آموزش قلاب بافی و بافتنی

اصطلاحات بافتنی | آموزش اصول اولیه بافتنی

اصطلاحات بافتنی

: اصطلاحاتی که در بافتنی به کاربرده می‌‌شوند در بافتن یک بافت خوب خیلی اهمیت دارند.
یک بافنده تا به اصطلاحات بافتنی آشنایی نداشته باشد نمی‌تواند بافت مورد قبولی را ارائه بدهد.
پس قبل از هر بافتی باید با مراحل آن آشنایی کامل داشته باشیم، میل‌ها و نوع کاموا را بشناسیم و تمرین زیادی انجام بدهیم چون حقیقتاً هیچ هنری بدون تمرین رضایت خاطر را به ما نمی‌دهد. در این مجله سعی شده است که  اصطلاحات به زبان خیلی ساده و روان توضیح داده شود.
امیدواریم که خانم‌های عزیز با دقت زیادی به آن توجه کنند تا بتوانند بافت رضایت بخشی را ارائه دهند،  ببافند ، بپوشند و لذت ببرند.
اصطلاحات در بافتنی, آموزش بافتنی ,مدل بافتنی, هنر در خانه, آموزش بافتنی با میل ,آموزش بافتنی با دو میل ,آموزش بافتنی با قلاب, آموزش بافتنی با دست
اصول بافتنی,اصطلاحات بافتنی,رج در بافتنی چیست
میل چیست ؟
میل یک میله فلزی و یا آلومینیومی استوانه شکل است که به صورت میل گرد که از دومیل که از دو میل توسط یک سیم پلاستیکی که به هم وصل شده است تشکیل
می‌‌شود. و میل صاف یا بلند که ما در بافتن به دوعدد میل نیازمندیم.
میل‌ها با انواع و اقسام شماره‌ها را در بازار موجود است. از شماره‌های ۵/۱ شروع و تا شماره ۱۰ به پایان می‌‌رسد.
 شماره‌های ۵/۱ تا ۵/۳ ضخامت کمتر و از شماره ۴ تا ۱۰ ضخامت بیشتر.
 کاموا :
نخی کلاف شده است با انواع و اقسام رنگها، مارکها و جنس‌ها و ضخامتها و از نظر ضخامت نیز ما انواع کامواهای نازک و کلفت داریم که برای بافتن کامواهای
نازک ما از میل‌ها ۵/۱ تا ۵/۳ استفاده می‌‌کنیم و برای کامواهای با ضخامت بیشتر از میل شماره ۴ تا ۱۰ استفاده می‌‌کنیم.
در هر بافتی نوع کاموا و شماره میل آن خیلی تاثیر دارد که  علاقمندان در اثر تمرین و بافتن زیاد و آشنایی با انواع کامواها به آن می‌‌رسند. در هر بافتی ما نیاز به اندازه‌های دقیق داریم تا لباسی متناسب با اندام و سن مورد  نیاز داشته باشیم.
اول دور شکم را اندازه گرفته فرضاً اگر دور شکم ۸۰ سانت بود ۸۰ را تقسیم بر ۲ می‌‌کنیم. ۴۰=۲÷۸۰ . ۴۰ اندازه نصف بافت جلو یا پشت ما می‌‌شود. چون کامواهایی که ما برای بافتن استفاده می‌‌کنیم از نظر نازکی و کلفتی فرق می‌‌کنند پس طبعاً تعداد دانه‌های که با این نوع کامواها بافته می‌‌شوند هم باید با هم فرق داشته باشند و به خاطر اینکه ما در بافتن و تعداد دانه‌ها دچار مشکل نشویم؛ وقتی اندازه نصف سایز بدست آمده را بدست آوردیم با کاموایی که در اختیار داریم ۱۰ دانه سرانداخته و به اندازه ۵ سانت می‌‌بافیم بعد با سانتی متر ۵ سانت بافته شده را اندازه می‌‌گیریم فرضاً اگر ۱۰ دانه بافته شده ۵ سانت شد یک جدول به این صورت می‌‌کشیم.
۸۰÷ انـدازه دور شکـم ۴۰=۲÷۸۰ ، ۴۰= اندازه نصف سایز بـدست آمـده ۱۰ دانه سرانداخته ۵ سانت بـافته و اندازه گـیری شده ، ۵ سانت = اندازه ۱۰ دانه بافته شده این گونه می‌‌خوانیم ۱۰ دانه ما می‌‌شود ۵ سانتی متر، ۲۰ دانه ما می‌‌شود ۱۰ سانتی متر و تا آخر که باید به ۴۰ سانت برسیم وقتی اندازه به ۴۰ سانت رسید ما توجه می‌‌شویم که نیاز به ۸۰ دانه برای بافت یک قسمت جلو داریم و به همین صورت تمام سایزها را اندازه گیری می‌‌کنیم.
 سرانداختن :
هر هنری یک شروعی دارد که شروع هنر بافتنی هم سرانداختن دانه‌ها است. به این صورت که دوتا از میل‌ها را در موازات هم روی هم قرار می‌‌دهیم و با دست چپ محکم نگه می‌‌داریم کاموا را دولا کرده و روی تا میل آویزان می‌‌کنیم، کوتاهی و بلندی دولای کاموا بستگی به تعداد دانه‌هایی دارد که مورد نیاز است. اگر بافت ما به تعداد دانه بیشتری نیاز داشته باشد دولای کاموا را بیشتر می‌‌گیریم وگرنه دولای کاموا را کوتاهتر می‌‌گیریم.
با انگشت شصت و انگشت دوم دست راست دولای کاموا را باز کرده و ادامه کاموا را در میان دو انگشت وسط و انگشت انگشتر محکم نگه می‌‌داریم. دومیل را از زیر نخی که روی انگشت شصت قرار دارد رد کرده و نخی که روی  انگشت دوم قـرار دارد را گرفته و از میان حلقه نخ انگشت شصت رد کـرده و ادامه نخ را محکم می‌‌کشیم تا حلقه کوچکی   روی میل ایجاد  که شود. دانه یا بوکل گفته
می‌‌شود. این کار را تا تعداد دانه‌های مورد دلخواه ادامه می‌‌دهیم.
 دانه :
به حلقه‌های کوچکی که برای شروع روی میل درست می‌‌شوند دانه گفته می‌‌شوند در بافتن یک بافت تعداد دانه‌ها بسته به مدلی دارد که انتخاب می‌‌کنیم در بعضی از بافت‌ها ما به تعداد دانه بیشتری نیاز داریم و در بعضی از بافت‌ها ما به دانه کمتری  نیاز داریم.
دانه از زیر :
زمانی که بخواهیم دانه‌ای را از زیر ببافیم نخ همیشه باید پشت میل قرار بگیرد میل را وارد اولین دانه کرده و از پشت نخ را از میان دانه رد کرده و یک بوکل یا یک دانه  می‌‌بافیم.
دانه از رو :
زمانی که بخواهیم دانه‌ای از رو ببافیم نخ باید همیشه جلو میل قرار بگیرد میل را از رو وارد کرده و نخ را از رو از میان دانه رد کرده و یک بوکل یا دانه می‌‌بافیم.
 ژته یا زیاد کردن :
در بعضی از بافت‌ها  دانه‌های بیشتری نیاز داریم پس در نتیجه علاوه بر دانه‌هایی که روی میل داریم در لابـه لای دانـه‌ها یک نـخ اضافی هم از رو روی میل میاندازیم که به آن ژته یا زیاد کردن دانه گفته می‌‌شود. ژته بیشتر در بافت‌های توری یا جاهایی که بخواهیم کار ما چین بخورد یا از دو طرف کار ما زیاد شود استفاده می‌‌شود.
 کور کردن یا کم کردن :
در همه بافتهایی که ما انجام می‌‌دهیم در طی مراحل بافت ما نیاز به کم کردن داریم مخصوصاً در گودی حلقه آستین و کم کردن یقه‌ها و حتی بعد از پایان کار برای بسته شدن بافت این عمل را به صورت دوتا یکی انجام می‌‌دهیم.
به این صورت که ۲ دانه را باهم  بافته و دانه‌ای که روی میل سمت راست باقی می‌‌ماند دوباره به میل سمت چپ می‌‌دهیم و با دانه بعدی دو تا یکی می‌‌کنیم.
 بافت ساده :
به بافتی گفته می‌‌شود که به صورت یک رج از زیر و یک رج از رو بافته می‌‌شود و در این نوع بافت ما هیچ طرحی به کار نمی‌بریم.
 رج :
یک ردیف بافت را یک رج می‌‌نامند در همه بافت‌ها ما یک رج رفت و یک رج برگشت داریم که رج رفت را رج زیر و رج برگشت را رج رو می‌‌نامند.
بافت کشباف (یک دانه ای) : تعداد دانه‌ها باید جفت باشد.
 رج ۱) یکی از زیر یکی از رو.
رج ۲ ) همان طوریکه دانه‌ها دیده می‌‌شوند دانه‌های زیر از زیر دانه‌های رو از رو.
کشباف (۲دانه‌ای ) : تعداد دانه‌ها باید جفت باشد.
رج ۱) ۲ تا از زیر ۲ تا از رو.
رج ۲ ) همان طوری که دانه‌ها دیده می‌‌شوند.
بافت جودانه : تعداد دانه‌های بافت جفت باشد.
رج ۱) یکی از زیر یکی از رو.
رج ۲) دانه‌ای کـه از زیر بافته شده از رو می‌‌بافیم، دانه‌ای که از رو بـافته شده از زیر می‌‌بافیم یعنی در اصل دانه‌ها را برعکس می‌‌بافیم. رج ۲ تا آخر تکرار می‌‌شود.
 بافت پیچ :
در بعضی از بافت‌ها برای این که طرح در بافت ایجاد کنیم یک جا به جایی در دانه‌ها ایجاد می‌‌کنیم  که به آن پیچ گفته می‌‌شود به این صورت که اگر دانه را درنظر بگیریم ۴ دانه را از میل خارج کرده با میل سمت راست ۲ دانه دوم را از رو گرفته و با میل سمت چپ ۲ دانه اول را از پشت گرفته دانه‌ها را به میل سمت چپ برمی گردانیم و هر ۴ دانه را از زیر می‌‌بافیم.
اصطلاحات بافتنی با دومیل
اصطلاحات بافتنی,رج در بافتنی چیست
 سورژه ساده :
سورژه ساده از ۲ دانه تشکیل می‌‌شود دانه اول را نبافته از میل خارج کرده و به میل سمت راست می‌‌دهیم دانه دوم را بافته ( اززیر) و تـوسط میل سمت چپ دانه    نبافته بلند کـرده و دانـه بافته شده را از میان آن رد کـرده و بـه میل سمـت راست می‌‌دهیم در اصل سورژ یک نوع کم کردن است.
سورژه دوبل :
از ۳ دانه تشکیل می‌‌شود دانه اول را نبافته از میل سمت چپ گرفته و به میل سمت راست می‌‌دهیم دو دانه بعدی را ۲ تا یکی می‌‌کنیم بعد با میل سمت چپ دانه نبافته را بلند کرده و دو دانه کور شده را از میان آن رد کرده و به میل سمت راست می‌‌دهیم.
بافت ساده :
دانه‌ها به تعداد دلخواه بستگی دارد.
رج ۱) همه دانه‌ها از زیر.
رج ۲ ) همه از رو.
مدل لوزی :
مدل به ۲۰دانه تقسیم شده است.
رج ۱) ۸ دانه از رو، ۴ دانه از زیر، ۸ دانه از رو.
 رج ۲) رج ۲ و تمام رجهای جفت همان طوریکه دانه دیده می‌‌شوند بافته می‌‌شود.
 رج ۳) ۸ دانه از رو ، ۴ دانه را از میل خارج کرده با میل سمت راست ۲ دانه دوم را از پشت گرفته و با میل سمت چپ ۲ دانه اول را از رو گرفته ۲ دانه میل راست را به میل سمت چپ می‌‌دهیم و ۴ دانه را از زیر می‌‌بافیم.
 رج ۵) ۶ دانه از رو، دو دانه از زیر و ۲ دانه از رو را از میل خارج کرده با میل سمت راست دودانه از زیر را از رو گرفته و با میل سمت چپ ۲ دانه از رو را از پشت گرفته ۲ دانه از زیر را از زیر می‌‌بافیم
۲ دانه از رو را از رو می‌‌بافیم، ۲ دانه از زیر دو دانه از رو بعدی را نیز از میل خارج کرده با میل سمت چپ ۲ دانه از زیر را از رو با میل سمت راست ۲ دانه از رو را از پشت گرفته ۲ دانه از رو را از رو بافته، ۲ دانه از زیر را از زیر می‌‌بافیم
به همین صورت هریک رج درمیان از دانه‌های ۸ دانه‌ای ۲ دانه را کم می‌‌کنیم و به وسط لوزی می‌‌دهیم تا زمانی که ۲ دانه باقی بماند( نصف لوزی). تا اینجا لوزی ما باز شده و یک نصف لوزی بافته شده است برای این که لوزی ما کامل شود به این صورت عمل می‌‌کنیم.
۲ دانه از رو، ۲ دانه از زیر و ۲ دانه از رو را از میل خارج کرده با میل سمت چپ ۲ دانه از زیر را از رو گرفته، ۲ دانه از رو را با میل سمت چپ از پشت گرفته ۲ دانه از رو را از رو می‌‌بافیم ۲ دانه از زیر را از زیر می‌‌بافیم دوباره ۲ دانه از رو و ۲ دانه از زیر را از میل خارج کرده با میل سمت راست دودانه از زیر را از رو گرفته با میل سمت چپ ۲ دانه از رو را از پشت گرفته ۲ دانه از زیر را از زیر می‌‌بافیم ۲ دانه از رو را از رو می‌‌بافیم به همین صورت بافت را ادامه می‌‌دهیم و هربار به تعداد دانه‌های کناری اضافه و از تعداد دانه‌های وسط لوزی کم خواهیم کرد.
تا ۴ دانه از زیر دوباره به هم برسند و دوباره از رج ۳ بافت را تکرار می‌‌کنیم.
رج در بافتنی چیست
اصول بافتنی , رج در بافتنی چیست,اصطلاحات بافتنی
مدل کشباف یک دانه ای:
رج ۱) یکی از زیر یکی از رو.
رج
۲) دانههایی که از رو بافته شده از رو می‌‌بافیم و دانـههایی که از زیر بافته شده از زیـر می‌‌بافیم. این ۲ رج در تمام مراحل تکرار می‌‌شود.
بافت رکن :
اصطلاحات بافتنی با میل
اصطلاحات بافتنی با میل,اصطلاحات بافتنی
رکن در بافتنی یعنی چه : بیشتر در سجاف و یقه و لبه آستین و لبه پلیور و ژاکت استفاده می‌شود.
 طریقه بافت :
 رج ۱) همه از زیر
 رج۲) همه از زیر
 رج۳) همه از زیر
 رج ۴) همه از زیر
بافت جا دگمه :
۶ تا ۸ دانه برای سجاف در نظر گرفته شود. به اندازه ۵ سانت بافت رکن می‌بافیم برای جادگمه ۳ دانه از ۶ دانه  را بافته یک ژته ۲ دانه بعدی را یکی می‌کنیم و دانه بعدی هم بافته می‌شود اگر بخواهیم جادگمه ما کوچک باشد یعنی سوراخ کوچکی داشته باشد یک ژته وسط دانه‌های درنظر گرفته شده برای سجاف کافی است اگر بخواهیم سوراخ بزرگتری داشته باشد و از دگمه بزرگتری استفاده کنیم دو دانه ژته پشت سرهم می‌بافیم که در رج پشت دو تا ژته را یکی کرده و یعنی دانه را باز کرده و به عنوان یک دانه می‌بافیم.
ژور زاویهای شماره دو:
مدل به ۱۰ دانه تقسیم شده به اضافه حاشیه.
 رج ۱) یک ژته ، ۳ تا از زیر، یک سوژه دوبل ، ۳ تا از زیر یک ژته، یکی از زیر.
 رج ۲) رج ۲ و تمام رجهای جفت همه از رو.
 رج ۳) یکی از زیر، یک ژته، ۲ تا از زیر، یک سوژه دوبل، ۲ تا از زیر، یک ژته، ۲ تا از زیر.
 رج ۵) ۲ تا از زیر، یک ژته، یکی از زیر، یک سوژه دوبل، یکی از زیر ، یک ژته، ۳ تا از زیر.
 رج ۷) ۳ تا از زیر،یک سوژه دوبل، یک ژته، ۴ تا از زیر.

رکن در بافتنی یعنی چه |اصطلاحات بافتنی

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۳.۸/۵ - (۳۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا