اخبار فرهنگی

۱۰ سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

۱۰ سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

ک دهه از شروع ساخت سریال های مناسبتی برای ماه مبارک رمضان می گذرد،در این سال ها مجموعه های تلویزیونی موفقی روی آنتن شبکه های سیما رفته است،در این گزارش به ۱۰ سریال به یاد ماندنی سال های قبل ماه مبارک رمضان پرداخته ایم.

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

  شاید نخستین سریال ماه مبارک رمضان با عنوان “نیمه پنهان ماه” به کارگردانی مجید جعفری  که در سال  73 از شبکه دو سیما روی آنتن رفت را به خاطر نداشته باشید،این سریال باعث شد نظر خیلی از فیلمسازان به ساخت مجموعه های مناسبتی و جذب مخاطب در این ایام جلب شود و پس از گذشت چندین سال با پیمودن آزمون و خطا در ساخت این چنین سریال هایی با آغاز دهه ی ۸۰ و تولید مجموعه موفق “گمگشته”،ماراتن ساخت سریال های مناسبتی در فضای رقابتی از شبکه های مختلف سیما بین فیلمسازان آغاز شد.
 
 گمگشته
   سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

 میگن فرشته روزش و با گریه افطار می کنه / فرشته می دونه که نور ظلمت و بیدار می کنه
 
این ترانه شما رو یاد چه می اندازد؟
 مجموعه  تلویزیونی گمگشته به کارگردانی رامبد جوان در سال۸۰ از شکبه سه سیما روی آنتن رفت.هر بار که این ترانه را می شنوید شاید علاوه بر شهرت خواننده اش “مجید اخشابی” شما را یاد سریال “گمگشته” به کارگردانی رامبد جوان با هنرمندی آتیلا پسیانی در دو نقش متفاوت که در رمضان سال ۸۰ پخش شد را به یاد بیاورید .
 
 این سریال طبق نظر سنجی مرکز تحقیقات صداو سیما جزو نوستالژی محبوب ترین سریالهای مناسبتی قرار گرفته است.
 
داستان این مجموعه در این باره بود که چند دزد به قصد اخاذی، یک فرد متمول و خیر را می‌ربایند، اما هنگام تماس با خانواده فرد ربوده شده متوجه می‌شوند کسی را که دزدیده‌اند شخص مورد نظر نبوده است تا این‌که به این فکر می‌رسند فرد ربوده شده را با سیدجلال عوض کنند و از این طریق به اهداف خود برسند. همین جابه‌جایی به تعلیق اصلی قصه بدل می‌شود و جابه‌جایی دو فرد شبیه به هم که ادبیات و منش کاملا متفاوتی با هم دارند ابعاد کمیک داستان را شکل می‌دهند که در تداوم آن داستان به نتیجه‌گیرهای اخلاقی خود دست می‌زند…
 
در گمگشته بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، فرامرز صدیقی، حدیث فولادوند و پژمان بازغی… ایفای نقش کردند.
 
  یادداشهای کودکی

   سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

یادداشتهای کودکی سریالی در قالب طنز به کارگردانی پریسا بخت آور سال ۸۰ روی آنتن سیما رفت.
 
در این سریال دو هنرمند فرهیخته مرحوم حمیده خیرآبادی و مرحوم احمد قدکچیان که یاد و خاطراتشان همیشه در ذهن ما زنده است حضور داشتند.
 
در کنار این دو بزرگوار هنرمندانی همچون سیروس گرجستانی ، مهرانه مهین ترابی و امیر نوری و… ایفای نقش کردند.
 
در یادداشت های کودکی سیروس گرجستانی همسر اختر (مهرانه مهین ترابی) مرد رندی که از زیر کار در می رود و عاشق خلاف است اما چنان اختر را صدا می زند که انگار تصمیم دارد دنیا را برای همسرش آذین ببندد…یاداشت های کودکی توانست با زبانی طنز  داستان تلخی را بازگو کند. و الحق نیز  یادداشتهای کودکی یادش بخیر ….
 
   پشت کنکوری ها

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

 به کارگردانی پریسا بخت آور دومین کار وی بعد از ساخت یادداشت های کودکی جزو مجموعه‌های پرمخاطب سال ۸۱ از شبکه ۵ سیما پخش شد.
 
 در این مجموعه رضا داوودنژاد، برزو ارجمند، رامین ناصر نصیر، علی عباس صادقی، محمدرضا رضایی، سیما گرجستانی، محمدرضا نوروز، محسن قاضی مرادی، رضا بنفشه‌خواه و مریم امیرجلالی به ایفای نقش پرداختند.
 
داستان این مجموعه درباره پنج جوان پشت کنکوری‌ است که در خانه‌ای متروک مشغول به درس خواندن هستند.
 
 او یک فرشته بود

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

  سریال مناسبتی “او یک فرشته بود” در سال ۸۴ در ژانر ماورایی- مذهبی با پرداختن به مغوله شیطان به کارگردانی علیرضا افخمی بعد از سریال “کمکم کن” که اولین سریال ماورایی در سال ۸۳ بود نظر بسیاری از مخاطبان تلویزیونی را به خود جلب کرد.   
 
موضوع داستان بدین ترتیب است که بهزاد (حسن جوهر چی) طی ماجرایی با زنی تصادف می‌کند و او را به خانه می‌آورد. به تدریج حرکات عجیبی از این زن که فرشته (بهاره افشاری)  نام دارد، سر می‌زند و از سوی دیگری در قالب مردی به نام سرابی سعی در سردرگم نمودن بهزاد دارد، نهایتاً فرشته موجب می‌شود که بهزاد و همسرش رعنا تا پای طلاق بروند و حتی به بهزاد پیشنهاد ازدواج می‌دهد، اما پس از مدتی بهزاد با توجه به رهنمودهای روحانی محل و سخنان فرزندانش متوجه می‌شود که فرشته، شیطان(ابلیس) است و پسرش را در حالی که فرشته قصد کشتن او را دارد، نجات می‌دهد و سپس به درگاه خدا توبه کرده و از گناهانش اظهار پشیمانی می‌کند.
 
در این سریال بازیگرانی همچون حسن جوهرچی، بهاره افشاری، مریم کاویانی ، ثریا قاسمی و … به ایفای نقش پرداختند.
 
 خانه به دوش

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

 مجموعه طنز  خانه به دوش به کارگردانی رضا عطاران با حضور هنرمندانی همچون حمید لولایی، مریم امیر جلالی، علی صادقی ، آناهیتا همتی، بهنوش بختیاری، غلامحسین لطفی و … از شبکه سه سیما در رمضان ۸۳ از شبکه سه سیما روی آنتن رفت .
 
در داستان  این مجموعه طنز و اجتماعی ماشاء‌الله (حمید لولایی) فردی کم پول و ندار می باشد و با مشکلات مالی مواجه است ، او برای اینکه مشکل مالی خود را حل کند با آقای بیات (خشایار راد) که با او به طور اتفاقی آشنا شد همکاری می کند و پولی را برای سفر به مالزی به او می دهد اما …

 متهم گریخت

 سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

 مجموعه طنز به یاد ماندنی و پر مخاطب  “متهم گریخت” به کارگردانی رضا عطاران و نویسندگی سعید آقا خانی از شبکه سه سینما در رمضان ۸۴ پخش شد.
 
 آقا هاشم (سیروس گرجستانی) و خانواده اش در شهرستانی نه چندان دور زندگی ساده ای دارند. او تا پیش از شدت بیماری در مغازه ای اجاره ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده ولی به علت بیماری پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کرده اند . از طرفی دختر دانشجویش (لیدا فتح الهی) در تهران برای او شغلی پیدا وخانه ای را اجاره می کند . هاشم آقا به ناچار کارش را تعطیل وبه تهران مهاجرت می کند . مهاجرت هاشم آقا به همراه مادر (شهربانو موسوی) و همسرش (مریم امیرجلالی) و پسرش (علی جعفری) و دیگر دخترش (ملیکا زارعی) به همراه دامادش (علی صادقی) داستانها و ماجراهای زیبایی را بوجود می آورد …..
 
 صاحب دلان

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

 این مجموعه به یاد ماندنی به کارگردانی محمد حسین لطیفی در رمضان ۸۵ از شبکه یک سیما پخش شد.
 
صاحب دلان روایتگر زندگی پیرمردی صحافی به نام سیدخلیل صحاف‌زاده(حسین محجوب) است که با ورود قرآنی برای صحافی به خانه‌اش خودش و نوه‌اش، دینا وارد ماجراهایی می‌شوند که از داستان پیامبران در قرآن الهام گرفته شده است.
 
این سریال با دیالوگهای قوی از کوچه بازار گرفته تا قرآنی که در آن سید خلیل صحاف زاده به دست میگرفت و می خواند چنان در عمق جان و دل ما نشست که همیشه به عنوان سریالی بیاد ماندنی در ایام ماه مبارک رمضان در ذهن ما خطور میکند.

   میوه ممنوعه

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

  سریال میوه ممنوعه نیز در رمضان ۸۵ جزو سریالهای محبوب و پرمخاطبی شناخته شد که نظر خیلی از مخاطبان تلویزیونی را به خود جلب کرد.
 
در این سریال علی نصیریان در نقش حاج یونس فتوحی نقش بسیارمتفاوتی را در کنار گوهر خیر اندیش ، هانیه توسلی، امیر جعفری ، عمار تفتی و … از خود ارائه داد.
 
“میوه ممنوع” داستان فردی متدین است به نام حاج یونس (علی نصیریان)، بازرگانی که به اصول دینی اعتقاد دارد و اهل حرام و حلال است اما اتفاقاتی در زندگی‌اش پیش می‌آید که او را درگیر ماجراهایی می‌کند. این مجموعه را شاید بتوان بنا به توصیف کارگردانش حسن فتحی راوی آدم‌های خاکستری دانست.
 
  اغماء

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

  سریال “اغما” به کارگردانی سیروس مقدم در رمضان ۸۵جزو آن دسته از سریالهای ماورایی بود که به مغوله ی شیطان و روح پرداخت.
 
در این سریال هنرمندانی همچون امین تارخ، شیرین بینا، حامد کمیلی و… به ایفای نقش پرداختند.
 
سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز این سریال را تاثیر گذار و موفق اعلام کردند و به تولید چنین سریالهایی با محتوایی بهتر و قویتر تاکید کردند.
 
  داستان دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می‌کند که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحیهای موفقیت آمیزش بروی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است…
   
 زیر زمین

  سریال به یاد ماندنی ماه مبارک رمضان

  “زیرزمین”،  به کارگردانی علیرضا افخمی در رمضان سال ۸۵ مانند اکثر مجموعه های مخصوص این ماه دارای مضمونی اجتماعی و واقعی که به نوعی به مسایل اعتقادی نیز توجه ویژه داشت روی آنتن رفت.
 
زیرزمین  داستان زندگی سه شریک را بیان می کند که براساس نقشه ای قبلی و به وسیله جعل سند یک قطعه زمین اقدام به کلاهبرداری ۶ میلیارد تومانی از یک خلافکار می کنند. پس از به دست آوردن پول، میان آنها اختلاف بوجود می آید و دو شریک سعی در اغفال یکی از شرکای خود دارند. مردی که از او کلاهبرداری شده نیز به دنبال تلافی است. ..
 
 فتحعلی اویسی، بهاره رهنما، ابوالفضل پورعرب، سروش صحت، مهتاج نجومی، مرجانه گلچین، رضا توکلی، مهران رجبی، صدرالدین حجازی و بهمن دان تعدادی از بازیگران حرفه ای و مطرح این سریال هستند.
 
گزارش از طاهره صادقی
منبع:cinemakhabar.ir

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

در وب سایت ایران بانو بیوگرافی و مصاحبه و حواشی بازیگران مطرح و توانمند ایرانی را بخوانید بازیگرانی همچون سجاد افشاریان و ندا جبرائیلی و هلیا امامی و حسام منظور و کاظم سیاحی و همچنین آدرس پیج اینستاگرام هنرمندان را بدانید

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا