بدانیم تا سالم بمانیم

میوه های خشک جایگزین چیپس و پفک

خشکبار, میوه‌های خشک‌شده, آلبالو خشک

میوه‌های خشک‌شده برای مصرف در شرایط خاصی مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل بار زیاد وجود ندارد، مفید هستند.

نوشته های مشابه

 

زردآلو یکی از میوه‌های بسیار پرطرفدار است که در فصل تابستان به بازار می‌آید. این میوه خوشمزه و خوش‌خوراک را می‌توان به صورت خشک‌شده یا به‌اصطلاح، برگه زردآلو هم مصرف کرد…

 

حدود یک‌ دوم فنجان آن دارای ۱۵۳ کالری انرژی، ۴۰ گرم کربوهیدرات، ۶ گرم فیبر،۲ گرم پروتئین، ۱۳ درصد پتاسیم و ۵۸ درصد ویتامین A است. سایر میوه‌هایی که می‌توان آنها را خشک و استفاده کرد شامل سیب، آلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت‌فرنگی، خرمالو و همچنین گوجه‌فرنگی می‌شوند. میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد بنابراین این محصولات جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن است، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان.

 

میوه‌ تازه بخوریم یا خشک‌شده؟
میوه‌های خشک‌شده برای مصرف در شرایط خاصی مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل بار زیاد وجود ندارد، مفید هستند.

 

آیا خشک کردن میوه‌ها باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آنها می‌شود؟
به‌کارگیری فرایند حرارتی باعث کاهش فعالیت برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین C و رنگدانه‌های مفید در میوه‌ها می‌شود. با وجود این، کاهش ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها به روش و سرعت خشک‌کردن بستگی دارد. بدیهی است ارزش تغذیه‌ای میوه‌های تازه به مراتب بیشتر از میوه‌های خشک است. حرارتی که برای خشک کردن میوه‌ها استفاده می‌شود تا حدود زیادی باعث از بین رفتن ویتامین C موجود در آنها می‌شود.

 

کالری میوه‌های خشک بیشتر است یا تازه؟
فراموش نکنید کالری میوه‌های خشک در وزن یکسان بیش از میوه‌های تازه است. از آنجا که مقدار زیادی از آب میوه‌ها، طی فرایند خشک‌کردن از دست می‌رود، میزان موادخشک محصول نهایی (مانند قندها) افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو میوه و برگه‌های خشک‌شده کالری بیشتری دارند بنابراین ممکن است مصرف مداوم و بی‌رویه آنها، مشکلاتی مانند اضافه‌وزن را برای افراد به وجود بیاورد و در صورت مصرف زیاد این محصولات، امکان دریافت کالری مازاد افزایش یابد. ضمن اینکه مواد مغذی موجود در میوه‌های خشک مانند ویتامین‌ها، مینرال‌ها، ویتامین c و فیبرها کمتر از مواد مغذی موجود در میوه‌های تازه است.

 

برگه‌ها و میوه‌های خشک‌شده جایگزین مناسبی برای چیپس و پفک هستند؟
میوه‌های خشک منبعی غنی از ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند که به‌راحتی هضم و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می‌شوند. به دلیل وجود همین خواص است که میوه‌های خشک و برگه‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از میان‌وعده‌های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه‌های سنی معرفی کرد.

 

این محصولات،‌ می‌توانند جایگزین خوبی برای چیپس و پفک به‌خصوص در کودکان باشند‌ چراکه میوه‌های خشک‌شده در صورت مناسب بودن کیفیت، هم ارزش تغذیه‌ای به مراتب بالاتری‌ از چیپس و پفک و هم خواص حسی جذاب و مقبولی از نظر مصرف‌کننده به‌خصوص بچه‌ها دارند. می‌توانید انواع میوه‌های خشک را آرام‌ آرام جایگزین چیپس و پفک در برنامه غذایی خودتان و فرزندانتان کنید البته به‌شرطی که حد تعادل را در مصرف آنها در نظر بگیرید.

 

فله‌ای بخریم یا بسته‌بندی‌شده؟
در میوه‌های خشک موجود در بازار، مواد خاصی وجود دارند که برای بدن مضر هستند. معمولا میوه‌هایی که خارج از منزل و در صنعت یا مغازه‌ها خشک می‌شوند، برای تثبیت رنگ، مشتقات سولفیدی اضافه می‌کنند که این مشتقات می‌توانند باعث ایجاد مشکل برای افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی شوند.

 

علاوه بر این، برگه‌های زردآلو، هلو، قیسی و … که به صورت صنعتی خشک نمی‌شوند ممکن است در شرایط نامناسب و در معرض گرد و غبار و بدون رعایت اصول بهداشتی خشک شوند. به همین دلیل در نوع فله‌ای آن شاهد وجود شن و سنگریزه داخل آنها هستیم. به این ترتیب،‌ مصرف میوه‌های بسته‌بندی شده و دارای مهر استاندارد و مجوزهای بهداشتی به انواع فله‌ای آنها برتری دارد.

 

هنگام خریدن برگه و میوه‌های خشک حاضری باید به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟
توصیه می‌شود میوه‌های خشک بسته‌بندی شده که روی بسته آنها پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد و تاریخ تولید و مصرف درج‌شده باشد، خریداری و مصرف کنید.
منبع:‌هفته نامه زندگی مثبت

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا