آموزش قلاب بافی و بافتنی

آموزش گام به گام قلاب بافی ۵

 

شنل یاس

وسایل مورد نیاز :
 ۱- کلاف ۱۰۰ گرمی ۳ عدد
 ۲- قلاب شماره ۳ تفلون یا پلاستیکی
 طریقه بافت :
ابتدا ۶۰ دانه زنجیر بافته شود.  رج ۱) ۴ دانه زنجیر دیگر بافته و برمی گردیم در ۴ دانه زنجیر بافته شده با پایه بلند وصل می‌کنیم، ۲ زنجیر و یک پایه بلند در زنجیر دوم یعنی یک زنجیر را رد کرده و درزنجیر دوم یک پایه بلند می‌بافیم دوباره ۲ زنجیر و یک پایه بلند در دانه زنجیر دوم تا آخر بافت به همین صورت می‌بافیم ( بافت مربع) .  از رج دوم طبق نمونه بافت تا ۱۲۰ سانتی متر می‌بافیم کار ما در اینجا به صورت یک مستطیل بلند بافته شده است.
مستطیل بافته شده را روی زمین پهن می‌کنیم و انتهای سمت چپ که بافت مربع است را به کنار سمت راست وصل می‌کنیم.
* نکته :
عزیزان توجه داشته باشند که ما دوسر کار را به هم وصل نمی‌کنیم بلکه یک سرکار به کنار سمت دیگر  وصل خواهد شد یعنی انتهای بافته شده سمت دیگر باید آزاد باشد. بعد از وصل کار یک دورگیری یا حاشیه بافی دور یقه و دور تا دور پایین لازم داریم که نحوه دورگیری و ریشه زدن در مجله‌های قبلی توضیح داده شده است که امیدواریم عزیزان مراجعه کنند و این شنل زیبا و شیک را ببافند خسته نباشید.طریقه بافت آستین ,ژاکت فانتزی با ترکیب قلاب و دومیل ,طریقه بافت آستین ها, ژاکت زنانه ,شنل و کلاه شقایق , بافت کیف نوزادی , طریقه بافت کلاه پتو , پتو و ساک نوزادی شنل یاس

 

پتو و ساک نوزادی

وسایل مورد نیاز :

 ۱- کلاف ۱۰۰ گرمی ۳عدد

 ۲- قلاب شماره ۳ تفلون یا پلاستیکی

 طریقه بافت :

 ابتدا ۶ دانه زنجیر بافته دوسر زنجیر را با پایه کوتاه به هم وصل می‌کنیم دو زنجیر بافت و داخل حلقه بدست آمده را با ۱۶ پایه بلند پر می‌کنیم درآخر دوسر پایه بلندها را نیز با پایه کوتاه به هم وصل می‌کنیم در محل اتصال دوسر پایه بلندها ۴ پایه بلند می‌بافیم، ۲ زنجیر و یک پایه بلند را رد کرده در سرپایه بلند دومی یک پایه بلند می‌بافیم، ۲ زنجیر یک پایه بلند را رد کرده و در پایه بلند بعدی ۴ پایه بلند در یک پایه می‌بافیم ۲ زنجیر و یک پایه درمیان یک پایه بلند بافته ۲ زنجیر یک پایه بلند را رد کرده و ۴ پایه
بلند در سرپایه بلند بعدی می‌بافیم دورتادور کاررا به همین صورت می‌بافیم که درآخر باید ۴ پایه بلند در یک پایه در گوشه‌‌های کار و ۴ پایه بلند تک در وسط داشته باشیم.

 دور دوم : ۲ زنجیر در وسط ۴ پایه بلند رج قبل ۴ پایه بلند دیگر بافته ۲ زنجیر و در مربع بعدی ۲ پایه بلند ۲ زنجیر و در مربع بعدی ۲ پایه بلند ۲ زنجیر و در وسط ۴ پایه بلند رج قبل ۴ پایه بلند دیگر می‌بافیم تا آخر بافت. دور دوم را تا جایی که به سایز دلخواه برسیم ادامه می‌دهیم در اینجا سایز پتو ۶۰×۶۰ سانتی متر است که عزیزان بسته به سلیقه شخصی می‌توانند بزرگتر هم ببافند اگر بخواهیم سایز بزرگتر باشد تعداد رجهای بیشتری می‌بافیم.

 طریقه بافت کلاه پتو :

۶ دانه زنجیر بافته ۴ دانه زنجیر دیگر می‌بافیم کاررا برمی گردانیم و روی ۶ زنجیر بافته شده ۳ مربع می‌بافیم ( یعنی ۲ زنجیر و یک پایه بلند) کار را برمی گردانیم ۴ زنجیر بافته و در اولین مربع ۲ پایه بلند می‌بافیم ۲ زنجیر و در مربع وسط ۴ پایه بلند می‌بافیم ۲ زنجیر و در مربع بعدی ۲ پایه بلند می‌بافیم ۴ زنجیر بافته کاررا برمی گردانیم و در وسط ۲ پایه بلند رج قبل یک پایه بلند می‌بافیم ۲ زنجیر و در مربع اول ۲ پایه بلند ۲ زنجیر و در وسط ۴ پایه بلند رج قبل ۴ پایه بلند دیگر می‌بافیم ۲ زنجیر و ۲ پایه بلند در
مربع بعدی و ۲ زنجیر و یک پایه بلند در ۲ پایه بلند رج قبل، و این رج را تا بلندی دلخواه ادامه می‌دهیم در اینجا بلندی کلاه ۲۰ سانتی متر است.

طریقه وصل کلاه و دورگیری پتو :

کلاه ما به صورت یک مثلث بافته می‌شود وقتی کار به پایان رسید هم پتو و هم کلاه بافته شد. قسمت گوشه تیزی کلاه را روی یک گوشه از پتو گذاشته پتوی ما ۴
گوش بافته می‌شود یعنی در آخر به صورت یک مربع بزرگ در می‌آید. وقتی دوتکه را روی هم قرار دادیم در داخل مربع ها۴ پایه بلند بافته و در مربع بعدی با پایه کوتاه وصل کرده ( البته هر دو تا مربع ها را با هم می‌بافیم یعنی تکه کلاه و پتو ، ۲ زنجیر و ۴ پایه بلند در مربع بعدی و در مربع بعدی با پایه کوتاه وصل می‌کنیم تا آخر دورتا دور پتو را دورگیری کرده و در آخر برای زیبایی تعدادی شکوفه بافته با رنگ دلخواه و به گوشه‌‌های پتو و کلاه وصل می‌کنیم. در اینجا کار بافت ما به پایان می‌رسد.

 بافت کیف نوزادی :

وسایل مورد نیاز :  ۱- کلاف ۱۰۰ گرمی ۳عدد

 ۲- قلاب شماره ۳ تلفون یا پلاستیکی

 به خاطر اینکه کیف ظاهر زیبایی داشته باشد نخ را دو لا کرده ببافید. طریقه بافت : ۴۰ دانه زنجیر بافته شود رج یک طبق روال همیشگی یک بافت مربع روی تمام زنجیرها یعنی ۲ زنجیر و یک پایه بلند می‌بافیم.

رج ۲) ۴ زنجیر بافته کار را برمی گردانیم و در اولین مربع یک پایه بلند بافته ۲ زنجیر و در مربع دومی ۴ پایه بلند و در مربع بعدی با پایه کوتاه وصل می‌کنیم ۲ زنجیر و ۴ پایه بلند در مربع بعدی و با پایه کوتاه در مربع بعدی وصل می‌کنیم تا آخر بافت.

* نکته :
عزیزان توجه داشته باشید حتماً باید قبل را ۴ پایه بلند ۲ زنجیر بافته شود چون در همین دو زنجیر در رج بعد ۴ پایه بلند دیگر بافته می‌شود شروع و آخر بافت ما نیز یک بافت مربع خواهد بود.

رج ۳) ۴ زنجیر بافته کار را برمی گردانیم در اولین مربع ۴ پایه بلند بافته و در داخل ۲ زنجیر قبل از ۴ پایه بلند رج قبل با پایه کوتاه وصل می‌کنیم دوباره در همان ۲ زنجیر ۴ پایه بلند بافته و در ۲ زنجیر بعدی با پایه کوتاه وصل می‌کنیم این کار را تا آخر بافت در تمام رج ها ادامه می‌دهیم. تا بلندی کیف به اندازه دلخواه برسد تا اینجا یک تکه جلو کیف بافته شده است تکه دیگر را نیز به همین صورت می‌بافیم.

 * نکته :
کیف ۳ تکه بافته می‌شود و یک تکه باریک برای دور تا دور کیف لازم داریم ۱۲ دانه زنجیر بافته یک رج بافت مربع بافته و طبق نمونه بافت تا ۷۷ سانتی متر بافت را ادامه می‌دهیم عزیزان توجه داشته باشید باز این اندازه بستگی به بزرگی و کوچکی کیف دارد. اندازه بلندی ۲ تکه بافته شده در اینجا ۲۵ سانتی متر است و اندازه تکه باریک باید ۷۷ سانتی متر باشد.

 طریقه وصل ۳تکه :

از لبه کار تکه باریک و تکه پهن کیف را با هم گرفته و با کاموای رنگ دیگر دورتا دور با پایه کوتاه وصل می‌کنیم. تکه دیگر را نیز به همین صورت وصل کرده عزیزان توجه داشته باشند وصل کردن و پایه کوتاه زدنها باید حتماً در روی کار باشد که زیبایی بیشتری به کیف می‌دهد. وقتی دورتادور وصل کیف به پایان رسید از کناره کیف یعنی جایی که تکه باریک وصل شده است. بافت  را برای بند کیف طبق نمونه بافت ادامه می‌دهیم و تا ۴۵ سانتی متر می‌بافیم و در انتها سربعدی را نیز به تکه باریک بعدی با نخ و سوزن وصل کرده و دوبند نیز از هردورنگ کاموا به صورت گیس بافته و به دوطرف کیف وص می‌کنیم کار ما در اینجا به پایان می‌رسد عزیزان خسته نباشید.

 طریقه بافت آستین ,ژاکت فانتزی با ترکیب قلاب و دومیل ,طریقه بافت آستین ها, ژاکت زنانه ,شنل و کلاه شقایق , بافت کیف نوزادی , طریقه بافت کلاه پتو , پتو و ساک نوزادی شنل یاس

شنل و کلاه شقایق

وسایل مورد نیاز :

 ۱- کلاف دو رنگ ۱۰۰ گرمی ۴عدد

 ۲- قلاب شماره ۵/۲ تفلون یا پلاستیکی

طریقه بافت :

 به اندازه گشادی یقه یا دور گردن زنجیر می‌بافیم در اینجا تعداد زنجیرها بسته به سلیقه شخص دارد اگر بخواهیم یقه گشاد باشد تعداد زنجیرها را بیشتر می‌بافیم و اگر بخواهیم یقه بسته تر باشد از تعداد کمتری زنجیر استفاده می‌کنیم.

رج۱) ۴ دانه زنجیر بافته و در چهارمین دانه زنجیر بافته شده با پایه بلند وصل می‌کنیم دوباره ۲ زنجیر و در سومین دانه زنجیر با پایه بلند وصل می‌کنیم . به همین صورت بافت مربع را تا آخر می‌بافیم.

رج ۲) تعداد مربع‌‌های بافته شده را می‌شماریم هرچند تا که شد تقسیم بر ۴ می‌کنیم. فرضاً اگر تعداد مربع‌‌های ما ۴۰ دانه شد

۱۰= ۴÷۴۰ .ده دانه از مربع ها را می‌بافیم در مربع دهمی ۲ پایه بلند می‌بافیم دوباره ۱۰ دانه مربع دیگر بافته در مربع دهمی ۲ پایه بلند می‌بافیم دوباره ۱۰ دانه مربع دیگر بافته در مربع دهمی ۲ پایه بلند تا آخر بافت.

رج ۳) در اینجا باید دوسر کار را به هم وصل کنیم باید توجه داشته باشیم که کار ما پیچ نخورد و درست به هم وصل شود. چون از این به بعد کار ما به صورت گرد بافته می‌شود. بافت رابه این صورت ادامه می‌دهیم. دو زنجیر و در اولین مربع ۲ پایه بلند ، ۲ زنجیر در سومین مربع ۲ پایه بلند به همین صورت بافت را ادامه می‌دهیم تا به ۲ پایه بلند رج قبل برسیم در اینجا در وسط ۲ پایه بلند ۲ پایه بلند دیگر می‌بافیم بافت را به همین صورت ادامه می‌دهیم تا به محل اتصال مربع ها برسیم در محل اتصال نیز ۲ پایه بلند می‌بافیم و بقیه بافت را به همین صورت رج قبل دور تا دور ادامه می‌دهیم و هر چهار رج درمیان نخ را عوض می‌کنیم.

 * نکته : توجه داشته باشید در تمام رج ۲ پایه بلندها در داخل مربع‌‌های خالی بافته می‌شوند به غیر از ۴ قسمت ۲ تا در سرشانه ها و یکی در وسط پشت و یکی در وسط جلوی کار دوتا پایه بلندها باید در وسط دوپایه بلند رج قبل بافته شوند. که در اصل کار ما به خاطر همین ۴ قسمت به صورت کلوش درمی آید. بافت را تا اندازه دلخواه ادامه می‌دهیم در آخر دور تا دور یقه را با کشباف قلاب ادامه می‌دهیم تا ۵ یا ۸ سانتی متر.

* نکته : طریقه بافت کشباف در جلیقه و دامن دخترانه مجله شماره ۱۰ توضیح داده شده است در آخر پایین شنل را نیز ریشه میزنیم .

طریقه بافت کلاه :
بافت کلاه مانند کلاه دخترانه طاوس بافته می‌شود با این تفاوت که در آخر به جای کشباف به دانه‌‌های لبه کلاه اضافه خواهیم کرد تا دور کلاه چین دار شود به این صورت که وقتی کلاه به اندازه دلخواه رسید در آخر در تمام رج ما ۲ زنجیر و ۲ پایه بلند خواهیم داشت قبلاً بافت به این صورت بود که فقط ما در مربع‌‌های خالی ۲ زنجیر و ۲ پایه بلند را می‌بافتیم برای چین دور کلاه به این صورت عمل می‌کنیم. ۲ زنجیر ، ۲ پایه بلند در داخل اولین مربع ۲ زنجیر ۲ پایه بلند در وسط ۲ پایه بلند رج قبل ۲ زنجیر و ۲ پایه بلند در مربع بعدی و ۲ زنجیر و ۲ پایه بلند در وسط ۲ پایه بلند رج قبل به همین صورت تا ۳ رج این بافت را ادامه می‌دهیم در آخر هم یک دورگیری انجام می‌دهیم و کلاه ما آماده شده است . در آخر نیز دوبند زنجیر بافته و از لا به لای یقه رد کرده و دو سر آن را نیز بسته به سلیقه شخصی یا با منگوله یا شکوفه تزیین می‌کنیم.
و یک بند را نیز از لبه چین دار کلاه رد کرده و موقع سرگذاشتن بند را کشیده و کلاه را جمع می‌کنیم.

 طریقه بافت آستین ,ژاکت فانتزی با ترکیب قلاب و دومیل ,طریقه بافت آستین ها, ژاکت زنانه ,شنل و کلاه شقایق , بافت کیف نوزادی , طریقه بافت کلاه پتو , پتو و ساک نوزادی شنل یاس

 

ژاکت زنانه

وسایل مورد نیاز :

۱- کلاف ۱۰۰ گرمی ۶ عدد            ۲- قلاب شماره ۳

نمونه بافت :  پایه بلند و آناناسی

طریقه بافت :

ابتدا دور شکم را اندازه گرفته و اندازه بدست آمده را تقسیم بر ۲ می‌کنیم فرضاً اگر دور شکم ۹۲ سانتی متر باشد یعنی ما اینجا دو قسمت ۴۶ سانتی متری ۴۶=۲÷
۹۲ باید داشته باشیم.  چون جلو بافت ما به صورت دو تکه بافته می‌شود و جلو باز است.  باز عدد ۴۶ را تقسیم بر ۲ می‌کنیم عدد ۲۳ اندازه نصف تکه جلو ما خواهد شد. ۲۳= ۲÷۴۶  چون در این نوع ژاکت جلو بافت یعنی دور تا دور بافت بعد از اتمام دورگیری و حاشیه بافی شده است پس به تعداد کمتری زنجیر نیاز داریم. ۱۸ دانه زنجیر بافته.  بعد از اینکه تعداد زنجیرهای دلخواه را بافتیم به این صورت عمل می‌کنیم .

رج ۱) ۳ زنجیر بافته و روی اولین دانه زنجیر بافته شده یک پایه بلند می‌بافیم، در دومین دانه یک پایه بلند دیگر تا ۶ بار تکرار می‌کنیم. یعنی باید ۶ پایه بلند در ۶ زنجیر بافته شود، ۲ زنجیر و یک دانه از زنجیرهای پایه را رد می‌کنیم در دومین دانه یک پایه بلند می‌بافیم، ۲ زنجیر در دانه چهارم یک پایه بلند ، ۲ زنجیر و در دانه ششم یک پایه بلند، دوباره ۶ پایه بلند دیگر می‌بافیم یعنی روی بافت، زنجیر ما ۶ پایه بلند و ۳ بافت مربع داریم.

* نکته : دانه ها را باید طوری تنظیم کرد که شروع بافت ۶ پایه بلند داشته باشیم و آخر بافت را نیز با ۶ پایه بلند به پایان برسانیم.

 رج ۲) ۳ زنجیر بافته و روی ۶ پایه بلند رج قبل ۶ پایه بلند دیگر بافته می‌شود۲ زنجیر یک مربع را رد می‌کنیم در دومین مربع ۵ پایه می‌بافیم. ۲ زنجیر و ۶ پایه بلند روی ۶ پایه بلند رج قبل ، این کار را تا آخر ادامه می‌دهیم.  رج ۳) ۳ زنجیر و روی ۶ پایه بلند رج قبل ۶ پایه بلند می‌بافیم ۲ زنجیر و در اولین ۵ پایه بلند رج قبل با پایه کوتاه وصل می‌کنیم، ۳ زنجیر و در دومین پایه بلند با پایه کوتاه وصل می‌کنیم، این کار را تکرار می‌کنیم که باید روی ۵ پایه بلند رج قبل ۴ حلقه ۳ زنجیره داشته باشیم، دوباره ۲ زنجیر و ۶ پایه بلند روی ۶ پایه بلند رج قبل تا آخر بافت را به همین صورت ادامه می‌دهیم.  رج ۴) ۳ زنجیر و ۶ پایه بلند روی ۶ پایه بلند رج قبل بافته ۳ زنجیر و در اولین حلقه با پایه کوتاه وصل کرده ۳ زنجیر و در حلقه دوم با پایه کوتاه وصل کرده که باید جمعاً ۳ حلقه ۳ زنجیره روی ۴ حلقه رج قبل داشته باشیم. کار بافت را یک رج دیگر ادامه می‌دهیم حلقه‌‌های ما در رج بعد به یک دانه می‌رسد که در رج بعد در همان حلقه یک دانه ای روی آناناس ۵ پایه بلند رج اول تکرار می‌شود. یعنی آناناس بعدی.بافت را تا بلندی دلخواه یعنی تا سرشانه بدون هیچ کم کردنی چه از طرف یقه و چه از طرف آستین ادامه می‌دهیم.قسمت جلو را به همین صورت می‌بافیم تا حلقه به یک دانه برسد.

طریقه بافت پشت :

 ۴۵ سانتی متر زنجیر بافته شود و بافت را طبق نمونه جلو تا بلندی مورد نظر ادامه می‌دهیم. با این تفاوت که کار را تا جایی ادامه می‌دهیم که ۵سانتی متر مانده باشد تا بافت ما به بلندی تکه جلو برسد. بعد به این صورت عمل می‌کنیم. به اندازه سرشانه جلو از بافت پشت کم کرده و همان تعداد اندازه را تا ۵ سانتی متر ادامه می‌دهیم.

دوباره از سمت چپ بافت به اندازه سرشانه جلو از بافت را تا ۵ سانتی متر دیگر می‌بافیم. وسط این دو بافت، بافته نمی‌شود و بافت ما به صورت یک نیم مربع درمی‌آید. وقتی بافت تکه جلو و پشت را به اتمام رساندیم، درزهای کناری و سرشانه‌ها را به هم دوخته و از یک گوشه بافت از لبه پایین بافت نخ را وصل کرده و حاشیه بافی یقه را دورتادور جلو و پشت بافت ادامه می‌دهیم. حاشیه بافی را نیز به اندازه پهنای دلخواه انجام می‌دهیم.

طریقه بافت آستین ها :

 به اندازه گشادی آستین زنجیر بافته و بافت را طبق طرح نمونه ادامه می‌دهیم تا بلندی دلخواه برای کم کردن حلقه آستین از هر دو طرف بافت ابتدا ۳ دانه از پایه بلندها را نمی‌بافیم کا را برمی گردانیم و بافت را ادامه می‌دهیم در رج بعد دوباره ۳ دانه از پایه بلندها را در هر دو طرف نمی‌بافیم بعد از آن هریک رج درمیان یک دانه از بافت کناری را از هر دو طرف نبافته کار را برمی گردانیم تا حلقه آستین به۲۰ سانتی متر برسد. آستین بعدی را نیز به همین صورت بافته و در آخر آستین ها را هم به بافت اصلی وصل کرده و کار ما به پایان می‌رسد.

 طریقه بافت آستین ,ژاکت فانتزی با ترکیب قلاب و دومیل ,طریقه بافت آستین ها, ژاکت زنانه ,شنل و کلاه شقایق , بافت کیف نوزادی , طریقه بافت کلاه پتو , پتو و ساک نوزادی شنل یاس

ژاکت فانتزی با ترکیب قلاب و دومیل

وسایل مورد نیاز :

 ۱- کلاف ۱۰۰ گرمی ۶ عدد

 ۲- میل شماره ۵ و قلاب شماره ۵/۳

 نمونه بافت، کشباف، ۲ دانه ای و طرح قلاب ( لوزی)

 

طریقه بافت :

۹۰ دانه سرانداخته شود. رج ۱) ۲ تا از زیر، ۲ تا از رو. رج ۲ و تمام رجهای جفت همان طوریکه دانه ها دیده می‌شوند بافته می‌شود. این دو رج را به اندازه ۴۵ سانتی متر می‌بافیم.

همه دانه ها را کور کرده بافت را دولا می‌کنیم و از هر دو طرف بافت از کناره ها از پایین به بالا به اندازه  ۵ سانتی متر می‌دوزیم بعد از یک گوشه درز دوخته شده دوباره نخ را وصل کرده ۸ دانه زنجیر بافته و به فاصله ۴ دانه با پایه کوتاه وصل می‌کنیم دوباره ۸ زنجیر و به فاصله ۴ دانه با پایه کوتاه وصل می‌کنیم تا آخر یعنی دور تا دور بافت را با ۸ زنجیر ادامه می‌دهیم . رج دوم ۸ دانه زنجیر بافته و در اولین حلقه یعنی در وسط حلقه با پایه موتاه وصل می‌کنیم، ۸ زنجیر در وسط حلقه دومی تا آخر بافت به همین صورت می‌بافیم این دو رج را تا ۷ رج ادامه می‌دهیم .

* نکته : بلندی و کوتاهی کت یا پالتو سلیقه ای است.

 اگر بخواهیم کوتاهتر باشد تعداد رجهای کمتری می‌بافیم. بعد از ۷ رج یک دورگیری طبق همه دورگیریهایی که در اتمام کارهای قلاب بافی انجام می‌دهیم در این بافت هم انجام می‌دهیم.

 

 طریقه بافت آستین :

وقتی درز کناری بافت دوخته شد شکافهایی در دو طرف بافت باقی می‌ماند که آستین‌‌های بافت ما محسوب می‌شود. از یک گوشه درز نخ را وصل کرده و دور تا دور شکاف را با ۸ زنجیر و به فاصله ۵ تا ۶ دانه با پایه کوتاه وصل می‌کنیم.
دوباره ۸ زنجیر و به فاصله ۵ تا ۶ دانه با پایه کوتاه وصل می‌کنیم تا آخر بافت.

رج دوم ۸ زنجیر و در وسط حلقه بافته شده رج قبل با پایه کوتاه وصل می‌کنیم تا آخر بافت و این بافت را نیز تا ۷ رج ادامه می‌دهیم.

* نکته :
بافتهای قلاب به صورت گرد یا دور تا دور بافته می‌شوند. هم در بافت اصلی و هم در آستین ها بعد از اتمام ۷ رج دوباره با یک دورگیری و یا حاشیه بافی کار را به پایان می‌رسانیم. در اینجا پالتوی بسیار شیک فانتزی ما آماده شده است.

طریقه بافت آستین ,ژاکت فانتزی با ترکیب قلاب و دومیل ,طریقه بافت آستین ها, ژاکت زنانه ,شنل و کلاه شقایق , بافت کیف نوزادی , طریقه بافت کلاه پتو , پتو و ساک نوزادی شنل یاس

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا