هنر در خانه

نحوه ساخت آتش دان در حیاط

پاییز و پس از آن زمستان چنان زیباست که نمی توان طبیعت را ستایش نکرد. ما برای لذت بردن از فضای بیرونی خانه تان در این فصل ساخت یک آتشدان زیبا را به شما پیشنهاد می کنیم. در عکس زیر می توانید آتشدان کامل را ببینید. با ما همراه شوید تا این پروژه را از آغاز تا پایان با هم دنبال کنیم.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

مواد و مصالح مورد نیاز برای ساخت آتشدان:
     بتن: ۴ یا ۵ بسته.
     ملات: ۵ یا ۶ بسته.
     میل‌گرد آجردار: ۱۰ قطعه (هر کدام به طول ۶۰ سانتی‌متر).
    سنگ ورقه‌ای ماسه‌ای رودخانه و سنگ مخصوص ساخت پله: ۷۵۰ کیلوگرم.
     آجر نسوز: ۵۰ عدد.

ابزار مورد نیاز برای ساخت آتشدان:
     شیلنگ.
     یک فرقون قدیمی.
    چکش غیرفلزی.
     بیل.
    دستکش چرمی.
    مقدار زیادی صبر و حوصله.

ابعاد: ۱.۲ متر عرض و ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع، که البته این ابعاد کمی بزرگ است، بنابراین در این مورد باید بر اساس اندازه و مساحت حیاط و نیازهای خود تصمیم بگیرید.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

پیش از این‌که دست به کاری بزنید، حیاط خانه خود را از زاویه‌های مختلف نگاه کنید تا بتوانید بهترین جای ممکن را برای ساخت این آتش‌دان انتخاب کنید. سپس، محل مورد نظر را اندازه‌گیری کنید و با استفاده از یک اسپری رنگ سر یک طناب را رنگی کنید و با استفاده از آن محوطه‌ای که قرار است آتش‌دان در آن ساخته شود را مشخص کنید. وقتی منطقه مورد نظر علامت‌گذاری شد، برای ایجاد یک فونداسیون ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر از زمین را بکنید.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

بتن را آماده کنید و آن را روی محوطه گودبرداری شده بریزید، ۱.۵سانتی‌متر بین سطح زمین و سطح بتن فاصله باقی بگذارید. وقتی بتن خیس را در این محوطه ریختید، برای ایجاد قدرت و دوام بیش‌تر ۱۰ عدد میل‌گرد آجردار که هر کدام ۶۰ سانتی‌متر طول دارند را در درون ملات قرار دهید و سپس سطح بتن‌ریزی شده را یکدست و تراز کنید.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

بگذارید تا فونداسیون کمی خودش را بگیرد سپس سنگ ها را بچینید. سنگ‌های مناسب کف آتش‌دان را جدا کرده و سعی کنید سنگ‌های مدور با حاشیه‌های گرد را برای ساخت دایره پیرامون آتش‌دان کنار بگذارید.

نکته: هنگام انتخاب سنگ‌ها سعی کنید مسطح‌ترین سنگ‌ها را انتخاب کنید تا بتوانید سنگ‌های دیگر که دارای انحنای بیش‌تری هستند را برای چیدن فضای مدور پیرامون آتش‌دان کنار بگذارید.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

وقتی که ردیف اول سنگ‌ها چیده شد، چند روز صبر کنید تا به خوبی به ملات زیر خود بچسبد. سپس سعی کنید سنگ‌ها را در بهترین مکان ممکن قرار دهید تا در نهایت شکلی که به دست می‌آید زیبا و یکدست باشد.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

مقداری اندکی از ملات را با هم ترکیب کنید و آن را به سطح زیرین هر سنگ بزنید و سپس آن را روی سنگ زیر آن قرار دهید. خیلی مهم است که در این مرحله عجله کنید و سعی کنید در کم‌ترین زمان ممکن هر چه قدر می‌توانید ملات درست کنید و آن را به سطح زیر سنگ‌ها بزنید.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

یکی از قسمت‌های سخت و چالش‌برانگیر این پروژه، مرحله چیدن آخرین سطح سنگ‌ها است. نه تنها من باید سنگ‌ها را به دقت در کنار هم بچینید، باید سعی کنید بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید و طوری سنگ‌ها را کنار هم قرار دهید که به درستی در کنار هم و در یک سطح قرار گیرند تا در پایان آتش‌دان دارای سطحی یکدست و تراز شوند.

ایجاد شکاف برای تهویه هوا اگر ابعاد گودال کوچک باشد باید انجام گیرد، اما در چنین پروژه‌ای که دارای ابعاد بزرگی است نیازی به ایجاد جریان هوا اضافی وجود ندارد.

مراحل ساخت آتشدان,ساخت آتش دان

صاف‌ترین و بزرگ‌ترین سنگ‌ها را برای چیدن سطح نهایی نگه دارید.

نکته: وقتی شما سنگ‌های پروژه را خریداری می‌کنید، بهتر است از آن چیزی که فکر می‌کنید سنگ‌های بیش‌تری بخرید تا هنگام انتخاب آن‌ها برای چیدن سطوح مختلف گزینه‌های بیش‌تری در اختیار داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود فرایند چیدن سنگ‌ها راحت‌تر و جذاب‌تر شود.

نکته: وقتی شما در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارید، مساحت حیاط خانه خود را در نظر داشته باشید تا نتیجه نهایی کار شما بیش از حد کوچک یا بزرگ نشود.

آتشدان شما آماده است. شما می توانید در مهمانی ها با مهمانان خود در این محوطه بنشینید و در کنار دوستان خود از فضای زیبای شب استفاده کنید و از داشتن چنین آتش‌دانی  لذت ببرید.

 

منبع : chidaneh.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا