آموزش قلاب بافی و بافتنی

روش بافت سیسمونی نوزاد ( ژاکت و شلوار و کلاه )

ژاکت و شلوار و کلاه برای نوزادان سایز ۶۸ یا شش ماهگی 
آموزش قلاب بافی, روش بافت سیسمونی نوزاد, هنر در خانه, بافت ژاکت, آموزش بافت شلوار نوزاد, آموزش بافت کلاه ,طرز بافت کلاه, کلاه قلاب بافی, آموزش بافتنی



وسایل لازم: 


کاموای قهوه ای نرم با ضخامت متوسط ……………………………………….. دو عدد کلاف ۱۰۰ گرمی 


کاموای اسپرت چند رنگ ( با تن رنگهای قهوهای و کرم و … )…………….. ۱ عدد کلاف ۱۰۰ گرمی 


میل قلاب بافی ………………………………………….. ……………………….. شماره ۴ یا ۴mm 


میل بافتنی ………………………………………….. ……………………………. شماره ۴ 


دکمه ………………………………………….. ……………………………………. ۷ عدد 


اگر این مدل بافتهایی رو که نام میبرم بلد باشین میتونین برای نی نی هاتون این لباس ناز و شیک رو ببافید : گره اول – زنجیره – بافت پایه کوتاه – بافت پایه بلند دو تایی و سه تایی ( پس می بینید که بر خلاف ظاهرش که ممکنه سخت به نظر بیاد خیلی هم آسونه ) …… حالا بافت رو شروع می کنیم. 



ژاکت: 



قسمت پشت: با کاموای رنگ قهوه ای ۴۸ عدد زنجیره می بافیم و روی این ۴۸ عدد را دو دور ۴۶ دانه پایه بلند می زنیم بعد از بافت دو دور کاموا را عوض کرده و با کاموای اسپرت ( که مخلوطی از چند رنگ با هارمونی است ) ۱۴ دور پایه بلند میبافیم، تا اینجا ۱۶ رج پایه بلند بافته ایم 
در دور هفدهم از هر طرف ۳ دانه ( سه پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور هجدهم از هر طرف ۲ دانه ( دو پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور نوزدهم از هر طرف ۱ دانه ( یک پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
بعد از اینکه ۷ دور دیگر بافتیم بافتمان را تمام میکنیم . 



قسمتهای جلو: با کاموای رنگ قهوه ای ۲۳ عدد زنجیره می بافیم و روی این ۲۳ عدد را دو دور ۲۱ دانه پایه بلند می زنیم بعد از بافت دو دور کاموا را عوض کرده و با کاموای اسپرت ( که مخلوطی از چند رنگ با هارمونی است ) ۱۴ دور پایه بلند میبافیم، تا اینجا ۱۶ رج پایه بلند بافته ایم 
در دور هفدهم از سمت راست ۳ دانه ( سه پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور هجدهم از سمت راست ۲ دانه ( دو پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور نوزدهم از سمت راست ۱ دانه ( یک پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
دو دور دیگر می بافیم 
برای یقه در سمت چپ بافتمان 
در دور بیست و دوم از سمت چپ ۳ دانه ( سه پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور بیست و سوم از سمت چپ ۲ دانه ( دو پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور بیست و چهارم از سمت چپ ۱ دانه ( یک پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
در دور بیست و پنجم از سمت چپ ۱ دانه ( یک پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم . 
دو دور دیگر میبافیم و بافتمان را تمام میکنیم. 

هر دو طرف جلو به یک صورت بافته میشود. 



آستین: با کاموای رنگ قهوه ای ۳۹ عدد زنجیره می بافیم و روی این ۳۹ عدد را دو دور ۳۷ دانه پایه بلند می زنیم بعد از بافت دو دور کاموا را عوض کرده و با کاموای اسپرت ( که مخلوطی از چند رنگ با هارمونی است ) ۱۲ دور پایه بلند میبافیم، تا اینجا ۱۴ رج پایه بلند بافته ایم 
برای شکل دادن به بالای آستین به این شکل عمل می کنیم : 
در دور پانزدهم از هر دو طرف ۳ دانه ( سه پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم. 
در دور شانزدهم از هر دو طرف ۳ دانه ( سه پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم. 
در دور هفدهم از هر دو طرف ۲ دانه ( دو پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم. 
در دور هجدهم از هر دو طرف ۲ دانه ( دو پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم. 
در دور نوزدهم از هر دو طرف ۱ دانه ( یک پایه بلند ) را نمیبافیم یعنی کم میکنیم. 
یک دور دیگر میبافیم و بافتمان را تمام می کنیم. 




طریقه وصل کردن و تمام کردن ژاکت : برای سجاف جلو و جادکمه ها ، با میل بافتنی شماره ۴ از قسمت جلوی بافتمان ۵۱ دانه میگیریم و ۵ رج کشباف میبافیم در هر دو قسمت با این تفاوت که در سمت چپ بعد از اینکه دو رج بافتیم دانه های ۶ و ۷ ………. دانه های ۲۰ و ۲۱ ………… دانه های ۳۴ و ۳۵ ……….. دانه های ۴۸ و ۴۹ را با هم یکی میکنیم یعنی یک دانه برای جادکمه کور میکنیم و در رج بعد یعنی رج چهار در همان جایی که دانه را کور کرده بودیم یک دانه ژته میبافیم یعنی یکبار کاموا را به دور میل می پیچیم تا سوارخ جا دکمه ایجاد شود رج پنجم را نیز میبافیم و سپس کور میکنیم. 
قسمت پهلوها و سرشانه های پشت و جلو را به هم میدوزیم ( ابتدا کوک بزنید بعد بدوزید )و سپس درز آستین را میدوزیم و به بدنه ژاکت وصل میکنیم … بعد از اینکه تمام کار را دوختیم و به هم وصل کردیم برای دور یقه با رنگ قهوه ای دو رج پایه کوتاه میبافیم در دور تا دور یقه و بعد دکمه ها را در جای مناسب میدوزیم…. 



بافت شلوار 


برای بافت شلوار با کاموای قهوه ای ۴۰ عدد زنجیره میبافیم و روی این ۴۰ عدد ۳۷ دانه پایه بلند میزنیم از سه زنجیره آخر برای برگشت بافت و تبدیل سه زنجیره به یک پایه بلند استفاده میکنیم. 
نه رج بافت پایه بلند میبافیم و بعد از رج نهم یک رج در میان در هر دو طرف بافتمان یک دانه پایه بلند اضافه میکنیم تا به رج شانزدهم برسیم 
در رج هفدهم در هر دو سر بافتمان چهار زنجیره اضافه میکنیم و روی آنها را دو پایه بلند میزنیم ، برای فاق شلوار و بافت را ادامه می دهیم بعد دوازده رج میبافیم و برای اینکه قسمت پشت شلوار کمی بلندتر شود( برای اینکه پم پرز نی نی توش جا بشه  ) در رج سیزدهم “شمارش بعد از فاق” بیست و دو تا از پایه بلندهای رج را میبافیم و از همانجا برمیگردیم و ادامه رج را رها میکنیم، برمیگردیم و تا انتهای رج میبافیم. 


رج پانزدهم: بعد از این سه رج دیگر تمام بافتمان را پایه بلند میبافیم و بافت را کور میکنیم ……………… همین بافت را برای پای دیگر شلوار نیز انجام میدهیم. 




طریقه وصل کردن: 



اکنون دو تکه بافت داریم که به ترتیب طبق تصویر دو قسمت جلوی شلوار که کوتاهتر است را (*۱ و ۲ ) به هم میدوزیم و قسمتهای پشت (*۳ و ۴ )* را نیز به هم میدوزیم و سپس شلوار را به صورت شکل پایین تا میکنیم و قسمت وسط شلوار یا همان درز پاها را میدوزیم . و در قسمت کمر شلوار دو رج پایه بلند در دور تا دور کمر که اکنون یک تکه شده است میبافیم و دو لا کرده میدوزیم و از وسط آن کش رد میکنیم و در قسمت پاچه شلوار سه عدد دکمه برای تزئین میدوزیم تا با ژاکت بیشتر همخوانی داشته باشد ….. 


کلاه 
کاموای قهوه ای رنگ را دو لا کنید و با نخ دو لا ۷ زنجیره ببافید و حلقه ایجاد نمایید … ( آموزشهای اولیه در قسمت آموزش مباحث قلاب بافی موجود است ) 
در دور اول داخل حلقه ۱۵ دانه پایه بلند ببافید، در دورهای ۲ – ۳ – ۴ و ۵ بعد از بافت دو پایه بلند یک پایه بلند دو تایی ببافید . یعنی دو تا تکی و یک جفت .. تا انتهای دور 
۷ رج دیگر بدون کم و زیاد کردن ببافید و سپس دور آخر را با پایه کوتاه تمام کنید . 
برای قسمت زبانه جلوی کلاه در لبه جلو ( چون بافت گرد است فرقی نمیکند کدام قسمت را انتخاب کنید ) روی ۲۵ دانه پایه کوتاه، یک دور پایه کوتاه دیگر میبافیم. و همین بافت را ادامه میدهیم یعنی به آخر ۲۵ دانه که رسیدیم برمیگردیم و دوباره همان قسمت را میبافیم با این تفاوت که بعد از اولین رج در رجهای بعدی از هر طرف یک پایه کم میکنیم تا حاله گردی لبه زبانه کلاه ایجاد شود. ۵ رج به این ترتیب بافته و سپس بافت را کور میکنیم. 



خرسی روی کلاه 
با رنگ قهوه ای به سه زنجیره یک حلقه ایجاد میکنیم. 
در دور اول … داخل حلقه ۵ پایه کوتاه میبافیم. در رج ۲ – ۳ و ۴ روی هر دانه پایه کوتاه دو تا پایه کوتاه میبافیم و بعد از پایان دور چهارم …. رنگ نخ را عوض میکنیم و با رنگ بژ یا کرم همین بافت را ادامه میدهیم ( یعنی پایه کوتاهی که روی هر پایه رج قبلی دو تا پایه کوتاه میبافیم ) در دور چهارم در حین بافت باید قسمت دهان صورتک را نیز ببافیم برای اینکار ۸ دانه از پایه کوتاهها را با رنگ قهوه ای ببافید. سپس یک رج دیگر با رنگ کرم ادامه دهید . 
برای بافت گوشها در جهات مخالف دهان در بالای سر ۱۶ دانه در بگیرید. ۵ دانه هر یک از گوشها و ۶ دانه مابین دو گوش 
برای بافت گوشها ابتدا ۵ دانه پایه کوتاه در رج بعد ۴ دانه پایه کوتاه و رج بعد ۳ دانه پایه کوتاه ببافید. و در آخر با رنگ قهوه ای دور تا دور کار را یک رج پایه کواه ببافید. 
برای قسمت چشمها با رنگ قهوه ای با سه زنجیره یک حلقه ببافید و داخل حلقه را دور رج ۵ دانه پایه کوتاه ببافید و چشمها را در جای خود بدوزید و سپس به روی کلاه وصل کنید. 





نکته : در قلاب بافی بهتر است برای وصل کردن و دوختن بافت از بافت بخیه یا همان پایه کوتاه استفاده کنیم ….

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۴/۵ - (۵ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا