بدانیم تا سالم بمانیم

جنگ با خرچنگ از طریق مواد غذایی

 

نوشته های مشابه

جنگ با خرچنگ از طریق مواد غذایی

 

پیشگیری با این که شاید هنوز راهی اساسی برای مقابله با بیماری مرموز سرطان وجود نداشته باشد، اما دقت در انتخاب و مصرف مواد غذایی مناسب می‌تواند به ما در برابر این بیماری کمک کند. از یاد نبریم که اگر مصرف این نوع مواد حتی نتواند از سرطان پیشگیری کند، ضرری نیز نخواهد داشت و بسیاری از دیگر انواع بیماری‌ها را از ما دور خواهد کرد.

البته هیچ یک از مواد غذایی به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما ترکیبی مناسب از آنها ممکن است تفاوتی اساسی در سلامت ما ایجاد کند.

 

با رنگ‌ها به جنگ سرطان بروید

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی برای مقابله با سرطان هستند و هر چه ترکیب رنگ آنها بیشتر باشد، مواد مغذی آنها هم بیشتر است.

این مواد غذایی به شیوه‌ای دیگر نیز احتمال خطر را کاهش می‌دهند زیرا این مواد ما را برای رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن کمک می‌کنند.

اضافه وزن خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. پس حداقل روزی ۵ وعده این مواد را که به شیوه‌ای سالم نیز تهیه شده‌اند، مصرف کنید.

 

صبحانه مفید

فولات جزو ویتامین‌های گروه B است که در مقابله با سرطان‌ موثر است. شما می‌توانید این ماده غذایی مفید را به وفور در سفره صبحانه خود قرار دهید. غلات غنی شده و محصولات گندم سبوس‌دار منبع خوبی از فولات هستند. به علاوه آب پرتقال و توت‌فرنگی نیز همین خاصیت را دارند.

دیگر منابع خوب فولات مارچوبه و تخم‌مرغ هستند؛ شما همچنین می‌توانید این ماده غذایی مفید را در لوبیا، دانه آفتابگردان و سبزیجات برگ‌دار سبز رنگ مانند اسفناج پیدا کنید.

برخی از مطالعات نیز مصرف گوجه‌فرنگی را با کاهش خطر انواع مختلف سرطان ازجمله سرطان پروستات مرتبط دانسته‌اند.

گرچه هنوز شواهد دقیقی در دست نیست، اما پژوهشگران، چای و مخصوصا چای سبز را یک ماده ضدسرطان قوی می‌دانند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده، مصرف چای سبز رشد سلول‌های سرطانی در روده، کبد، سینه و پروستات را آهسته یا متوقف می‌کند.

همچنین آب و سایر مایعات نه‌تنها تشنگی شما را برطرف می‌کند، بلکه شما را در برابر سرطان مثانه نیز محافظت خواهد کرد.

 

خانواده کلم، ضدسرطان

سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و انواع دیگر آن نیز بدن شما را در برابر سرطان‌هایی مانند روده، سینه، ریه و دهانه رحم محافظت می‌کنند.

سبزیجات برگ‌دار با رنگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج مقادیر فراوانی فیبر، فولات و کارتنوئید دارند. این مواد معدنی به حفاظت بدن در برابر سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده کمک می‌کند.

 

روش پخت و پز مواد

روش تهیه و طبخ گوشت می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد. سرخ کردن و کباب کردن غذا در دمای بسیار بالا باعث شکل‌گیری نوعی مواد شیمیایی می‌شود که خوردن آنها افزایش خطر ابتلا به سرطان را در پی دارد. روش‌های پخت و پزی مانند آب پز کردن یا بخار پز کردن کمتر این مواد خطرناک را تولید می‌کنند. در ضمن زمانی که گوشت را می‌پزید به یاد داشته باشید که مقدار زیادی سبزیجات سالم نیز به آن بیفزایید.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا