اخبار فرهنگی

سوتی جدید سانسور نشده صدا و سیما

سوتی جدید, سوتی صدا و سیما, صدا و سیما, ورزش از نگاه دو, سوتی, سوتی های صدا و سیما, فوتبال ایران, کارشناسان فوتبال ایران, سوتی ورزشی, ورزش
در حوزه پخش برنامه های تلویزیونی، گاهی اتفاقاتی در این رسانه رخ داد که در نوع خودش بسیار عجیب بود اما آخرین آن به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده است با سوتی جدید صدا و سیما با ما باشید.

ورزش از نگاه دو

اگر می خواهید نظر واقعی یک مصاحبه شونده را بدانید، کافی است کاری کنید که فکر کند میکروفونش خاموش است؛ اتفاقی که در برنامه ورزشی سیما رخ داد و حقایق تلخی را فاش کرد.

تنها چند روز تا آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باقی مانده و تیم ملی ایران در این کشور پهناور آمریکای لاتین به سر می برد. همه می گویند که در این  فضا باید از تیم ملی حمایت کرد و نکات منفی اش را نادیده گرفت. تقریبا تمام اهالی فوتبال از کارشناسان و مربیان گرفته تا بازیکنان ملی و غیرملی و حتی مردم علاقه مند به فوتبال این مساله را رعایت می کنند اما متاسفانه برخی از همین افراد، حمایت از تیم ملی را با “دوستی خاله خرسه” اشتباه گرفته اند!

در منطق فوتبال، آمادگی روانی به اندازه آمادگی جسمی اهمیت دارد و این مساله در فوتبال امروز دنیا بیش از گذشته مورد توجه است. یکی از عوامل تعیین کننده در میزان آمادگی روحی و روانی ورزشکاران، سطح توقعی است که از آنها در آستانه یک رقابت مهم وجود دارد؛ دقیقا همان نکته ای که آقایانِ به اصطلاح دوستِ تیم ملی، اصلا نمی دانند یا خود را به ندانستن می زنند.

حالا که تیم ملی فوتبال ایران باید در جام جهانی بازی کند و سه حریف بسیار قدرتمند را پیش رو دارد، ذکر این نکته که تیم ملی می تواند به راحتی از گروهش صعود کند یا دست کم، مشکلی چندانی برای رسیدن به این موفقیت ندارد، مانند زهری است که در کام ملی پوشان ایرانی ریخته می شود و توان جسمی آنها را می گیرد.

دوستان واقعی تیم ملی – آنها که شرایط تیم ملی و حریفانش را می دانند و واقع بینانه به مسائل می نگرند – در این شرایط، تلاش می کنند که با بیان واقعیت ها و حقایق مربوط به تیم ملی، باری را از دوش ملی پوشان بردارند و با کم کردن توقع مردم از آنها، فشار روانی روی آنها را کم کنند. حالا در این شرایط تصور کنید که کارشناسانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی پرمخاطب، رفتاری دقیقا برعکس داشته باشند و بدتر این که، یک “گاف” تاریخی، حقیقت را به مردم نشان دهد و آبروی کارشناس و برنامه و عواملش را یک جا ببرد!

ماجرا از این قرار است که چند تن از کارشناسان فوتبال ایران در یک برنامه ورزشی شبکه دوم سیما، حضور یافتند تا درباره شرایط تیم ملی در جام جهانی داد سخن دهند. هیچ مشکلی وجود نداشت و همه چیز طبق قاعده پیش می رفت تا این که مجری برنامه از مهمانان خواست که نظرشان را درباره بخت صعود ایران از گروه مقدماتی بیان کنند؛ این جا بود که رفتار دوگانه و متناقض کارشناسان و مجری برنامه پنبه های تنیده شده تهیه کنندگان برنامه را رشته کرد.

کارشناسان در پاسخ به پرسش مجری برنامه نظرشان را درباره بخت ایران را  رای صعود به مرحله حذفی جام جهانی برزیل بیان کردند؛ آنها تاکید داشتند که ایران می تواند به دور بعدی راه یابد و جالب این که برای اثبات  ادعایشان دلایلی هم داشتند اما کافی بود که برنامه برای مدت کوتاهی دچار وقفه شود و مهمانان به تصور این که میکروفون هایشان خاموش است، نظر واقعی خود را بیان کنند؛ آن زمان بود که پرده ها بیفتاد و حقایق آشکار بشد!

حمید درخشان با لحنی به شدت تمسخرآمیز و در حالی که می خندید:«هر چی فکر می کنم نمی دونم دی ماریا رو باید بگیریم؟، مسی رو باید بگیریم؟». پرویز مظلومی نیز ادعا کرد:«ای کاش، ای کاش بازی آخر با آرژانتین بود!». حسن روشن نیز معتقد بود اصلا لئو مسی در مقابل ایران بازی نمی کند و به استراحت می پردازد

مجری از بینندگان خواست که برای دقایقی به تماشای یک وله بنشینند تا مهمانان اندکی استراحت کنند. میزبان و مهمانان به خیال آن که بینندگان مشغول دیدن میان برنامه هستند و صدای آنه ارا نمی شنوند، شروع کردند به بیان دیدگاه های واقعی خود درباره تیم ملی و جام جهانی برزیل.

حمید درخشان با لحنی به شدت تمسخرآمیز و در حالی که می خندید:«هر چی فکر می کنم نمی دونم دی ماریا رو باید بگیریم؟، مسی رو باید بگیریم؟». پرویز مظلومی نیز ادعا کرد:«ای کاش، ای کاش بازی آخر با آرژانتین بود!». حسن روشن نیز معتقد بود اصلا لئو مسی در مقابل ایران بازی نمی کند و به استراحت می پردازد و البته پیمان یوسفی با این استدلال که لئو مسی در کارنامه اش به دنبال جای خالی آقای گلی جام جهانی است با روشن مخالفت کرد.

کارشناس نام آشنای فوتبال ایران در گفت و گوی پشت پرده اش با سایرین به شدت تاکید داشت که تیم ملی نمی تواند از گروهش صعود کند و اساسا تصور صعود تیم ملی به دور بعد، خیال خام است! سایر مهمانان و مجری برنامه هم با تایید صحبت های این کارشناس، بر اثبات آن می کوشیدند. حالا تصور کنید که بینندگان برنامه که در کمتر از یک دقیقه دو نظر متفاوت – کاملا متفاوت – را از کارشناسان برنامه شنیده اند چه حالی دارند.

مساله خیلی ساده است؛ ساده تر از آن که بشود تصور کرد. کافی است به این فکر کنیم که برای چه برنامه ای در راستای حمایت از تیم ملی ساخته می شود؟

هدف تهیه کنندگان چنین برنامه ای چیست؟ هدف اگر، حمایت است که هست، پس رفتارهای دوگانه و خیال پردازی و خلاف گویی برای چیست؟

تیم ملی در شرایط حساس کنونی، تنها به حامیانی نیاز دارد که راه و رسم حمایت را بلد باشند. اگر اطمینانی به صعود تیم ملی نیست – که نیست – بهتر است این واقعیت از زبان کارشناسان مطرح گفته شود تا مردم هم سطح توقع خود را خیلی بالا نبرند تا فشار مضاعفی روی دوش ملی پوشان ایران وارد نشود.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا