اخبار

صدور پروانه شکار ممنوع شد

دستورالعمل صدور پروانه شکار سال ۹۹ : علی تیموری : سال ۹۹ بر اساس سرشماری صورت گرفته و پیشنهاد مدیران کل محیط زیست استان های یزد و کرمان و بررسی های صورت گرفته مقرر شد مجوز شکار ۱۱۲ راس قوچ و میش و کل و بز در چهارم منطقه قرق استان های یزد و کرمان صادر شود، چون استان سمنان به تازگی واگذار شد از این رو برای آن منطقه مجوز شکاری صادر نمی شود.

نوشته های مشابه

صدور پروانه شکار پرنده سال ۹۷ ,صدور پروانه شکار سال ۹۷

 

وی گفت: دستورالعمل این شکارها از ۱۰ شهریور به استان ها ابلاغ می شود که شکار تا ۱۵ اسفندماه ادامه دارد اما در این فاصله از اول آبان ماه تا ۱۵ آذر به علت جفت گیری شکار ممنوع می شود.

تیموری درباره قیمت شکار برای اتباع خارجی اظهار داشت: بر اساس تصمیم شورای اقتصاد قیمت شکار برای اتباع خارجی بر اساس گونه از سه هزار دلار تا ۶ هزاردلار تعیین شده است که آنها هم باید یک چهارم این مبلغ را به خزانه دولت واریز کنند و مابقی در اختیار دولت قرار می گیرد تا برای حفاظت از عرصه قرق هزینه کند.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای واگذاری مناطق قرق با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری یه توافق رسیدیم و بر این اساس تعهدنامه محضری از قرقدارها گرفته می شود که بر اساس آن به هیچ عنوان اجازه دخل وتصرف، فنس کشی و یا ساخت و ساز ندارند.

 

*** معرفی ۳۰ منطقه دیگر به عنوان قرق

تیموری گفت: از آنجا که بررسی ها و تجربه نشان داد که اجرای طرح قرق در حفاظت از حیات وحش بسیار موفق بوده است از این رو ۳۰ منطقه دیگر را در استان هایی از جمله یزد، کرمان ، اصفهان، تهران ، مازندران و قزوین برای واگذاری به قرق به شورای عالی محیط زیست معرفی کردیم تا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از توافق به عنوان مناطق قرق جدید معرفی شوند.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مراحل آخر جلب نظر سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری قرار داریم تا به تصویب برسد.
وی تاکید کرد: شاید سازمان محیط زیست برای شکار در مناطق غیر از قرق ها تصمیم هایی اخذ کند اما اولویت سازمان، تقویت قرق های اختصاصی در کشور است چون تجربه نشان داده که بسیار موفق بوده است.
تیموری گفت: اگر قرقداری در منطقه قرق خود رشد جمعیتی خوبی داشته باشد مجوز شکار صادر می شود اما اگر قرقداری به رشد مطلوب حیات وحش نرسیده باشد مجوز شکار داده نمی شود و حتی در صورت ادامه این روند مجوز قرقداری وی نیز لغو می شود.

وی اظهار داشت: تا کنون در ۵ منطقه قرق کنونی هیچ گزارشی مبنی بر تخلف قرقدار مانند تصرف و یا فنس کشی دریافت نشده است، محدوده ای حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار در قالب سند محضری در اختیار متقاضی قرار می گیرد که اجازه هیچ دخل و تصرفی ندارد ، بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست مجوز قرق برای متقاضی به مدت ۵ سال صادر می شود که در صورت رضایت از عملکرد قرقدار تا ۵ سال دیگر قابل تمدید است.

*** صدور مجوز شکار برای گراز به چهار روش

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمعیت گراز در کشور در شرایط مطلوبی است و از آنجا که همه چیز خوار است و زاد و ولد زیادی دارد به مزارع و کشاورزان آسیب وارد می کند از این رو همواره درخواست برای شکار این حیوان زیاد است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست برای شکار گراز به چهار روش تصمیم گیری می کند افزود: در بیشتر استان ها شرایط گراز مطلوب است در برخی استان ها مانند خوزستان و شمال جمعیت زیاد آن موجب ضرر و زیان کشاورزان می شود از اینرو ادارات جهاد کشاورزی این استان ها این وضعیت را به ادارات کل محیط زیست این استان ها اعلام می کنند و محیط زیست برای میر شکار محلی مجوز شکار صادر می کند و دولت نیز مبلغی از آنها بابت مجوز دریافت نمی کند این کار برای کاهش آسیب به کشاورزان انجام می شود.

وی ادامه داد: دستور العمل دوم به این صورت است که برای اقلیت های دینی مجوز شکار صادر می شود که معمولا تعدادشان نیز کم است و مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای هر گراز از آنها دریافت می شود که امسال برای ۲۰ استان صادر خواهیم کرد.

تیموری افزود: دستورالعمل سوم شکار توسط اتباع خارجی است که قیمت آن بین هزار تا هزار و ۵۰۰ دلار است که البته قیمت نهایی با توجه به اندازه دندان گراز مشخص می شود، قیمت مجوز شکار در کشورهای همسایه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است از این رو از شورای اقتصاد درخواست کردیم تا قیمت آن را در کشور تا حدودی متعادل کند.

وی درباره دستورالعمل چهارم گفت:در استان هایی که هجوم جمعیتی گراز دارند مجوز انتفاعی صادر می کنیم ، این مجوز در صورتی صادر می شود که سه روش قبل دراین استان ها جوابگوی جمعیت گرازها نباشد که با هدف تعدیل جمعیت انجام می شود.

به عنوان مثال سال گذشته برای ۶۰۰ راس گراز در خوزستان پروانه انتفاعی صادرکردیم که در این روش باید برای هر گراز ۸۰ هزار تومان به حساب دولت واریز کنند.

تیموری تاکید کرد: البته در استان هایی که گربه سانان بزرگ جثه مانند پلنگ داریم سعی می کنیم تعدیل جمعیت گراز ها صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: البته شکار ناشی از پروانه انتفاعی نباید در داخل کشور مصرف شود و صادر شود یعنی متقاضی برای امکان صادرات آنرا به خارج از کشور داشته باشد.

 

*** لغو مجوز شکار پرندگان در صورت آلوده بودن به آنفلوانزا توسط سازمان دامپزشکی

تیموری گفت: سازمان محیط زیست هر سال دستورالعمل شکار پرندگان بومی و مهاجر را برای استان های مختلف صادر می کند اما از آنجا که چند سالی است بحث بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیش آمده ،اگر سازمان دامپزشکی منطقه ای را به عنوان منطقه آلوده به محیط زیست معرفی کند هیچ مجوز شکاری برای آن مناطق صادر نخواهد شد و اگر هم صادر شده باشد لغو می کنیم.
وی درباره فریدونکنار توضیح داد: برای این منطقه مجوز شکار پرنده به روش’ دوما ‘ صادر می کنیم اما در سه تا چهار دهه اخیر روش های پرخطری مانند دام های هوایی، کرس، شب دام و گذر رواج یافته که به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.

تیموری گفت: سال گذشته سازمان محیط زیست افراد متخلف زیادی را به دستگاه قضایی معرفی کرد و در حکم تمام آنها آمده که باید روش های پرخطر را ترک کنند ، به علت اهمیت موضوع همکاری خوبی میان سازمان محیط زیست، وزارت اطلاعات و استانداری مازندران شکل گرفته و امسال نیز جلسات متعدد مشترکی برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری جلسات زودهنگام برای این موضوع نشاندهند حساسیت سازمان محیط زیست به این مقوله است که امیدواریم امسال با کمک تمام دستگاه های مرتبط میزان تخلفات را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته به علت وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مجوزی صادر نکردیم گفت: اما سال ۹۵ برای هر مجوز شکار به روش دوما ۱۰۰ هزار تومان دریافت شد.

تیموری اظهار داشت: تاکنون نیز سازمان دامپزشکی به صورت کتبی گزارشی را دال بر آلوده بودن منطقه ای به سازمان محیط زیست اعلام نکرده است

صدور پروانه شکار پرنده سال ۹۷,صدور پروانه شکار سال ۹۷

صدور پروانه شکار پرنده سال ۹۷ :

شکار کبک، تیهو و کبوتر از تاریخ صدور تا پانزدهم دی ماه ۹۷ فقط روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته مجاز می باشد.

دارنده این پروانه در هر مسافرت شکار مجاز است حداکثر تعداد چهار (۴) قطعه از پرندگان قابل شکار مجاز را شکار نموده و لاشه آن ها را همراه داشته باشد مشروط به آنکه تعداد کبک ، تیهو و کبوتر در مجموع از چهار قطعه تجاوز ننماید.

این پروانه در موارد ذیل اعتبار ندارد و عدم رعایت آن در حکم تخلف محسوب می شود

شکار بدون در نظر گرفتن موازین شرعی

شکار کلیه پرندگان وحشی به غیر از کبک ، تیهو و کبوتر

سلامت نیوز:مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: صدور پروانه شکار برای جمعیت های حیات وحش کشور درسال جاری ممنوع است.

به گزارش مهر، علی تیموری با بیان این مطلب افزود :در سالهای آینده برای بهره گیری از ظرفیت های حاصل ازحفاظت و تکثیر جمعیت گونه های قابل شکار در شکلهای مختلف برنامه ریزی می شود که یکی از این برنامه های پیش بینی مناطقی تحت عنوان قرق های اختصاصی با موافقت شورای عالی محیط زیست توسط بخش خصوصی است که تا ضمن مشارکت در امر حفاظت از زیستگاه ها و حیات وحش و افزایش حمعیت آنها در برابر مقررات ، فرصت بهره برداری از افزایش جمعیت گونه های قابل شکار فراهم شود.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از برنامه های این سازمان برای صدور پروانه های شکار را حفاظت مشارکتی از مناطق محیط زیست عنوان کرد و گفت: مناطقی که امکان اجرای برنامه های حفاظت مشارکتی در آنها وجود دارد توسط معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان احصاء و با مشارکت متقاضیان بخش خصوصی ضمن رفع موانع حقوقی و اجرای برنامه های حفاظتی در آنها ، با افزایش جمعیت گونه های قابل شکار، امتیاز بهره برداری پایدار از افزایش جمعیت گونه های قابل شکار فراهم گردد.

بازنگری در دستور العمل تکثیر و پرورش گونه ها
تیموری در ادامه طرح های تکثیر و پرورش گونه ها را یکی دیگر از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار اعلام کرد و اظهار داشت: می بایست دستور العمل موجود در خصوص تکثیر و پرورش گونه ها بازنگری شود و در دستور العمل های جدید امکان تکثیر در اسارت گونه ها و رها سازی آنها در شکار گاه مورد نظر فراهم شده و پروانه شکار با هدف بهره برداری و بهروری پایدار صادر شود.

وی تصریح کرد: در سالجاری پروانه شکار پرنده برای استانهایی که شکار پرندگان معیشت جوامع محلی استان است و از این طریق امرار معاش می کنند با درخواست ادارات کل استانها صادر می شود.

سازمان حفاظت محیط زیست به “سیرک نه” اعتقاد دارد
مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به شعار “سیرک حیوانات نه” اعتقاد دارد، اظهار داشت: این سازمان با هرگونه حیوان آزاری در سیرک ها مخالف است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه مجوز جدید برای ایجاد سیرک ممنوع بوده است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای سیرک های موجود نیز در حال برنامه ریزی و زمان بندی برای خروج حیوانات از سیرک است.

 

صدور پروانه شکار پرنده سال ۹۷ |صدور پروانه شکار سال ۹۷

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۳.۴/۵ - (۴۳ امتیاز)

یک دیدگاه

  1. سلام چند ساله که شکار نرفتیم حالا نه اینکه بریم شکار یه ورزش کوهی یه گردش دوستانه خدا وکیلی امثال سال ۱۴۰۰دیگه صادر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا