اخبار فرهنگی

نبش قبر یک خانواده برای کشف راز «مونالیزا»

نبش قبر,کشف راز مونالیزا,هویت زن تابلوی مونالیزا

نبش قبر یک خانواده برای کشف راز «مونالیزا»

دانشمندان ایتالیایی گوری در فلورانس را نبش قبر کرده‌اند تا با آزمایش دی‌ان‌ای هویت مدل نقاشی «مونالیزا» را کشف کنند.

به گزارش  خبرآنلاین، این گور متعلق به خانواده لیزا ژراردینی، همسر یک تاجر ابریشم است.
بسیاری عقیده دارند لیزا ژراردینی مدل تابلوی نقاشی معروف «مونالیزا» اثر لئوناردو داوینچی است.

متخصصان امیدوارند مقایسه دی‌ان‌ای کشف شده در این گور با سه اسکلتی که سال گذشته در دیری در همان نزدیکی پیدا شد، منجر به کشف هویت مدل نقاشی معروف داوینچی شود. حدود چهار قرن است که هویت زن تابلوی «مونالیزا» و لبخند اسرارآمیز او، متخصصان را به فکر فرو برده است.

دانشمندان برای دستیابی به این دی‌ان‌ای باید کف سنگی کلیسایی را بشکنند که قبر خانوادگی فرانچسکو دوژوکوندو، تاجر فلورانسی ابریشم زیر آن قرار داشت.
سیلوانو وینستی، نویسنده و محقق می‌خواهد دی‌ان‌ای به دست آمده از استخوان‌های ‌این قبر را با اسکلت‌های سه زنی که در دیر سنت اورسولا در همان نزدیکی کشف شده، مقایسه کند. لیزا ژراردینی سال ۱۵۴۲ در کسوت یک راهبه در این دیر درگذشت.

دانشمندان امیدورند برخی از این استخوان‌ها متعلق به یکی از نزدیکان لیزا باشد که با او رابطه خونی دارد. آن‌ها به‌ویژه امیدوارند این فرد پسر او، پیه‌رو باشد.
وینستی در این باره گفت: «هر وقت از این رابطه مادر و پسری مطمئن شویم، آن موقع مونا لیزا را پیدا می‌کنیم.»
او افزود اگر دی‌ان‌ای مشابه را پیدا کنند آن وقتی می‌توانند تصویر تقریبی چهره ژراردینی را بازآفرینی و بعد آن را با نقاشی مقایسه کنند.

لئوناردو داوینچی نزدیک ۱۵ سال روی کشیدن تابلویی، که حالا یکی از معروف‌ترین تابلوهای هنر است، وقت گذاشت. این تابلو یکی از آثار محبوب داوینچی بود و به هر جا که سفر می‌کرد آن را همراه خود می‌برد تا اینکه در سال ۱۵۱۹ درگذشت.
تابلو «مونالیزا» بعدا به دست پادشاه فرانسیس رسید که در فاصله ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷ بر فرانسه حکمرانی می‌کرد. این تابلو از اواخر قرن هجدهم در موزه لوور به نمایش گذاشته شد.

تابلو «مونالیزا» سال ۱۹۱۱ از موزه به سرقت رفت. سارق یکی از کارکنان سابق موزه بود و معتقد بود این اثر متعلق به ایتالیاست. این فرد دو سال بعد دستگیر شد و تابلو «مونالیزا» به موزه لوور بازگردانده شد.

تابلوی «مونالیزا» پربازدیدترین اثر هنری در موزه لوور است. این درحالی است که برخی ادعا کرده‌اند، داوینچی «مونالیزا» را براساس چهره خودش کشیده است.
دلیل این عده این است که با مقایسه تابلو با پرتره‌ای که داوینچی سال‌ها بعد از چهره خود کشیده، می‌شود متوجه برخی شباهت‌ها شد و همین دلیل لبخند اسرارآمیز مونالیزا است.

خبرآنلاین

 

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

در وب سایت ایران بانو بیوگرافی و مصاحبه و حواشی بازیگران مطرح و توانمند ایرانی را بخوانید بازیگرانی همچون مهتاب اکبری و پاشا رستمی و مجری توانا باربد بابایی و شومن معروفمون آقای حسن ریوندی

و همچنین آدرس پیج اینستاگرام هنرمندان را بدانید و یا آموزش دیلیت اکانت اینستاگرامرا یاد بگیرید حتما بر روی لینک های بالا کلیک کنید

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا