گردشگری

گیل‌گمش

گیل‌گمش,
باستان شناسان، ظرفی سفالی متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش که نقش اسطوره گیل گمش، قدیمی ترین اسطوره جهان که در بین النهرین در غربی ترین نقطه ایران شکل گرفته است، را در محوطه باستانی اسپیدز در سیستان و بلوچستان و در شرقی ترین نقطه کشور کشف کردند.تا پایان کاوش ها در محوطه اسپیدزباستان شناسان موفق به کشف بیش از ۹۰۰۰ قطعه سفال کامل و شکسته شدند.
گیل گمش روی یکی از اشیا یافت شده از این محوطه نقش شده است. مطالعات روی این ظروف سفالی همچنان ادامه دارد. باستان شناس و سرپرست هیات کاوش در محوطه پیش از تاریخ «اسپیدز» گفت: «به نظر می رسد نقش «گیل گمش» روی این ظرف سفالی بدوی تر از طرح گیل گمشی است که در تمدن بین النهرین یافت شده است.» این ادعا هنوز در حد یک نظریه مطرح شده و مطالعات روی این نقش همچنان ادامه دارد.
وی گفت: «ما تحقیقات خود را در ابعاد گسترده ای روی این شی باستانی آغاز کرده ایم تا بتوانیم فاصله زمانی این دو نقش همین نقش اصلی بین النهرین و نقش پهلوان اسپیدز را کشف و شناسایی کنیم.» به گفته این کارشناس روی این سفال آجری رنگ، نقش پهلوان گیل گمش دیده می شود که با یک دست بزی را بالا برده و قدرت نمایی می کند. اندام ورزیده او همانند گیل گمش تمدن بین النهرین است. در گیل گمش بین النهرین، پهلوان را می بینیم که با یک دست یک شیر را به هوا بلند کرده است. نکته جالب توجه این جاست که بینی گیل گمش اسپیدزکاملاً عقابی و اغراق شده طراحی شده است.
همین تفاوت انجام تحقیقات مفصل را ضروری می کند. شواهد نشان می دهد که فرم طراحی پهلوان اسپیدژی بدوی تر و ابتدایی تر از گیل گمش یافت شده در بین النهرین است. آرایش موهای مجعد پهلوان بین النهرین در این نقش دیده نمی شود و همه چیز از نقش بز تا شیر و سایر ویژگی ها بسیار ساده تر از نوع طراحی در نقش بین النهرین به نظر می رسد. تلاش برای یافتن نقوش دیگر درباره این پهلوان اسپیدزادامه دارد. کاوشگران اسطوره حماسی «گیل گمش» که پادشاهی انسان و نیمه خدا بوده است را قدیمی ترین اسطوره بشری می دانند. این اسطوره در تمدن باستان بین النهرین شکل گرفته و تاکنون محققان، اسطوره ای از گیل گمش قدیمی تر نیافته اند. گورستان باستانی اسپیدز که یکی از شاهکارهای بشری در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد محسوب می شود، در نزدیکی شهر بزمان قرار گرفته است.
این محوطه با تمدن باستانی «جیرفت» در یک دوره بوده و شواهد باستان شناسی نشان می دهد که این محوطه با تمدن جیرفت ارتباط مستقیم داشته و تجارت و مراودات فرهنگی بین این دو منطقه کاملاً جریان داشته است. گیل گمش داستان حماسی پادشاه اوروک است که به دلیل اعمال ویژه اش، تا به امروز برای جهانیان باقی مانده است. او پادشاه بزرگ و قدرتمندی بود که آسایش را برای مردمانش فراهم کرد. دور شهر دیوار عظیمی کشید تا از گزند در امان باشد اما او همه چیز را از آن خود می دانست. برای همین همه دختران در شب عروسی باید به نزد او فرستاده می شدند تا او کام گیرد. او موجودی نیمه انسان و نیمه ایزد بود. قدرتمندترین و زورمندترین مرد. تا این که یک روز ایزد آسمان ناله های مردمان را شنید که از خودسری های او به ستوه آمده بودند.
او به ایزد بانوی پیکرساز و خردمند گله برد. ایزدان به فکر چاره افتادند. به این نتیجه رسیدند که برای او رقیبی قدرتمند بیافرینند. ایزد بانوی پیکرساز او را از خاک رس آفرید. او انکیدو است. از دل طبیعت برخاسته است و هیچ چیز از روابط جوامع شهری نمی داند. لذات انسانی را نمی شناسد و با حیوانات در جنگل انبوه زندگی می کند.
منبع : سایت کویر ایران

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا