آموزش قلاب بافی و بافتنی

آموزش گام به گام قلاب بافی ۱

آموزش قلاب بافی از پایه تا پیشرفته : برای شروع بافت در قلاب بافی ما نیاز به بافت زنجیر  داریم ( زنجیر، حلقه‌های کوچکی هستند که ما به وسیله قلاب و نخ می‌بافیم) و این بافت بستگی به مدلی دارد که می‌خواهیم انتخاب کنیم.
برای مثال: وقتی بخواهیم طرحی را به صورت دایره ببافیم نیاز به ۴ تا ۶ عدد زنجیر داریم که وقتی زنجیرها را به هم وصل کردیم یک دایره کوچک تشکیل می‌شود و برای ادامه بافت دور تادور توی دایره را پر می‌کنیم تا به طرح مورد نظر برسیم. ولی در طرح هایی که به صورت مستطیل یا مربع بافته می‌شوند ما  احتیاج به تعداد بیشتری زنجیر داریم، بافت این زنجیرها را به صورت افقی ادامه خواهیم داد تا به مدل دلخواه برسیم.
آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5693.jpg
بافت زنجیره ای
آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5694.jpg
آموزش قلاب بافی با تصویر
آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5695.jpg
آموزش قلاب بافی
 در قلاب بافی ما ۴ نوع بافت اصلی داریم که پایه‌های اصلی ما در کار هستند.
 بافت مربع : که از ۲ زنجیر و یک پایه بلند تشکیل می‌شود.
 بافت لوزی : که تعدادی زنجیر بنا به مدل دلخواه و یک پایه کوتاه تشکیل می‌شود.
  بافت مربع به صورت پایه بلند : که از ۳ پایه ساده در داخل یک مربع تشکیل می‌شود.
  بافت پایه بلند به صورت مثلث : که از تعداد بیشتری پایه بلند در یک مربع تشکیل می‌شود.
 پایه بلند چیست : ما برای شروع بافت نخ را یک بار به دور قلاب چرخانده و برای بافتن وارد پایه اصلی کرده و نخ را خارج کرده، آن زمان ما بر روی قلاب خود سه حلقه نخ داریم وقتی در ۲ مرحله یعنی دوتا دوتا کور کنیم پایه بلند ساده نامیده می‌شود. اما اگر همین مراحل بافت را انجام داده و در ۳ مرحله اول دوتا دوتا و دوتا کور کنیم می‌شود پایه بلند سوبل، ناگفته نماند که ما پایه‌های بیشتر و بلندتری هم داریم، که در مراحل بعدی طبق مدل بافته شده آموزش داده خواهد شد. چون ما برای قلاب بافی بیشتر از نخ‌های نازک استفاده می‌کنیم همان پایه بلند ساده کافی است.
 پایه کوتاه : در پایه کوتاه برای شروع بافت ما نیازی به چرخاندن نخ به دور قلاب نداریم و همان دانه روی قلاب که داریم را به پایه اصلی وصل می‌کنیم.
ضخامت قلاب ( کلفتی و نازکی ) بسته به نخی دارد که ما برای بافتن انتخاب می‌کنیم. هرچه نخ ما نازکتر باشد از قلاب نازک استفاده می‌کنیم و هرچه نخ ما کلفت تر باشد از قلاب با ضخامت بیشتر استفاده می‌کنیم.
 شماره قلاب‌های استیل از صفر شروع می‌شوند تا شماره ۱۰‌، هرچه شماره پایین باشد قلاب ما ضخامت بیشتری دارد و هرچه شماره بالاتر باشد قلاب ما نازکتر است.
مثلاً قلاب شماره ۱-۲-۳-۴-۵ ضخامت بیشتر و قلاب ۶-۷-۸-۹-۱۰ ضخامت کمتر یعنی نازک تر هستند. البه در قلاب‌های استیل به این گونه می‌باشد. در قلاب‌های
پلاستیکی هرچه شماره بالاتر می‌رود قلاب‌ها هم ضخامت بیشتری پیدا می‌کنند و هرچه شماره پایین می‌آید قلاب‌ها هم نازک تر می‌شوند.

کت کوتاه

وسایل مورد نیاز بافت کت کوتاه:

۱- ۳ کلاف ۱۰۰ گرمی
۲-  میل استیل شماره ۵ نخ نازک

طرز بافت کت کوتاه :

 رج ا – ۶۰ سانت زنجیر می‌بافیم .
رج۲ – ۳دانه زنجیر و در چهارمین دانه زنجیر با پایه بلند وصل می‌کنیم. ۲ دانه زنجیر در دومین دانه زنجیر با پایه بلند وصل می‌کنیم، این کار را تا آخر زنجیر ادامه می‌دهیم. « بافت مربع »
 رج ۳ – ۴دانه زنجیر در مربع دوم با پایه بلند وصل می‌کنیم و همان جا ۴ پایه بلند دیگر می‌بافیم. دوباره ۲ زنجیر و در مربع دوم با پایه بلند و دوباره همان جا ۳ پایه بلند دیگر که جمعاً در هر مربع ۴ پایه بلند بافته شود. بافت را تا آخر به همین صورت ادامه می‌دهیم.
 رج ۴- ۴ دانه زنجیر بافته و در وسط ۴ دانه پایه بلند وصل کرده و دوباره ۴ پایه بلند دیگر می‌بافیم دوباره ۲ دانه زنجیر و ۴ دانه پایه بلند در وسط ۴ پایه بلند رج قبل بافته شود و تا آخر ادامه می‌دهیم بافت را به همین صورت تا ۳۵ سانتی متر می‌بافیم بافت را یک بافت ۲ زنجیر و یک پایه « بافت مربع » به پایان می‌رسانیم (مثل رج ۲)
 رج۵ – بعد از پایان بافت از دو طرف کار به اندازه ۵ سانت به سمت داخل کار را می‌دوزیم.

حاشیه بافی دور کت :

 رج ۱) ۸ عدد زنجیر بافته و در دومین مربع با پایه کوتاه وصل می‌کنیم، دوباره ۸ زنجیر و در دومین مربع با پایه کوتاه تا آخر دورتادور کت را به همین صورت می‌بافیم تا ۱۰ سانت «بافت لوزی» را ادامه می‌دهیم. رج بعد ۸ زنجیر و در وسط حلقه اول با پایه کوتاه وصل می‌کنیم دوباره ۸ زنجیر در وسط حلقه دوم با پایه کوتاه وصل شود. بعد از ۱۰ سانت بافت لوزی درشت دوباره دور تادور کار را با ۳ زنجیر و یک پایه کوتاه «بافت لوزی» را ادامه می‌دهیم.
رج ۲) ۳ زنجیره و یک پایه کوتاه در وسط حلقه اول وصل می‌کنیم و این کار را ۳ بار تکرار می‌کنیم. در چهارمیـن حلقه ۶ دانه پایه بلنـد می‌بافیم، دوباره ۳ زنجیره و یک پایه کوتاه در وسط حلقه بعدی ( ۳ بار تکرار) و دوباره در حلقه بعدی ۶ دانه پایه بلند بافته شود. پس فاصله بین ۶ پایه بلندها سه حلقه کوچک ۳ زنجیره است.
 رج ۳) بافت را مانند رج قبل ادامه می‌دهیم روی هر پایه (۶ پایه بلند را ) ۳زنجیر و یک پایه کوتاه وصل کرده، این کار را ۶بار تکرار می‌کنیم.
رج ۴) دوباره بافت را با ۳ زنجیر و یک پایه کوتاه ادامه می‌دهیم. با این تفاوت که توی تمام حلقه هایی که روی ۶ پایه رج قبلی بافته ایم را با ۴ پایه بلند و در جای خود وصل می‌کنیم، این کار را تا آخر ادامه می‌دهیم در این جا کار به پایان می‌رسد.

شال توری سه گوش

وسایل مورد نیاز جهت بافت شال توری سه گوش با بافت پولک :
 ۱- دوک ابریشم مشکی شماره ۹
۲- قلاب استیل شماره ۵
۳- پولک به میزان لازم
نکته : قبل از بافتن، پولک‌ها را به وسیله سوزن وارد نخ ابریشم کنید.
– مدل بافت زنجیره و پایه کوتاه « مدل لوزی درشت»:
 رج ۱- ۱۶ دانه زنجیر بافته و دو سر آن را با پایه کوتاه به هم وصل می‌کنیم .
نکته : تعداد زنجیرها بستگی به سلیقه دارد. اگر بخواهیم لوزی‌های بزرگتری داشته باشیم تعداد زنجیرها را بیشتر می‌کنیم و اگر بخواهیم لوزی کوچکتر یا بافت توری
فشرده تری داشته باشیم تعداد زنجیرها را کمتر می‌کنیم.
تعداد زنجیره‌های وسط هرچقدر باشد اطراف کار را ۲ برابر می‌کنیم. در این جا وسط کار ۸ دانه زنجیر داریم وکناره‌ها ۱۶ زنجیر بافته می‌شود.
 رج ۲- ۱۶ زنجیر بافته و در اولین دانه خودش با پایه کوتاه وصل می‌کنیم.
رج ۳- وقتی ۱۶ زنجیر را به خودش وصل کردیم ۸ عدد زنجیر بافته و به انتهای حلقه ۱۶ دانه‌ای وصل می‌کنیم.
 رج ۴- دوباره ۱۶ زنجیر بافته و به اولین دانه خودش با پایه کوتاه وصل می‌کنیم دوباره ۸ عدد زنجیر بافـته و بـه انتهای حلقه دوم وصل می‌کنیم، ۱۶ زنجیر بافته کار را برمی گردانیم و به اولین دانه خودش وصل می‌کنیم .
 رج۵ – ۸ دانه زنجیر بافته و در اولین حلقه ۸ تایی در وسط وصل می‌کنیم. از پشت کار یـک پولک می‌گیریم و بـه محل اتــصال حلقـه ۸ تایی وصل می‌کنیم، توجه داشته باشید که همیشه پولک‌ها در پشت کار وصل می‌شود و پشت کار ما در پایان روی کار مـا خواهد شد. به همین صورت بافت را ادامه می‌دهیم دو سر کا را با ۱۶ زنجیر شروع و وسط کار رابا ۸ زنجیر و یـک پولـک در وسط ادامـه خواهیم داد. ۱۶ زنجیر ما دراصل باعث می‌شود که کار ما به صورت یک مثلث بزرگ دربیاید و اضافه شود، و آخرین حلقه ۸ زنجیر مـا به انتهای حـلقه ۱۶ تایی وصل می‌شود و در وسط کار حلقه‌های ۸ دانه‌ای به وسط حلقه‌های ۸ دانه‌ای رج قبل وصل می‌شوند و حلقه‌های ۱۶ دانه‌ای به اول خودش وصل می‌شوند.
 کوچکی و بزرگی بافت هم بسته به سلیقه شخص دارد. اگر بخواهید روی شانه انداخته شود رج‌های بیشتری می‌بافیم و اگر بخواهیم به عنوان روسری یا روی روسری
استفاده شود رج‌های کمتری می‌بافیم.
 وقتی مدل ما به اندازه دلخواه رسید دورگیری و حاشیه بافی را شروع می‌کنیم در قلاب بافی بعد از اتمام هر بافتی ما نیاز به یک دورگیری و حاشیه بافی داریم
تا کارما تمیزتر و شکیل تر دربیاید.

 دورگیری و حاشیه بافی :

 وقتی کار ما به اندازه دلخواه رسید کار را با بافت مربع یعنی ۲ زنجیر و یک پایه بلند دورتا دور کار ادامه خواهیم داد. مربع آخر که به اولی رسید، ۲ زنجیر زده و توی اولین مربع ۳ پایه بلند می‌بافیم و در کنار خودش در دومین مربع با پایه کوتاه وصل می‌کنیم.
دوبـاره ۲ زنجیر و ۳ پایه بلند در سومین مربع و دوباره در مربع بعدی با پایه کوتاه وصل شود.پس در مربع اول ۳ پایه بلند و در مربع دوم وصل با پـایه کوتاه تا آخر بافت را ادامه می‌دهیم.
بعد از اتمام حاشیه بافی نوبت به ریشه‌ها می‌رسد، قبل از هرچیز با یک نخ اندازه بلندی و کوتاهی ریشه را درآوریم ریشه هرچه بلندتر باشد کارما قشنگ تر و زیباتر جلوه می‌کند.
نخ راهنما را که انتخاب کردیم با نخ ابریشم اندازه گرفته و چهار لا برای ریشه کافی است که در اصل وقتی دو لا می‌شود ۸ لایه می‌شود. وقتی نخ به ۴ لا رسید قیچی می‌کنیم، وسط نخ ریشه را گرفته و از پشت کار یعنی زیر ۲ زنجیرهایی که قبل از پایه بلندها می‌بافیم ( در حاشیه ) قرار می‌دهیم و به کمک قلاب از میان دو زنجیر رد کرده و یک حلقه درست می‌کنیم انتهای ریشه را از توی حلقه رد کرده و می‌کشیم با کشیده شدن نخ‌ها یک گره تشکیل می‌شود.
توجه داشته باشیم وقتی می‌خواهیم نخ‌ها را از پشت کار توسط قلاب از میان ۲ زنجیر رد کنیم هیچ نخی در پشت باقی نماند.
آموزش گام به گام قلاب بافی 1, آموزش گل قلاب بافی, آموزش قلاب بافی ,آموزش قلاب بافی, آموزش پاپوش قلاب بافی, زنگ قلاب بافی ,مدل قلاب بافی, شال قلاب بافی آموزش گام به گام قلاب بافی 1, آموزش گل قلاب بافی, آموزش قلاب بافی ,آموزش قلاب بافی, آموزش پاپوش قلاب بافی, زنگ قلاب بافی ,مدل قلاب بافی, شال قلاب بافی آموزش گام به گام قلاب بافی 1, آموزش گل قلاب بافی, آموزش قلاب بافی ,آموزش قلاب بافی, آموزش پاپوش قلاب بافی, زنگ قلاب بافی ,مدل قلاب بافی, شال قلاب بافی آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5700.jpg
آموزش گام به گام قلاب بافی 1, آموزش گل قلاب بافی, آموزش قلاب بافی ,آموزش قلاب بافی, آموزش پاپوش قلاب بافی, زنگ قلاب بافی ,مدل قلاب بافی, شال قلاب بافی آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5471.jpg آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5705.jpg آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5706.jpg
آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5707.jpg آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5708.jpg آموزش گام به گام قلاب بافی 1 - IMG_5709.jpg آموزش گام به گام قلاب بافی 1, آموزش گل قلاب بافی, آموزش قلاب بافی ,آموزش قلاب بافی, آموزش پاپوش قلاب بافی, زنگ قلاب بافی ,مدل قلاب بافی, شال قلاب بافی
آموزش گام به گام قلاب بافی 1, آموزش گل قلاب بافی, آموزش قلاب بافی ,آموزش قلاب بافی, آموزش پاپوش قلاب بافی, زنگ قلاب بافی ,مدل قلاب بافی, شال قلاب بافی

آموزش گام به گام قلاب بافی ۱

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۳.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا