجیک، طراح پوستر و بروشور: مهدی پاکدل، برنامه ریز و دستیار و امور هماهنگی در اجرای کرج: ازاده رضوی نیا، امور هماهنگی بین المللی: سبا پاکدل.

اخبار فرهنگی – ایسنا

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا