نگهداری مواد غذایی

خواص سلامتی بادمجان

نحوه خرید بادمجان,آشنایی با خواص بادمجان

نوشته های مشابه

بادمجان دارای کالری پایین، عمدتا از کربوهیدرات ها و منبع قوی انرژی است بادمجان به عنوان یک سبزی در پخت و پز استفاده می شود این سبزی دوست داشتنی در انواع رنگهای قرمز، زرد، راه راه وجود دارد با این حال، انواع بنفش از محبوب ترین نوع در سوپر مارکت ها است وقتی اکثر مردم به بادمجان فکر می کنند این تصویر که بادمجان معمولا به شکل تخم مرغ مانند با رنگ بنفش پر جنب و جوش به ذهن آنها می آید.

با این حال، بادمجان در انواع اشکال و رنگ ها از کوچک و مستطیل، بلند و لاغر  وجود دارد مهم شکل و یا رنگ آن نیست تمام انواع بادمجان حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید و ترکیباتی است که به نفع سلامت انسان است این مقاله در مورد فواید تغذیه ای بادمجان سنتی بنفش رنگ تمرکز دارد.

تجزیه مواد غذایی بادمجان
یک فنجان بادمجان خام حاوی ۲۰ کالری، ۰.۸ گرم پروتئین، ۴.۸۲ گرم کربوهیدرات، ۰.۱۵ گرم چربی و ۲.۵ گرم فیبر در رژیم غذایی دارد. هر وعده ( یک فنجان ) ۱۰٪ از نیاز روزانه به فیبر، ۵٪ پتاسیم، ۳ درصد ویتامین C، ۵ درصد ویتامین B-6، ۱٪ آهن و ۲٪ منیزیم را تامین می کند.

بادمجان نیز حاوی آنتوسیانین، ترکیبات که متعلق به یک کلاس از مواد شیمیایی گیاهی به طور طبیعی به عنوان فلاونوئیدها شناخته شده است. این ترکیبات در بسیاری از غذاهای گیاهی و علاوه بر ارائه فواید سلامتی وجود دارند که آنها نیز به رنگ قابل تشخیص بسیاری از میوه ها و سبزیجات کمک می کند. در این مورد، آنتوسیانین ها رنگدانه های محلول در آب است که به بادمجان ترکیب ارغوانی تیره می دهد.

بسیاری از فواید حاصل از بادمجان در پوست های گیاهی آن است پوست بادمجان پر از فیبر، پتاسیم و منیزیم و آنتی اکسیدان است و از نظر ظرفیت جذب رادیکالهای آزاد اکسیژن، بادمجان در میان ۱۰ سبزیجات برتر قرار دارد.

خواص درمانی مصرف بادمجان
مدت طولانی است که مصرف انواع میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از شرایط پزشکی مرتبط با شیوه زندگی ارتباط دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند بادمجان خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر کلی، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سلامت قلب – فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B-6، محتوای آن ومواد مغذی گیاهی موجود در بادمجان، همه سلامتی قلب را پشتیبانی می کند. خوردن غذاهای حاوی فلاونوئیدها با خطر کمتر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی وابسته است. مصرف حتی مقدار کمی از غذاهای غنی از فلاونویید ممکن است سبب سلامت انسان شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف فلاونوئیدها شناخته شده به عنوان آنتوسیانین ها، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ایفا کرده است. یک مطالعه خاص نشان داد که کسانی که بیش از سه وعده میوه و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مصرف کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی نسبت به کسانی که مصرف کمتری دارند ۳۴ درصد کمتر است. در مطالعه بالینی دیگر، محققان دریافتند که افزایش مصرف آنتوسیانین ها به طور قابل توجهی با کاهش فشار خون همراه بود.

کلسترول خون – تحقیقات در مورد اثرات مصرف بادمجان در مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف آب بادمجان در خرگوش با کلسترول بالا سبب کاهش معنی داری در وزن و سطح کلسترول خون خرگوش گردید.

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ترکیبات فنلی در بادمجان نشان می دهد که سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از اسید کلروژنیک، یکی از قوی ترین جاذب رادیکال های آزاد موجود در گیاهان است. این اسید سبب کاهش سطح LDL و نیز به عنوان یک ضد میکروب، ضد ویروس و یک عامل ضد سرطانی عمل می کند.

سرطان-  پلی فنول در بادمجان دارای اثرات ضد سرطان است آنتوسیانین ها و عملکرد اسید کلروژنیک به عنوان آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی هستند آنها سلول های بدن را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و به نوبه خود سبب جلوگیری از رشد تومور و تهاجم و گسترش سلول های سرطانی می شوند آنها همچنین آنزیم های سم زدا را در داخل سلول ها تحریک و سبب ترویج مرگ سلول های سرطانی می شوند.

عملکرد شناختی – یافته های حاصل از مطالعات حیوانی نشان می دهد که ناسونین، آنتوسیانین موجود در پوست بادمجان، یک آنتی اکسیدان قوی است که چربی غشای سلولی در سلول های مغز را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند همچنین ثابت شده است به تسهیل حمل و نقل مواد مغذی به داخل سلول و خارج کردن ضایعات کمک می کند.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که آنتوسیانین ها سبب مهار التهابات عصبی و تسهیل جریان خون به مغز می شود این به جلوگیری از اختلالات روانی وابسته به سن کمک می کند و همچنین حافظه را بهبود می بخشد.

مدیریت وزن و سیری – بادمجان دارای فیبرهای غذایی است که معمولا به عنوان عوامل مهم در کنترل وزن و به عنوان عامل حجیم در دستگاه گوارش شناخته شده است این ترکیبات سبب افزایش سیری و کاهش اشتها می شود و به شما احساس سیر بودن و در نتیجه سبب کاهش مصرف کلی کالری می شود از آنجا که بادمجان در حال حاضر حاوی کالری پایین است بخش بزرگی از یک رژیم غذایی کم کالری سالم می باشد.

مو و ناخن – به یاد داشته باشید که محتوای آب بالا، مقادیر زیادی از فیبر و مواد مغذی و مواد معدنی در بادمجان برای تغذیه مو و ناخن ها مفید است.

کمک به ترک سیگار – اگر سیگار می کشید، در اینجا خبر خوب این است بادمجان حاوی مقدار کمی از نیکوتین و لذا می تواند به کاهش میل شدید شما به سیگار کمک کند.

نکاتی در هنگام خرید بادمجان
هنگام خرید بادمجان آنهایی که تا حدودی سنگین می باشد را انتخاب کنید. از مصرف بادمجان هایی که پژمرده، کبود، یا تغییر رنگ داده اجتناب کنید. پوست باید دارای یک رنگ شدیداً بنفش، صاف و براق باشد. بادمجان باید تا موقع مصرف در یخچال ذخیره شود و در ذخیره سازی آن، پوست باید دست نخورده باشد برای برش آن از چاقو با فولاد ضد زنگ به جای فولاد کربن دار، به منظور جلوگیری از واکنش با مواد شیمیایی گیاهی در آن استفاده کنید.

خطرات سلامتی مصرف بادمجان
تحقیقات نشان می دهد که پلی فنل های موجود در بادمجان سبب طعم تلخ آن است و بدان معنی است که بادمجان با بالاترین سطوح آنتی اکسیدان ها نیز تلخ ترین و به ناخوشایندی غذا کمک می کند با این حال، دانشمندان امیدوارند که قادر به بهبود ژنتیکی بادمجان به طوری که آنها حاوی سطوح بالایی از مواد مغذی مفید باقی بمانند.

مشخص شده است که ناسونین، یک ترکیب از انواع خاص فیتوکمیکال موجود در بادمجان است که با آهن متصل شده و آن را از سلول حذف می کند لذا در کسانیکه سطح آهن پایین دارند توصیه نمی شود.

بادمجان نیز حاوی اگزالات هایی است که می تواند به شکل گیری سنگ کلیه کمک کند سنگ کلیه می تواند به نفروپاتی اگزالات حاد و یا حتی سبب مرگ کلیه شود مصرف غذاهای حاوی اگزالات ها، مانند بادمجان برای کسانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند توصیه نمی شود و این نشان می دهد که افراد مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف غذاهای دارای اگزالات را محدود کنند.

 

منبع : beryooni.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا