بارداری

چسبندگی رحم علت شایع نازایی است

سلامت نیوز: یک متخصص مامایی با بیان اینکه امروزه چسبندگی رحم، علت شایع نازایی در خانم ها است، اظهار کرد: رشد بافت آندومتر درهر قسمت لگن غیر از رحم مانند اطراف لوله ها باعث چسبندگی رحم می شود که به طبع افزایش نازایی در خانم ها را در پی دارد.

آزاده غضنفری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین عوارض چسبندگی رحم مشکل نازایی است، گفت: عفونت لگنی (PID )، وجود جسم خارجی، IUD و عمل سزارین از علتهای ایجاد چسبندگی رحم است که در صورت رعایت نکردن بهداشت تشدید می شود و ممکن است در صورت عدم پاسخ به درمانهای دارویی نیاز به عمل جراحی در لگن باشد.

نوشته های مشابه

وی در ادامه افزود: اغلب زنانی که با نازایی مواجه می شوند به متخصصان مراجعه می کنند و از چسبندگی رحم مطلع می شوند به طوریکه با وجود تخمک گذاری و عادت ماهانه منظم و کارکرد صحیح هورمونها باردار نمی شوند در این صورت قدم اول گرفتن عکس رنگی از رحم است.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه گرفتن عکس از رحم باعث تشخیص صحیح می شود خاطر نشان کرد: پس از تشخیص وسعت چسبندگی رحم، اقدامات درمانی لازم انجام می شود که در صورت محدود بودن چسبندگی رحم با تزریق مایع به رحم پس از گذشت چند ماه درمان می شود اما در صورت وسیع بودن مقدار چسبندگی پس از انجام عمل جراحی یا استفاده از لقاح آزمایشگاهی، بارداری صورت می گیرد.

غضنفری اولین علت ایجاد چسبندگی رحم را عفونت لگنی که حاصل از رعایت نکردن بهداشت فردی است، دانست و خاطرنشان کرد: نشانه های این بیماری ترشح زیاد مواد رنگی و بدبو و درد در ناحیه لگن است.

این کارشناس مامایی تصریح کرد: مراجعه به متخصصان هنگام مشاهده علائم الزامی است و باید با مراجعه زودهنگام از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: انجام تست تشخیص عفونت هر شش ماه یا سالی یک بار به تمام زنان توصیه می شود و باید آن را جدی بگیرند تا با تشخیص و درمان به موقع عوارض حاصل از چسبندگی که همان ناباروری است، کمتر شود.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا