اخبار فرهنگی

همه بازیگرانی که نقش روحانی را بازی کردند

خیلی‌ها عقیده دارند در سینما و تلویزیون‌مان آن‌طور که باید به جایگاه روحانیون توجه نشده و این قشر خاص به حق خود در این دو مدیوم نرسیدند.

 خیلی‌ها عقیده دارند در سینما و تلویزیون‌مان آن‌طور که باید به جایگاه روحانیون توجه نشده و این قشر خاص به حق خود در این دو مدیوم نرسیدند. این شب‌ها اما سریال «پرده‌نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی دغدغه‌های طلبه‌های جوان و نگاه روحانیان به جامعه را به صورت جزئی مطرح کرده و مورد تحلیل قرار داده است اما نکته این سریال حضور فرهاد آئیش و هومن برق‌نورد در نقش روحانی است که ایفای این نقش توسط آنها بسیار دلنشین از کار در‌آمده است و این سریال با استقبال مخاطبان مواجه شده و نشان می‌دهد می‌توان با پرداختی درست توجه مردم را به این سمت و سو جلب کرد. در ادامه با همین بهانه نگاهی داریم به بازیگرانی که توانستند در نقش روحانی در سینما و تلویزیون ظاهر شوند.

درسریال پرده نشین دو بازیگر که به ایفای نقش های طنز شناخته می‌شوند، برای اولین بار  درنقش روحانی ظاهر شده اند

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
محمدرضا گلزار/ توفیق اجباری

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
سوپراستار  سینمای ایران هم یک‌بار تجربه پوشیدن لباس روحانیت در فیلم «توفیق‌اجباری» را داشت و ابتدای فیلم نقش کوتاهی را در این ردا تجربه کرد.  او البته نقش یک بازیگر را داشت که به فراخور قصه چنین لباسی پوشیده بود اما دیدن محمدرضا گلزار در لباس روحانیت یکی از عوامل به چشم آمدن فیلم توفیق اجباری بود.

حامد بهداد / کیمیا و خاک

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
در زمان نمایش این فیلم به کارگردانی عباس رافعی خیلی‌ها دوست داشتند ببینند ستاره سینما چطور از پس بازی در نقش روحانی برآمده است. هرچند فیلم نه در اکران عمومی و نه در نمایش عمومی‌اش دیده نشد اما بازی‌ حامد بهداد در این فیلم به چشم آمد و نشان داد آقای بازیگر می تواند در هر قالبی ایفای نقش کند.

فرهاد اصلانی /  یه حبه‌قند
فرهاد اصلانی هم مثل عبدی جزو آن بازیگرانی است که دوست دارد همیشه نقش‌های متفاوت و گریم‌های مختلفی را تجربه کند. یکی از نقش‌هایی که با بازی او در ذهن سینمادوستان ثبت شده روحانی بود که در فیلم رضا میرکریمی نقش آن را بازی کرد. اصلانی برای درآمدن این نقش تلاش زیادی کرد تا جایی که خودش در مصاحبه‌ای گفت: «روحانی طبقه موثر جامعه معاصر ما در ایران است که سینما هم باید به آن توجه و روی آن کار کند. در این زمینه هم میرکریمی‌ پیش‌قراول بوده است با ساخت فیلم زیر نور ماه و بعد فیلم‌های دیگری ساخته شد مثل مارمولک و طلا و مس.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
نگاه میرکریمی ‌به روحانی یک نگاه واقعی است نه نگاه تلویزیون که بین جامعه و روحانی انگار فاصله‌ای می‌گذارد. میرکریمی ‌طبقه روحانی را خوب می‌شناسد. روحانیونی در فیلم او پای‌شان روی زمین است و دغدغه‌هایی از جنس روزمرگی ما دارند. من برای ساختن این نقش تا قم رفتم. بارها هم رفتم و حتی لباسم را خودم بردم جایی که خیاطش برای سیاسیون لباس می‌دوزد، لباسم را دوخت؛ یعنی بازی کردن این نقش برایم مهم بود.»

محمدرضا فروتن / طبقه حساس

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
خیلی‌ها بر این عقیده بودند که فروتن با نقش متفاوتش در «طبقه حساس» توجه‌ها را دوباره به خود معطوف کرد. او در قالب نقشی کوتاه اما تاثیرگذار در لباس روحانیت جلوی دوربین کمال تبریزی رفت و نقش هم به‌طور عجیبی به او نشست. گریم خوب او هم البته این میزان تاثیرگذاری را بیشتر کرده بود.

عبدالرضا اکبری/  فرزند صبح

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
عبدالرضا اکبری قطعا یکی از نقش‌های مهم کارنامه‌اش را نقشش در «فرزند صبح» می‌داند؛ زمانی که پس از تست‌های فراوان و پشت سر گذاشتن گزینه‌های قدرتمندی مثل جمشید هاشم‌پور توانست نقش امام(ره) را بازی کند. گریم ویژه او در این فیلم در ذهن اهالی رسانه و سینماگرانی که موفق به تماشای دستپخت افخمی در جشنواره فجر شدند، ثبت شده است.

محمدرضا شریفی‌نیا /  صندلی خالی و فرزند صبح

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
شریفی‌نیا یک‌بار در فیلم سامان استرکی با نام صندلی خالی نقش روحانی را تجربه کرد و یک‌بار هم در فیلم جنجالی و پرحاشیه «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی. نقش او در دومی خبرساز‌تر شد چراکه در آن فیلم که هنوز رنگ پرده را به خود ندیده بود ایفاگر نقش سیداحمد خمینی فرزند امام‌خمینی (ره) بود.

اکبرعبدی/  رسوایی
نقش‌های متفاوت در کارنامه اکبر عبدی به وفور دیده می‌شود که یکی از آنها نقشی است که روبه‌روی دوربین مسعود ده‌نمکی ایفاگر آن بود؛ البته نه در «اخراجی ها» که در «رسوایی»! خود عبدی همان زمان در گفت‌وگویی درباره این تجربه‌اش عنوان کرده بود: «من اولین‌بار است که در نقش یک روحانی بازی می‌کنم؛ اصلا به نوعی برای اولین‌بار بود که نقشی جدی بازی می‌کردم. البته فیلم‌هایی مثل «هنرپیشه»، «مادر»، «ریحانه» و «در آرزوی ازدواج» هم بوده‌اند، ولی هیچ‌کدام به اندازه این نقش، جدی و تخصصی نبوده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
کلا جنس این کاراکتر به گونه‌ای است که اصلا شوخی کردن با این گریم، با این تیپ و با این لباس، هیچ کمکی به کار نمی‌کند. این نقش هرقدر جدی‌تر، عارفانه‌تر و دقیق‌تر باشد، قابل باورتر خواهد بود. خوشبختانه همه عوامل به همین نکته دقت داشتند و کمک کردند.» برای این نقش که در نهایت برای عبدی شد بازیگران دیگری مثل محمدرضا شریفی‌نیا، حسام‌ نواب‌صفوی، محمد صادقی و… هم تست گریم شدند اما در روزهای آخر اکبر عبدی بود که توانست «حاج‌ یوسف» ده‌نمکی شود.

افشین هاشمی /  خیلی دور خیلی نزدیک

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
دیده شدن افشین هاشمی با همین فیلم اتفاق افتاد. او در فیلم رضا میرکریمی نقش یک روحانی با لهجه یزدی را بازی کرد که بسیار مورد توجه واقع شد. روحانی که در این فیلم رضا میرکریمی دیده شد یکی از متفاوت‌ترین روحانیونی است که در سینما دیدیم و بازی زنده و پراکت افشین هاشمی و البته لهجه درستی که دارد باعث شد راه بازیگری او در سینما همچون تئاتر هموار شود.

مهران رجبی/  زیر نور ماه، بچه‌های مدرسه همت و طلا و مس

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
 برای میرکریمی روحانی نقش ویژه‌ای دارد و به نوعی در اغلب آثارش به شکلی از آنها یاد کرده است. این کارگردان در فیلم «زیر نور ماه» هم به زندگی روحانیون پرداخته و در آنجا هم نقش اصلی روحانی بود که مهران رجبی در قالب چنین نقشی جلوی دوربین رفت. رجبی یک‌بار دیگر نیز در مجموعه «بچه‌های مدرسه همت» ایفاگر چنین نقشی بود و بار سوم در فیلم «طلا و مس» نقش کوتاهی در لباس روحانیت داشت.

پرویز پرستویی /  مارمولک

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
وقتی بخواهیم نام بازیگرانی که در نقش روحانی در سینما و تلویزیون ظاهر شدند را به صف کنیم، قطعا پرویز پرستویی از اولین نام‌هایی است که به ذهن‌مان می‌آید. بازی درخشان او در نقش روحانی فیلم «مارمولک» ساخته پرسروصدای کمال تبریزی هیچ‌گاه از حافظه مردم پاک نخواهد شد. او در این فیلم نقش یک روحانی را ایفا کرد که روحانی نبود و مجبور به پوشیدن این لباس شده بود. به دلیل بازی خیره‌کننده پرستویی در این نقش، رضا مارمولک جزو نقش‌های متفاوت کارنامه او و سینمای ایران شد.

مهدی پاکدل / آزادراه

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
مهدی پاکدل در «آزادراه» نقش روحانی جوانی را بازی کرد که درگیر یک موقعیت تراژیک عاشقانه است و وارد ماجرای قتلی ناخواسته می‌شود. او که خود قضاوت نیز می‌خواند بر سر دو راهی اعتراف و انکار و انتخاب بین عشق و ایمان قرار می‌گیرد.

رضا کیانیان / روزگار قریب و کیف انگلیسی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

رضا کیانیان سه‌بار تجربه پوشیدن لباس روحانیت را در مجموعه‌های تلویزیونی داشته است. او در سریال «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری در نقش آیت‌الله فیروز‌آبادی ظاهر شد که توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد. یک‌بار هم در سریال کیف انگلیسی نقش روحانی را ایفا کرد که با وجود آنکه نقش بلندی نبود اما در خاطره‌ها ثبت شد.

هدایت هاشمی / لطفا مزاحم نشوید

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
هدایت هاشمی در اولین تجربه کارگردانی محسن عبدالوهاب در نقش روحانی جلوی دوربین رفت و از آنجایی که آن فیلم اپیزودیک بود آن اپیزود بسیار مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت. هاشمی نقش را باور کرد و لهجه‌اش به شیرینی کاراکتر حسابی کمک کرده بود.

دیگر روحانیون

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
محمود عزیزی در «قلاده‌های طلا» و محمود پاک‌نیت در «پنجشنبه‌آخرماه»، برزو ارجمند در سریال «معراجی‌ها»، فخرالدین صدیق‌شرف در «اخراجی ها» و رضا توکلی در سریال «او یک فرشته بود» از دیگر بازیگران و آثاری هستند که در آنها شاهد یک کاراکتر روحانی بوده‌ایم.

بهروز شعیبی /  طلا و مس

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
شعیبی در فیلم طلا و مس برای اولین‌بار توانست تجربه پوشیدن لباس روحانیت را داشته باشد. او در این فیلم نقش ماندگاری از خود در سینما بر جا گذاشت و حسابی دیده شد.

داریوش کاردان / سریال سقوط یک فرشته

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
کاردان در سریال بهرام بهرامیان نقش روحانی را بازی کرد؛ بازی که هر چند به واسطه لحن اغراق‌آمیز او زیاد مورد توجه واقع نشد اما گریم خوب این بازیگر او را از باقی نقش‌هایش متمایز کرده بود.

جواد عزتی /  فرشته‌ها باهم می‌آیند و سریال دودکش
جواد عزتی هم جزو بازیگرانی است که دوبار تجربه بازی در نقش روحانی را در کارنامه داشته است. او در سریال «دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با بازی در چنین نقشی هم انتقادهای زیادی را شنید و هم تعریف‌های زیادی. یکی از کسانی که او را به خاطر ایفای این نقش نقد کرد روحانی به نام شهاب مرادی بود که برای خیلی از افراد به واسطه حضورش در تلویزیون و برنامه‌های مختلف شناخته شده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,بازیگران در نقش روحانی

 
او در گفت‌وگویی در زمان پخش این سریال ضمن اشاره به بازیگرانی همچون پرویز پرستویی و اکبر عبدی که در برخی فیلم‌ها لباس روحانیت به تن کرده‌اند، در صورتی که مردم چهره‌های دیگری را از آنها همچون طنز و. . . به خاطر دارند، با نقدی به برنامه دودکش گفت: «پسرم مرا صدا زده و می‌گوید: بابا بیا ببین بابا اتی نقش روحانی را بازی می‌کند. خب، اینها کمکی به دینداری نمی‌کند. مردم در ایامی که پذیرش معنویت و اخلاق را بیش از پیش دارند می‌توانند درس‌های زیادی را از این برنامه‌ها دریافت کنند در حالی‌که سریال‌های تلویزیونی رقیب جدی فعالیت‌های مساجد شده است.»

عزتی که در فیلم سینمایی «طلا و مس» هم نقش طلبه همراه شعیبی را خیلی شیرین به نمایش گذاشته بود در سینما این بار با فیلم حامد محمدی به نام «فرشته‌ها باهم می‌آیند» توانست لباس روحانیت بر تن کند و در نقش یک طلبه جلوی دوربین برود. خیلی‌ها گفتند این فیلم به لحاظ داستانی شبیه «طلا و مس» است، نکته‌ای که کارگردان این فیلم آن را زمان اکران رد و عنوان کرد: «درباره سوژه روحانیت، خیلی فیلم در سینمای ایران تاکنون ساخته نشده است در صورتی که این شخصیت‌ها در جامعه، تاثیر زیادی روی زندگی ما دارند.

البته در همین تعداد محدود از آثار سینمایی هم که تاکنون در این حوزه ساخته شده به بخشی از زندگی روحانیون پرداخته شده است اما من تلاش کردم در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» وارد زندگی خصوصی این افراد شوم، به‌نوعی حریم شخصی آنها که مردم فکر می‌کنند با بقیه افراد جامعه متفاوت است. البته در «طلا و مس» هم به این موضوع پرداختیم اما در فیلم خودم تلاش کردم بیشتر وارد روابط این افراد در زندگی‌شان شوم. در «طلا و مس» ما با یک قصه دیگری روبه‌رو هستیم و در این فیلم هم به‌شکل دیگری وارد زندگی یک روحانی می‌شویم. »
اخبار فرهنگی – مجله زندگی ایده آل

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا