اخبار فرهنگی

ترک‌ها چگونه کپی فیلم «مارمولک» را ساختند؟َ

اخبار,اخبار فرهنگی و هنری,فیلم مارمولک

اخبار فرهنگی – ترک‌ها چگونه کپی فیلم «مارمولک» را ساختند؟َ

چند روز قبل خبر کوتاهی پخش شد که قرار است یکی از شبکه های ترکیه سریالی به نام «مارمولک» پخش کند. سریالی که کپی فیلم «مارمولک»، ساخته کمال تبریزی است.

این سریال از هفته آینده در کنداکتور شبکه ATV قرار گرفته و با نام KERTENKELE روی آنتن خواهد رفت. نقش اول این سریال را تیمور آکارِ ۳۴ساله بازی کرده و اردوغان سوینچ هم کارگردان آن است.

منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم مارمولک درباره اینکه آیا ترکها می توانند از روی فیلم ایرانی کپی برداری کنند به تماشاگران امروز، گفته است: آنها نمی توانند داستان فیلم مارمولک را به معنای واقعی کلمه کپی کنند چون روحانیت شان با روحانیت ما فرق دارد.
ضمن اینکه فیلمسازان ما هم بارها از روی فیلمهای خارجی فیلم ساخته اند که چون عضو قانون کپی رایت جهانی نیستیم نمی توان شکایت کرد.

وی درباره پیگیری این موضوع گفته است: باید به دوستان وزارت ارشاد اطلاع بدهیم تا ببینیم چه اقدامی انجام می دهند. البته آن شبکه ای که قرار است سریال مذکور را پخش کند در ایران قابل دریافت نیست و جزو شبکه های کارتی محسوب می شود.

گفتنی است که ترکها داستان «مارمولک» را با تغییر ساخته اند. مثلا در نسخه ایرانی، پرویز پرستویی در لباس روحانیت می رفت تا از کشور فرار کند و اتفاقا به ترکیه برود(!) اما در سریالی که هنرمندان ترک ساخته اند یک سارق اتومبیل در لباس روحانیت می رود اما قرار نیست از جایی فرار کند. به جایش –مثل اغلب سریالهایشان- درگیر یک ماجرای عشقی می شود! البته صحنه هایی که هر دو شخصیت اول، لباس روحانی می پوشند بسیار شبیه هم است و موقعیت های کمیک یکسانی دارد مثل بازی با تسبیح موقع سخنرانی، قسر در رفتن از دست پلیس، حرف زدن با جوانهای پرسشگر و…

لازم به ذکر است که کمال تبریزی نیز فیلم «مارمولک» را از روی فیلم «ما فرشته نیستیم» (به کارگردانی نیل جردن/۱۹۸۹) ساخته بود!

 

اخبار فرهنگی  – تماشاگران امروز

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا