بارداری

"واریکوسل" منجر به ناباروری مردان نمی‌شود

یک متخصص اورولوژی با بیان این مطلب که واریکوسل، اغلب علامتی ندارد، گفت: این بیماری به‌رغم آن‌ که گفته می‌شود شایع‌ترین عامل ناباروری مردان است لزوما منجر به ناباروری نمی‌شود، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر مجید صفوی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه واریکوسل، واریسی شدن عروق بیضه است، اظهارداشت: این بیماری به‌رغم آن‌ که گفته می‌شود شایع‌ترین عامل ناباروری مردان است لزوما منجر به ناباروری نمی‌شود و سن شروع آن هم معمولا در زمان بلوغ یا بلافاصله پس از بلوغ بوده و ممکن در سن کمتر یا سن بالا نیز ایجاد شود.

وی با بیان این مطلب که واریکوسل، اغلب علامتی ندارد، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به این بیماری مبتلا می شوند، حالت غیرعادی در بیضه‌ها و یا احساس درد که با فعالیت و ایستادن تشدید شده و با استراحت بهبود پیدا می‌کند، به‌ علاوه شیوع این بیماری در ورید بیضه چپ بسیار بیشتر از بیضه راست است.

این متخصص ارولوژی تاکید کرد: مردانی که در بیضه هایشان احساس درد، تورم یا تغییرفرم می‌کنند باید حتما به یک اورولوژیست مراجعه کنند چرا که برخی از این عارضه‌ها ممکن است به درمان فوری نیاز داشته باشد.

صفوی با اشاره به اینکه همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند، افزود: وقتی خون در وریدهای بیضه به دنبال بروز واریکوسل تجمع می شود، درجه حرارت بیضه بالا می‌رود، در حالی که اسپرم‌ها باید در درجه حرارت کمتری به فعالیت‌های طبیعی‌ ادامه دهند،‌ براین اساس روند تولید اسپرم‌ها دچار اختلال می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ممکن واریکوسل در درجات خفیف‌تر نیازی به درمان نداشته باشد، اظهار داشت: اگر فردی مشکل ناباروری دارد یا واریکوسل باعث تحلیل‌رفتگی بیضه‌ها شده، وریدهای آسیب‌ دیده بسته و هدایت جریان خون به وریدهای طبیعی انجام می‌گیرد.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا