اخبار فرهنگی

اوشین بعد از ۳۰ سال بر پرده سینما

اوشین بعد از ۳۰ سال بر پرده سینما

فیلم سینمایی «اوشین» به کارگردانی شین توگاشی، براساس داستان دوران کودکی این شخصیت ساخته می‌شود

فیلم سینمایی «اوشین» به کارگردانی شین توگاشی، براساس داستان دوران کودکی این شخصیت ساخته می‌شود
مهمترین نکته‌ای که درباره فیلم سینمایی اوشین وجود دارد این است که برخلاف سریال، فقط روی دوران کودکی این شخصیت، تمرکز شده. بنابراین جای بخش قابل توجهی از کاراکترهایی که از این سریال به یاد داریم در این فیلم خالی است. اولین نشست خبری تولید نسخه سینمایی «اوشین»، اوایل فوریه ۲۰۱۳ در توکیو برگزار شد و هواداران وفادار این سریال را حسابی هیجان زده کرد. در این نشست، برای اولین بار تعدادی از بازیگران نسخه سینمایی اوشین به همراه کارگردان این اثر در برابر دوربین خبرنگاران و عکاسان قرار گرفتند و راجع به حال و هوای این فیلم، توضیحاتی دادند.

اوشین,فیلم سینمایی اوشین,بازیگران فیلم سینمایی اوشین

درست است که سریال «سال‌های دور از خانه» یا همان اوشین معروف، در بحبوحه جنگ ایران و عراق و درست دوره‌ای روی آنتن می‌رفت که امکانات اقتصادی، فرهنگی و تفریحی مخاطبان، زیر خط فقر بود اما اثرگذاری آن یا به عبارتی شکل‌گیری موج اوشین را نمی‌شود فقط هم متاثر از شرایط آن دوره دانست. این شخصیت ژاپنی، در دهه۸۰، موج عجیبی در کشورهای مختلف دنیا به وجود آورد و یک جورهایی تا مدت‌ها به عنوان نماینده فرهنگ ژاپنی در دنیا شناخته می‌شد.
 بعد از موج فراگیر «اوشین» در ایران و سایر کشورهای جهان و تبدیل شدن آن به یک شخصیت اثرگذار جهانی، این انتظار وجود داشت که به دلیل این موفقیت، گروهی دست به کار شوند و از روی سوژه جالب آن، فیلم و سریال بسازند و حتی کتاب‌های مختلفی تالیف کنند. در تمام این سال‌ها اما اتفاق اثرگذاری در این زمینه نیفتاد تا چند روز پیش، خبر بازتولید این سریال در قالب یک فیلم سینمایی و اکران آن تا اواخر سال ۲۰۱۳ شنیده شد. این فیلم درست ۳۰ سال بعد از  تولید سریال «سال‌های دور از خانه» جلوی دوربین رفته و طبق خبرهای منتشر شده، به احتمال زیاد، اکتبر ۲۰۱۳ یا مهر امسال، در سینماهای سراسر جهان به نمایش در آید. اولین اطلاعات درباره این فیلم سینمایی را در این گزارش بخوانید.
 تاکید روی دوران کودکی اوشین
 هوشیدا سوگاکو، نویسنده زن این سریال درباره ساخت فیلم جدید این سریال گفته که اطمینان دارد مخاطبان امروزی هم بتوانند با قصه اوشین ارتباط برقرار کنند. هوشیدا همچنین گفته:«در گذشته، ارباب‌ها رفتارهای بسیار تند و خشونت آمیزی با خدمتکارهای خانگی‌شان داشتند. برای همین هم می‌خواهم قربانیان امروزی قلدرها و پهلوان‌پنبه‌ها، تماشا کنند که اوشین چطور بر مصائب و سختی‌های این چنینی توانست غلبه کند و امیدوارانه پیروز شود.»  مسئله قابل توجه اینجاست که برخلاف سریال که روی تمام مراحل زندگی اوشین متمرکز شده بود، این فیلم قرار است بیشتر روی دوران کودکی او تمرکز داشته باشد.

اوشین,فیلم سینمایی اوشین,بازیگران فیلم سینمایی اوشین

 استفاده از چهره‌های آشنا
شین توگاشی، قرار است کارگردانی این اثر تازه را انجام دهد. او به هواداران این سریال خاطره انگیز وعده داده که  احتمالاً از حضور دوباره بعضی چهره‌های آشنا در نسخه سینمایی اوشین بسیار خوشحال و هیجان‌زده خواهند شد. آنطور که در اخبار منتشر شده، آیاکو کوبایاشی که سه دهه پیش در نقش کودکی‌های اوشین بازی کرده بود، به همراه پینکو ایزومی که در نقش مادر اوشین ظاهر شده بود، قرار است در این فیلم بازی کنند و تصویری تازه را از این شخصیت محبوب تلویزیونی و اسطوره وار به تصویر بکشند.
 تردید در موفقیت نسخه سینمایی
«اوشین»، سریالی ژاپنی بود که آوریل ۸۳ (بهار ۶۲) توسط کمپانی ان اچ کی، ساخته شد و در ۲۹۷ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای، هر روز صبح از تلویزیون ژاپن روی آنتن می‌رفت. این سریال در چند جمله، قصه زندگی زنی رنج کشیده را از کودکی تا کهنسالی به تصویر می‌کشید؛ زنی که در تمام زندگی‌اش، بارها شکست خورد اما دوباره تلاشش را شروع کرد تا نهایتا به جایگاه قابل قبولی در زندگی رسید.
این سریال در دهه۸۰، غیر از ژاپن و ایران، در ۵۰ کشور دیگر جهان هم پخش شد و در همه جا به عنوان اسطوره‌ای از زن مقاوم ژاپن معرفی شد. تا سالیان سال بعد از پخش این سریال، تاثیر آن در کشورهای مختلف دنیا، باقی ماند و طبیعتا هنوز هم باقی است. با این حال خیلی‌ها مطمئن نیستند این نسخه سینمایی بتواند محبوبیت سریال ۲۹۷ قسمتی سال‌های دهه ۸۰ میلادی را تکرار کند.

اوشین,فیلم سینمایی اوشین,بازیگران فیلم سینمایی اوشین

کوکانه‌هامادا/ اوشین
کوکانه‌هامادا، دختر هشت ساله‌ای است که قرار است نقش کودکی‌های اوشین را ایفا کند. این دختربچه از میان ۲ هزار و ۴۷۱ نفری که داوطلب بازی در این نقش ماندگار بودند انتخاب شده و از همین حالا دل‌های بسیاری را مجذوب چهره معصوم و دوست‌داشتنی خودش کرده است. کوکانه‌هاماندا در این سریال نقش اوشین را در فاصله سنی ۶ تا ۱۰ سالگی بازی می‌کند. آن طور که تصویر نشان می‌دهد، این بازیگر، شباهت بسیاری به اوشین سریال دارد.

اوشین,فیلم سینمایی اوشین,بازیگران فیلم سینمایی اوشین

مانامی‌ایگاشیرا/ کایو
مانامی‌ایگاشیرا، قرار است نقش کایو، دختر ۱۰ ساله خانواده کاگایا را بازی کند که اوشین سرانجام نزد آنها، در برنج‌فروشی مشغول به کار می‌شود. در سریال اصلی، روابط دوستانه او با کایو باعث می‌شود اوشین بتواند آن طور که دلش می‌خواهد حمایت از خانواده اش را برعهده بگیرد. اگرچه در سراسر داستان شاهد اختلاف طبقاتی بین دختری از خانواده‌ای فرودست (اوشین) و دختر ارباب هستیم، اما صمیمیت و  دوستی پاک هر دو کودک بخش جذابی از اوشین را رقم می‌زند.

اوشین,فیلم سینمایی اوشین,بازیگران فیلم سینمایی اوشین

ایا یوئتو/ مادر اوشین
ایا یوئتو، قرار است در نسخه سینمایی «اوشین»، جای پینکو ایزومی‌ را بگیرد و در نقش مادر اوشین هنرنمایی کند. از آنجایی که تاکید این فیلم سینمایی، بیشتر روی کودکی اوشین است و قرار نیست، زندگی او در سنین بالا هم نمایش داده شود، بنابراین برخلاف ایزومی‌ که در سریال «اوشین»، چند مرحله گریم روی صورتش انجام می‌شد، ایا یوئتو، فقط با یک گریم مقابل دوربین می‌رود. به احتمال زیاد، چهره یوئتو، برای تبدیل شدن به یک زن ساده کشاورز، به وسیله گریم، تغییرات زیادی می‌کند.

اوشین,فیلم سینمایی اوشین,بازیگران فیلم سینمایی اوشین

گورو ایناگاکی/ پدر اوشین
گورو ایناگاکی، از جمله بازیگران ژاپنی است که به دلیل شکل و حالت موهایش به شهرت رسیده. او اما برای بازی در نقش پدر سنگدل و بی‌عاطفه اوشین (سنزو تانیمورا) حاضر شده موهای بلند و جذابش را کوتاه کند. این اقدام او برای این کار نشان می‌دهد اوشین چه در قالب سریال و چه در فرم سینمایی تازه‌اش، آنقدر ارزشمند و محبوب است که بازیگری جوان و مشهور بخواهد به خاطر ایفای نقش در آن از مهم‌ترین عامل مشهورشدنش چشم‌پوشی کند.
یوشی مارو/ مادربزرگ اوشین
اگر به یاد داشته باشید، قصه سریال «سال‌های دور از خانه»  و درواقع اولین مشکلات خانواده اوشین، به دلیل حضور مادربزرگ او بود؛ مادربزرگی پیر که قدرت کار کردن نداشت و در عوض غذای یک نفر را می‌خورد. اصلا به خاطر به دست آوردن وعده غذای مادربزرگ بود که اوشین اولین بار برای کار از خانه خارج شد. حالا جیتسوکو یوشی مارو، قرار است نقش کوتاه این مادر بزرگ را در دوران کودکی اوشین ایفا کند.
پینکو ایزومی/ مادربزرگ کایو
پینکو ایزومی، یکی دیگر سورپرایزهای این فیلم سینمایی است. ایزومی‌ در سریال «سال‌های دور از خانه»، نقش مادر اوشین را بازی می‌کرد. او حالا دعوت شده تا در فیلم سینمایی «اوشین» هم، در نقش مادر بزرگ کایو و خانم خانه اربابی کاگایا، نقش ایفا ‌کند. از آنجایی که در داستان اصلی، مادربزرگ کایو، نقش بسیار موثری در زندگی اوشین داشت، احتمالا بازیگر نقش مادر اوشین، این بار هم نقش زیادی در این فیلم خواهد داشت…./روزنامه هفت صبح

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

در وب سایت ایران بانو بیوگرافی و مصاحبه و حواشی بازیگران مطرح و توانمند ایرانی را بخوانید بازیگرانی همچون حسام محمودی و صحرا اسداللهی و سوگل خلیق و سوگل قلاتیان و میترا حجار و همچنین آدرس پیج اینستاگرام هنرمندان را بدانید

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا