نکته های خانه داری

روش های صحیح شست وشوی لباس

روش های صحیح شست وشوی لباس,
▪ آکریلیک:
لباس های آکریلیک را پیش از شست وشو به پشت برگردانید. این لباس ها را هم می توانید با دست و هم با ماشین لباسشویی با درجات کم بشویید.
▪ نخ یاکتانی:
لباس های نخی یا کتانی اغلب الیافی محکم دارند و می توانند درجات بالاتر دمای آب را تحمل کنند. آنها را پس از شست وشو در ماشین لباسشویی هنگامی که هنوز کمی مرطوب هستند اتو کنید و از اتوی بخار یا اسپری آب هنگام اتوکشی استفاده کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود. لباس های نخی سفید را می توان با استفاده از سفیدکننده ها لکه گیری کرد. اما توجه داشته باشید که پس از لکه گیری لباس را خوب آبکشی کنید تا مایع سفیدکننده به صورت لکه های زردرنگ روی لباس باقی نماند.
▪ لینن:
لباس های لینن را می توان با دست یا با ماشین لباسشویی شست و یا از طریق خشک شویی تمیز کرد. این لباس ها را نیز هنگامی که مرطوب هستند با اتوی داغ اتوکشی کنید. لباس هایی از جنس لینن را می توانید در صورتی که رنگ خودشان سفید باشد با سفیدکننده لکه گیری کنید یا برای مدت کوتاهی در مایع سفیدکننده خیسانده و سپس خوب آبکشی نمایید.
پارچه های کشی یا استرچ: از آب گرم و شوینده ای ملایم برای شست وشوی لباس های کشی با دست استفاده کنید و یا آنها را در لباسشویی با درجه مخصوص الیاف مصنوعی بشویید. برای این لباس ها هرگز از سفیدکننده ها استفاده نکنید زیرا الیاف آنها را از بین می برند و لباس های سفید کشی را با لباس های رنگی در ماشین لباسشویی نشویید چون به سرعت رنگ می گیرند. اغلب لباس های کشی را می توان با درجه حرارت های پایین اتو کرد.
▪ نایلون و پلی استر:
لباس های نایلونی را بهتر است با دست بشویید زیرا الیاف ظریفی دارند. در صورتی که از ماشین لباسشویی برای این لباس ها استفاده می کنید درجه شست وشو را روی درجه مخصوص الیاف مصنوعی قرار دهید.
▪ ابریشم:
از آنجا که اغلب ابریشم های رنگ شده رنگ پس می دهند بهتر است این لباس ها را خشک شویی کنید. در غیر این صورت پارچه های ابریشمی را با دست و با آب گرم و صابون به آرامی بشویید و آبکشی کنید. آب اضافی پارچه را با اندکی فشردن آن بگیرید و در حالی که هنوز مرطوب است آن را با درجه مخصوص ابریشم اتو کنید.
▪ لباس های پشمی:
لباس های پشمی را هرگز با آب گرم نشویید چون الیاف پشم کاملاً جمع شده و به اصطلاح آب می رود این لباس ها را با دست در آب سرد بشویید و یا به روش خشک شویی تمیز کنید.
پس از شست وشو نوبت به خشک کردن لباس ها می رسد که خود دارای نکاتی است که اطلاع از آنها نیز می تواند موجب طولانی تر شدن عمر لباس ها شود و همچنین در حفظ شکل و فرم ظاهری لباس و آسان شدن اتوکاری تاثیر بسزایی دارد.
● اغلب از دو روش برای خشک کردن لباس ها استفاده می شود.
▪ استفاده از درجه خشک کن که بعضی از ماشین های لباسشویی به آن مجهز هستند و در حقیقت آخرین مرحله شست وشوی لباس است. در برخی از ماشین های لباسشویی این درجه به تنهایی و بدون شست وشو نیز کار می کند که برای خشک کردن لباس هایی که با دست شسته شده اند نیز مفید است.
▪ روش دوم که متداول تر است خشک کردن لباس ها از طریق آویزان کردن آنها به روی یک بند رخت در آفتاب و یا مجاورت هوا است. این بند رخت ممکن است در فضای تراس یا حیاط قرار داده شود و یا در صورت عدم وجود چنین امکانی می توان از بند رخت های کشویی که به دیوار حمام نصب می شوند یا نوع دیگری از آنها که به رادیاتور شوفاژ متصل می شود استفاده کرد.
روش آویختن انواع لباس از قبیل بلوز، دامن، شلوار و غیره نیز در حفظ فرم لباس موثر است به عنوان مثال برای آویختن یک دامن پلیسه با پیلی دار بهتر است برای حفظ فرم پیلی ها آنها را قبل از آویختن دامن روی بند یا گیره لباس در جای خود ثابت کنید تا به همان صورت خشک شوند و با لباس های پشمی را برای جلوگیری از کشیده شدن و بلند شدن آستین ها از بند آویزان نکنید بلکه به صورت تخت روی سطح رخت آویز قرار دهید.
منبع : بیرتک

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا