موفقیت

جادوی تفکر مکتوب

جادوی تفکر مکتوب,
رابطه‌تان با قلم چگونه است؟
قهر و بیگانه؟ بی‌تفاوت؟ و یا دوستانه؟
سئوالم را کامل‌تر می‌کنم.
چقدر در زندگیتان مکتوب تفکر می‌کنید؟
آیا کارها و برنامه‌ها و اهدافتان را می‌نویسید؟
آیا کارهای روزمره‌تان را از شب قبل معلوم و روی کاغذ ثبت می‌کنید و هر شب میزان انجامشان را می‌سنجید؟
آیا می‌دانید که تعداد بسیار کمی از افراد اینکار را به صورتی منسجم و پیوسته انجام می‌دهند و جالب‌تر آنکه آیا می‌دانید که در هر عصر و دوره‌ای این افراد اکثریت قریب به اتفاق انسان‌های موفقی هستند؟
به راستی چه رمزی در این مکتوب کردن تفکرات (ایده‌ها، برنامه‌ها) و اتفاقات روزمره وجود دارد و رابطه آن با موفقیت در ابعاد مختلف زندگی چیست؟
بهتر است این رموز و خواص باور نکردنی را خودتان در زندگی تجربه کنید چون این مطالب از آن دسته از مسائلی هستند که تا تجربه نشوند به میزان تأثیرگذاری آن پی نخواهید برد. هر چقدر هم راجع به آنها حرف بزنیم حق مطلب را نمی‌توان ادا کرد و به قول قدیمی‌ها حلوای تنتنانی تا نخوری، ندانی!
فعلاً برای شروع این تجربه شیرین یک دفترچه یادداشت تهیه کنید بهتر است ابعاد آن به گونه‌ابی باشد که بتوانید آنرا همیشه در دسترش داشته باشید.
▪ دفترچه را به چند قسمت به صورت زیر تقسیم کنید:
یک بخش را به کارهای هفتگی اختصاص دهید (کارهائی که باید این هفته انجام دهید).
یک بخش را به کارهائی که باید در ماه آینده انجام شود.
یک بخش را به ایده‌هائی که در طول روز به ذهنتان می‌رسد.
یک بخش را به اشتباهات که در طول انجام کارهایتان انجام داده‌اید.
یک بخش را به سئوالات و مسائلی که در ضمن کارها و فعالیت‌هایتان با آنها مواجه می‌شوید.
▪ طریقه استفاده از این دفترچه:
۱. هر بخش را به شیوه‌ای متناسب با محتویات آن، خط‌کشی و جدول‌بندی کنید و سعی کنید مطالب را حد امکان به صورت خلاصه و کوتاه یادداشت کنید.
۲. هر شب، اتفاقات و کارهائی که در طول روز باید در دفترچه ثبت می‌کردید ولی به هر دلیلی نتوانستید، ثبت کنید.
۳. به تناسب حجم فعالیت‌ها، در پایان هر هفته یک جمعبندی از کارهای هفته‌ای که گذشت، انجام دهید و تغییرات احتمالی را برای هفته بعد و اصلاحات لازم را تا حد توانتان اعمال کنید.
۴. زمانی را در روز یا هفته برای رفع اشکالات، خطاها و کمبودهایتان اختصاص دهید.
۵. زمانی را برای یافتن پاسخ سئوالاتتان در نظر بگیرد. شاید لازم باشد تا برای یافتن پاسخ‌هایتان مطالعه کنید یا از فردی صاحب‌نظر مشورت بگیرید. یافتن پاسخ برای سئوالهایتان و پیگیری و استمرارتان در این زمینه، افق‌هائی جدید پیش رویتان خواهد گشود.
۶. سعی کنید هر کاری را در همان موقعی که پیش می‌آید وارد دفترچه و در آن ثبت کنید. این کار باعث می‌شود که بی‌جهت بر ذهنتان فشار نیاورید و در اثر گذشت زمان نیز دچار فراموشی نشوید.
▪ توجه کنید:
در شروع شاید انجام این کار قدری سخت و دست و پاگیر به نظر برسد لیکن با استمرار و پیگیری و دیدن نتایج مثبت آن در زندگیتان، این کار برایتان به امری جذاب و دلچسب تبدیل می‌شود.
استفاده از این دفترچه آشفتگی‌های ذهنی‌تان را کاهش می‌دهد و یک نظم پایدار را در فضای ذهنی‌تان تثبیت می‌کند. ذهنی که از آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌ها رها شده باشد، فضای کافی برای خلاقیت و افزایش کارائی‌ها و آشکاری توانمندی ذاتی‌اش را در اختیار خواهد داشت.
اگر بتوانید این سیستم را در این سطح، به خوبی پیاده کنید امکان گسترش آن و افزایش دامنه‌های آن نیز وجود خواهد داشت.
▪ یک نکته مهم:
هر شب کارهای فردایتان را بر روی کاغذی که بتوانید راحت آن را در جیب لباستان بگذارید، یادداشت کنید و در طول روز سعی کنید حتی‌المقدور کارهایتان را بر اساس آن انجام دهید و در پایان شب برای کارهای انجام نشده، تصمیم‌گیری کنید و بعد برای انجام آن در برنامه‌ روزهای آتی‌تان حتماً جائی در نظر بگیرید.
منبع : ماهنامه طمطراق

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا