هنر در خانه

ساخت وسایل تزیینی با وسایل دور ریختنی

روش تهیه خمیر کاغذ,ساخت جاشمعی‌

 

مالی اندکی داشته باشد و از طرفی یادگیری آن هم آسان باشد.

قصد داریم طرز ساخت یکسری از وسایل تزیینی که از مواداولیه ارزان قیمت و حتی در برخی موارد دور ریختنی تهیه می‌شود را آموزش دهیم:
پاپیه ماشه یا همان (خمیر کاغذ) تکنیکی است که در آن از مقوا و یا چند لایه کاغذ و سریش به‌عنوان مواد چسباننده یا چسب چوب به جای سریش خمیری استفاده می‌شود که قابلیت فرم‌دهی دارد و با آن می‌توان مجسمه، ماسک‌های کوچک و بزرگ و زیور آلات به سبک بسیار ساده ولی جالب درست کرد.

 

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این خمیر را با ترکیب شانه تخم‌مرغی که می‌خواهید دور بیندازید و چسب چوب درست کنید.

 

روش تهیه خمیر کاغذ:
روش تهیه آن به این شکل است که ۲تا۳ عدد شانه تخم‌مرغ را در آب می‌خیسانید بعد از اینکه کاملا خیس خوردآن را به‌مدت چند دقیقه خوب ورز می‌دهید سپس به کاغذ خمیر شده مقدار نیم کیلو چسب چوب را آرام آرام اضافه کنید ومرتب چنگ بزنید تا اینکه تبدیل به خمیری یکدست شود و این کار را تا جایی ادامه بدهید که هنگام ورز دادن دیگر به‌دست نچسبد.

 

پس از تهیه خمیر و در طول درست کردن وسیله مورد نظر خمیر را در کیسه پلاستیکی بپوشانید زیرا این خمیر در مجاورت هوا خشک می‌شود، سپس می‌توانید با خمیر به‌دست آمده اشکال مورد نظر‌تان را تهیه کنید.

 

به‌طور مثال می‌توان گلوله‌های کوچکی به تعداد زیاد درست کنید و میان آن را سوراخی ایجاد کنید سپس اجازه بدهید تا کاملا خشک شود پس از خشک شدن آن را با گواش به رنگ‌های مختلف درآورده و از سوراخ‌های آن نخ رد کنید. پس از آماده شدن می‌توانید به تناسب سلیقه خود برای تزیین میز عکس یا میز هفت‌سین یا حتی در اندازه کوچک به‌عنوان دستبند یا گردنبند‌های تزیینی از آن استفاده کنید.

خمیر کاغذ ماده‌ای است که به آسانی تهیه می‌شود و از آن می‌توان آثار هنری بسیاری را خلق کرد. چنانچه با این خمیر می‌توانید عروسک‌های کاغذی را با کمک فرزندان خود درست کنید که هم یک اثر هنری است و هم اینکه به شکوفایی خلاقیت آنها کمک می‌کند.

 

علاوه بر این می‌توان از خمیر کاغذ در ساخت جاشمعی‌ها و لوسترهای تزیینی ساده نیز کمک گرفت.
 منبع : hamshahrionline.ir

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا