زیبایی

رنگ کردن موها با رنگ های طبیعی!

آیا تا به حال به استفاده از رنگ‌های طبیعی فکر کرده‌اید؟ روشی که سالیان سال مادربزرگ‌های ما از آن برای رنگ‌کردن موهای‌شان استفاده می‌کردند. امروزه بیشتر مردم سراغ رنگ‌های شیمیایی می‌روند، غافل از اینکه موهای رنگ‌شده آسیب‌پذیر می‌شوند و نگهداری از آنها دشوار می‌شود. استفاده زیاد از رنگ‌های شیمیایی به ریشه مو آسیب وارد می‌کند و باعث ریزش مو، کدر شدن، موخوره، گره خوردن، تغییر در ضخامت مو، خشک و زبر شدن، سوختن موها و در نهایت سوختگی پوست سر می‌شود.

اما چاره کار چیست؟ درست است که رنگ‏های طبیعی محدود اند و گاهی رنگ مورد نظر شما در بین آنها نیست اما اگر شما هم از آن دسته از خانم‌هایی هستید که به تغییر رنگ موی خود علاقه دارید یا برای پوشاندن سفیدی موهای‌تان دنبال رنگ کردن آنها هستید، بهتر است برای یک‌بار هم که شده رنگ‌های طبیعی را امتحان کنید. گاهی لازم است برای تقویت مو و کاهش آسیب‌های وارده از رنگ‌های طبیعی مثل حنا، سدر، بابونه، چغندر، روناس و… استفاده کنید. پس با ما همراه شوید.  

رنگ کردن موها,رنگ‌های طبیعی,رنگ‌های شیمیایی

مشکی رنگه عشقه
معروف‌ترین رنگ طبیعی حناست؛ رنگی که احتمالا شما را یاد مادربزرگ‌های‌تان می‌اندازد. حنا برگ درختچه‌ای به همین نام است که آن را می‌کوبند و برای رنگ کردن مو و ناخن از آن استفاده می‌کنند. حتما فکر می‌کنید حنا موهای شما را قرمز می‌کند اما جالب است بدانید ترکیب حنا با مواد دیگر طیف گوناگونی از رنگ‌های مورد نظر شما را به وجود می‌آورد؛ مثلا رنگ مشکی که همیشه یکی از رنگ‌های پرطرفدار است.

اگر بخواهید رنگ مو‌های‌تان را به کمک حنا مشکی کنید، دستورالعمل‌های متعددی وجود دارد که ما با شما درمیان می‌گذاریم. امافراموش نکنید همیشه پیش از به کار بردن هر یک از این روش‌ها، مقداری از مواد را روی پوست خود امتحان کنید و در صورت بروز حساسیت، از به کار بردن آن اجتناب کنید ضمن اینکه مواد نامبرده در دستورهای رنگ مو را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

• چهار قاشق غذاخوری حنا را با آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید دو ساعت روی سر بماند. چهار قاشق غذاخوری وسمه (رنگ حنا) را هم خیس کنید تا پس از شست‌وشوی حنا مورد استفاده قرار گیرد، دو ساعت بعد سر حنامالی شده را با آب ولرم بشویید و پس از خشک کردن موها وسمه را روی آنها بمالید و مانند مرحله اول دو ساعت بعد سر را با آب ولرم بشویید.

• اگر چند تار موی سفید دارید، چهار قاشق غذاخوری تنباکو را با دو لیوان آب به مدت نیم‌ساعت بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود، سپس موها را با محلول ماساژ دهید.

• یک قاشق غذاخوری برگ کنجد، یک قاشق غذاخوری سنای مکی و یک قاشق غذاخوری حنا را پودر کنید. با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید. پس از دو ساعت خمیر را به آرامی به موها بمالید و اجازه دهید دو ساعت روی موهای‌تان بماند سپس موها را با آب ولرم کاملا آبکشی کنید.

• برای موهای تیره دو قاشق غذاخوری حنا و چهار قاشق غذاخوری وسمه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید. بعد از پنج دقیقه یک عدد تخم‌مرغ به آن اضافه کنید. قبل از رنگ کردن، موها را با یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم ماساژ دهید و سپس موها را با این مواد رنگ کنید. یک تا دو ساعت صبر کنید، بعد موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

• پنج قاشق حنا و یک لیوان سرکه را مخلوط کنید و پس از یک ساعت آن را به سر بمالید. یک ساعت صبر کنید، بعد موها را با آب ولرم بشویید.

• دو قاشق غذاخوری پودر گل شقایق، دو قاشق غذاخوری پودر پوست گردو را با یک لیوان آب مخلوط کنید. پس از دو ساعت رنگ را به آرامی به موها بمالید. دو ساعت صبر کنید و بعد موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

• چهار قاشق غذاخوری حنا را با نصف لیوان آب جوش مخلوط کنید و به مو بمالید. بعد از دو ساعت موها را با آب ولرم آبکشی کنید. بلافاصله چهار قاشق غذاخوری وسمه و یک قاشق مرباخوری سریش را با ماست مخلوط کنید و به مو بمالید. بعد از دو ساعت موها را با آب ولرم بشویید.

• جالب است بدانید اگر چندین‌بار موهای خود را با جوشانده پوست گردو ماساژ دهید و بشوئید، مشکی می‌شود.

• برای موهای سفید دو قاشق غذاخوری پودر گل شقایق و دو قاشق غذاخوری پودر پوست گردو را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و به صورت خمیر درآورید. بعد از دو ساعت خمیر را به آرامی به موها بمالید. یک ساعت صبر کنید و بعد موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

رنگ موی قهوه‌ای روشن
رنگ قهوه‌ای طیف‌های مختلفی دارد و همیشه یکی از گزینه‌های اول رنگ مو به حساب می‌آید. برای قهوه‌ای شدن مو راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

• ۷۰ گرم ریشه ریواس را ۱۰ دقیقه بجوشانید. بعد از ۲۴ ساعت جوشانده را صاف کنید و با شش قاشق کایولین، یک عدد تخم‌مرغ و چهار قاشق سرکه سیب مخلوط کنید. حالا آن را روی سر بمالید و پس از یک ساعت آبکشی کنید.

• یک قاشق غذاخوری قهوه، دو قاشق غذاخوری بابونه و دو قاشق چایخوری روناس را پودر و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. چهار ساعت بعد خمیر را به آرامی به موها بمالید. یک ساعت صبر کنید و بعد موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

• دو قاشق غذاخوری پوست گردو، یک قاشق چای‌خوری پودر زاج، دو قاشق غذاخوری عرق‌ بهارنارنج و دو عدد زرده تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید و به موها بمالید. یک ساعت صبر کنید و بعد موها را با آب ولرم آبکشی کنید.

• دو قاشق غذاخوری گل بابونه، یک قاشق غذاخوری چای و یک قاشق غذاخوری وسمه را با دو لیوان آب روی حرارت ملایم بجوشانید. پس از سرد شدن یک عدد زرده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و خمیر را به موها بمالید. سه ساعت بعد موها را آبکشی کنید.

• پوست گردوی سبز تازه را بکوبید و با چهار لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا نصف آن بخار شود. وقتی سرد شد آن را به موهای خود بمالید و بعد از نیم‌ساعت موهای‌تان را بشویید.

• ۲۰ گرم حنا، ۳۰ گرم پودر برگ کنجد، ۲۰ گرم پودر بابونه و دو عدد زرده تخم‌مرغ را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند. بعد از چهار ساعت مواد را به مو بمالید و باز منتظر شوید که این مواد چند ساعت روی موهای‌تان بماند و بعد آبکشی کنید. دقت داشته باشید برای تاثیرپذیری رنگ‏های طبیعی زمان بیشتری نسبت به رنگ شیمیایی باید اختصاص دهید.

رنگ کردن موها,رنگ‌های طبیعی,رنگ‌های شیمیایی

رنگ موی قهوه‌ای تیره
• یک قاشق چای‌خوری چای را در ۲۰۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید تا مقدار آن به نصف برسد سپس چای صاف‌شده، یک فنجان پودر حنا، یک قاشق چای‌خوری پودر انگور خشک‌شده و دو قاشق چای‌خوری روغن نارگیل (یا زیتون) را با هم مخلوط کنید و بگذارید یک شب در ظرفی آهنی بماند. صبح مقداری پودر گل میخک به آن اضافه کنید و به موی سر خود بمالید و بعد یک یا دو ساعت آن را بشویید.

• پودر پوست گردو، پودر زاج، پودر حنا، زرده تخم‌مرغ و آب را مخلوط کنید تا حالت خمیری‌شکل پیدا کند. خمیر را روی موها‌ی‌تان بمالید و ۴۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را آبکشی کنید.

• آب دو عدد لیموترش، یک قاشق غذاخوری حنا، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه و یک لیوان آب جوش را مخلوط کنید و به مدت پنج دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید تا حالت خمیر نرم به خود بگیرد. مواد را از روی حرارت‌ بردارید و بعد از نیم‌ساعت یک عدد زرده تخم‌مرغ به آن اضافه کنید. موهای خود را با یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم ماساژ دهید و بعد مواد را به آن بمالید. یک ساعت و نیم بعد موها را با آب ولرم آبکشی کنید. اگر چند بار این عمل را تکرار کنید رنگ آن خیلی روشن می‌شود.

رنگ موی قهوه‌ای بسیار روشن
• سه قاشق غذاخوری قهوه، دو قاشق غذاخوری پودر پوست گردو، دو قاشق غذاخوری حنا و یک قاشق غذاخوری وسمه را مخلوط کنید و به مو بمالید. بعد از دو ساعت موهای‌تان را آبکشی کنید.

• دو قاشق غذاخوری حنا، سه قاشق غذاخوری قهوه، دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو و یک قاشق غذاخوری وسمه را با مقداری آب خمیر کنید و روی سر بمالید. اجازه دهید دو ساعت بماند و بعد آن را بشویید.

• ۳۰ گرم بابونه را در آب بجوشانید و با ۱۵ گرم حنا (یا روناس)، ۳۰ گرم قهوه و ۲۰ گرم اقطی مخلوط کنید و به موهای خود بمالید. بعد از دو ساعت آن را بشویید.

رنگ موی سرخ
• حنا را با آب یا عرق بهارنارنج خمیر کنید. بعد از چند ساعت، کمی آب به آن اضافه کرده و به مو بمالید. این خمیر هرچه بیشتر روی سر بماند رنگ بیشتری خواهد داشت و پررنگ‌تر می‌شود. اگر مقداری آب اکسیژنه به خمیر حنا اضافه کنید، مو‌ها را به رنگ آتشین و پرتلالو درمی‌آورد. رنگ قرمز حنا شاد و زنده است.

• اقطی سرخ (نام گیاه) را با آب مخلوط کنید و به موهای خود بمالید.

• حنا را با آب اکسیژنه به صورت متناوب بر سر بمالید تا موهای‌تان قرمز شود.

رنگ موی قهوه‌ای بلوطی
• پودر حنا را با آب اکسیژنه و قهوه مخلوط کنید و به موهای خود بمالید. دو ساعت بعد رنگ را با آب ولرم شست‌وشو دهید.

رنگ موی طلایی
• پنج قاشق غذاخوری گل بابونه و پنج قاشق غذاخوری گل ریواس را با سه لیوان آب روی حرارت ملایم بجوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را صاف کنید و پس از خنک شدن روی موهای خود ماساژ دهید. ماساژ این عصاره بر موهای سفید و بی‌رنگ موجب طلایی شدن آنها می‌شود.

• پنج قاشق غذاخوری پودر بابونه را با یک لیوان آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید، پس از سرد شدن یک قاشق غذاخوری صابون به آن اضافه کنید به طوری که در آن حل شود. ابتدا سر را صابون‌زده، بدون اینکه سرتان را آبکشی کنید این مخلوط را روی سر ماساژ دهید پس از یک ساعت موها را با آب ولرم کاملا آبکشی کنید.

• یک چغندر را رنده کنید و در یک فنجان آب بجوشانید و با نصف قاشق چای‌خوری کاتا که گیاهی هندی است مخلوط کنید. بعد از صاف کردن، آن را با یک فنجان حنا مخلوط کنید. بعد یک قاشق چای‌خوری پودر قهوه به آن اضافه کنید و یک شب در داخل ظرف فلزی قرار دهید. صبح نصف پیمانه کشک به آن اضافه کنید و به موهای خود بمالید و بعد از دو تا سه ساعت بشویید.

• بابونه، قهوه، آبلیمو، سرکه و زعفران را به یک میزان با هم مخلوط کنید و به موهای خود بمالید و پس از دو ساعت بشویید.

رنگ موی شرابی پررنگ
• یک عدد چغندر متوسط را در مقداری آب بجوشانید و با شش قاشق حنا مخلوط کنید و روی موهای‌تان بگذارید و پس از یک ساعت بشویید.

• دو قاشق غذاخوری حنا، یک قاشق غذاخوری رنگ حنا، سه قاشق غذاخوری روناس، دو قاشق غذاخوری گل ریواس را با آب لبو قرمز مخلوط کنید و روی مو‌ها بمالید و بعد از دو ساعت بشویید.

رنگ موی مسی
• چهار قاشق غذاخوری گل ریواس، چهار قاشق غذاخوری گل بابونه، چهار قاشق غذاخوری حنا و سه لیوان آب را بجوشانید. بعد از صاف کردن مواد، موها را با آن ماساژ دهید و پس از دو ساعت بشویید.

• حنا، وسمه، روناس، آب آلبالو، قهوه و پوست پیاز قرمز را مخلوط کنید و به موهای خود بمالید و بعد از دو ساعت آبکشی کنید.

رنگ کردن موها,رنگ‌های طبیعی,رنگ‌های شیمیایی

رنگ موی مسی تیره
• یک قاشق چای‌خوری چای را در ۲۰۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید تا مقدار آن به نصف برسد سپس آن را صاف کنید تا چای از آن جدا شود. یک فنجان پودر حنا، یک قاشق چای‌خوری پودر انگور خشک‌شده، دو قاشق چای‌خوری روغن نارگیل (یا زیتون) و چای تزئینی را با هم مخلوط کنید و بگذارید یک شب در ظرفی آهنی بماند. صبح مقداری روغن اکالیپتوس به حنا اضافه کنید و آن را به سر خود بمالید و بعد یک یا دو ساعت آن را بشویید.

• حنا و بابونه، آبلیمو و سرکه را با هم ترکیب کرده روی موهای خود بمالید.

قرمز متمایل به طلایی
• برای ایجاد رنگ قرمز متمایل به طلایی، ۲۰۰ گرم پودر حنا و دو پیمانه آب لیمو را در ظرف غیرفلزی مخلوط کنید. بگذارید مواد به مدت چهار تا شش ساعت بماند تا کمی غلیظ شود. بعد آن را روی سر بمالید و با پلاستیک ببندید. پس از دو تا سه ساعت، موهای خود را بشویید.

• حنا، برگ و تخم چغندر وگلبرگ شقایق هم موهای شما را سرخ می‌کند.

رنگ موی شرابی
• ۳۰۰ سی‌سی دمکرده بابونه و یک قاشق سرکه یا آبلیمو را با  شش قاشق غذاخوری ‌حنا مخلوط کنید و یک ساعت روی موهای خود بگذارید و سپس آبکشی کنید.

• پنج قاشق غذاخوری روناس را با یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید، پس از سرد شدن آن را صاف کنید و نصف آن را به موهای‌تان بمالید، بعد نیم‌ساعت باقیمانده مواد را به موها زده و یک ساعت صبر کرده و بعد با آب ولرم آبکشی کنید.

• شش قاشق غذاخوری حنا، آب شلغم که قبلا دم‌کشیده و خنک‌شده و دو قاشق غذاخوری قهوه و دو قاشق غذاخوری سرکه را مخلوط کنید و به مدت دو ساعت روی سر بگذارید.

رزماری پوشش‌دهنده سفیدی موها
رزماری یا اکلیل کوهی هم درمان طبیعی برای حفظ رنگ طبیعی موهای شماست و هم درمان خوبی برای چربی مو به حساب می‏آید. یک‌چهارم فنجان رزماری خشک را به مدت ۱۰ دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید.  بعد آن را از صافی رد کنید و آب رزماری را روی سرتان بریزید و اجازه دهید شب تا صبح روی سرتان بماند. اگر تعداد موهای سفید سر شما زیاد است، از این محلول برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید. کم‌کم موهای سفید شما رنگ تیره‌تری به خود می‌گیرد.

 آیا زنان باردار می‌توانند از رنگ‌های طبیعی استفاده کنند؟
در مورد استفاده از رنگ‌های طبیعی دکتر عباسیان، متخصص طب سنتی توصیه می‌کند: «در استفاده از رنگ‌ها، مزاج خود را بشناسید، به عنوان مثال اگر گرم‌مزاج هستید از گیاهان گرم که استفاده از آنها در شما حساسیت ایجاد می‌کند، زیاد و متناوب استفاده نکنید. رنگ‌های طبیعی برای خانم‌های باردار هم اگر بریدگی یا زخم نداشته باشند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 اما در حالت کلی بهتر است خوردنی‌ها و مالیدنی‌هایی از این دست، به علت نامشخص بودن واکنش آن در بدن خانم باردار و جنین، در این مقطع زیاد و مکرر استفاده نشود.» استفاده از رنگ‌های طبیعی به مراتب سخت‌تر از رنگ‌های شیمیایی است و وقت و حوصله بیشتری می‌طلبد اما حتما می‌دانید استفاده مکرر از رنگ‌های شیمیایی نه‌تنها به ریشه مو آسیب وارد می‌کند بلکه ممکن است مقادیری از مواد از طریق پوست جذب بدن شود.

شواهد تازه محققان نشان می‌دهد میان استفاده مرتب از رنگ مو با ابتلا به بعضی بیماری‌های پوستی و حتی سرطان ارتباط نزدیکی وجود دارد. همچنین دانشمندان در مطالعات و آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام دادند، متوجه شدند دفعات رنگ کردن مو با رنگ‌های شیمیایی موجب ناقص‌الخلقه شدن نوزادان حیوانات می‌شود. به همین دلیل به خانم‌ها توصیه می‌شود حداقل در سه ماهه اول بارداری از رنگ‌های شیمیایی استفاده نکنند.

نکاتی برای انتخاب و استفاده از رنگ موهای طبیعی
• توجه داشته باشید کیفیت، تازگی گیاه، میزان مواد، نحوه ترکیب مواد، جنس و رنگ موی هر شخص، زمان ماندن مخلوط روی مو و. . . طیف رنگی متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد می‌کند.

• پیش از رنگ کردن کل موهای‌تان، بخش کوچکی از موها را رنگ کنید تا رنگ به دست آمده روی موی خود را ببینید و در صورت رضایت کل موی خود را رنگ کنید.

• اگر رنگ به دست آمده دلخواه شما نبود می‌توانید چندین مرتبه این کار را تکرار کنید. رنگ‌های تیره با تکرار، تیره‌تر و رنگ‌های روشن روشن‌تر می‌شود.

• مدت دقیق نگهداشتن رنگ روی مو بسیار مشکل است زیرا به خصوصیات مو و رنگ موی شما بستگی دارد.

• برای اینکه نتیجه بهتری از رنگ کردن موهای خود بگیرید، بهتر است شرایط دمایی محیط، نزدیک به دمای بدن یعنی ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد.

• توجه داشته باشید رنگ‌های شیمیایی به سختی روی رنگ‌های گیاهی می‌نشیند و ولی رنگ‌های گیاهی به‌راحتی روی موهای دکلره شده و رنگ‌شده نتیجه می‌دهد.

• شست‌وشو با چای باعث تغییر رنگ موها نمی‌شود اما هاله زیبایی روی آنها پدید می‌آورد.

• اگر موهای شما شکننده و خشک است، هنگام استفاده از حنا، زرده تخم‌مرغ یا روغن زیتون به ترکیب رنگ‌تان اضافه کنید.

تست اولیه را فراموش نکنید
در نظر داشته باشید که پیش از رنگ کردن کل موهای‌تان، حتما قسمتی از مواد تهیه کرده را بر روی پوست خود امتحان کنید. در صورت بروز حساسیت، قرمزی یا دانه زدن از رنگ کردن موی‌تان با آن مواد صرف نظر کنید چرا که مواد طبیعی هم ترکیباتی دارند که امکان دارد برای افراد متفاوت، واکنش های گوناگونی به وجود آورند. در صورت استفاده از رنگ های شیمیایی هم،  تست اولیه را از یاد نبرید. به عنوان مثال اگر گرم مزاج هستید ، بهتر است رنگ های گرم را فراموش کنید و برای رنگ کردن موهای‌تان ریسک نکنید همچنین از احتمال بروز حساسیت هم غافل نشوید.
منبع:مجله سیب سبز

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا