درمان

توهین و انگ زدن به دیگران باعث تنهایی می شود

سلامت نیوز : یک روانپزشک با اشاره به شعار هفته سلامت، آگاهی افراد نسبت به انسان ها، جنسیت و صفات شخصیتی شان را در پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی مؤثر دانست و از آنها خواست تا رفتار را به موقعیت نسبت دهند نه صفت افراد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، افشین طیبی ، با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان یک عمر سلامت با خود مراقبتی اظهار داشت: خود مراقبتی از خودآگاهی نشان می گیرد. برای اینکه انسان بتواند از خود مراقبت کند، باید خصوصیت مشترک انسان ها، جنسیت و شخصیتی خود را بشناسد.

وی افزود: در مفاهیم غنی اسلامی، خود شناختی منجر به خداشناسی نیز می شود. بعد از آن باید برای خود اهدافی تعیین کنیم که بر اساس آن می خواهیم به کجا برسیم. مثلاً در علم، موسیقی، ورزش و غیره می خواهیم چه جایگاهی را به دست آوریم.

این روانپزشک با بیان محدودیت های انسان برای دستیابی به تمام خواسته هایش تصریح کرد: بعد از هدفگذاری متوجه می شویم که در همه موارد نمی توانیم به حد اعلا برسیم، بنابراین یکی را انتخاب می کنیم. مثلاً در علم پیشرفت می کنیم اما به جای اینکه یک ورزشکار حرفه ای شویم به تماشای بازی های ورزش مورد علاقه مان بسنده می کنیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان، شناخت صفات شخصیتی و افتخار به آنها را در حفظ سلامت روان مؤثر عنوان کرد و افزود: برای داشتن سلامت روان، شناخت صفات شخصیتی مطلوب و افتخار به آنها مهم است. اما نباید به خود مغرور شویم. از طرفی نباید از صفات نامطلوبمان غافل شده و آنها را انکار کنیم. باید صفات ناپسند را نیز شناسایی کرده و از راه درست آنها را برطرف یا کمرنگ کنیم.

طیبی ادامه داد: در خودآگاهی که یکی از مهارت های دهگانه زندگی است به فرد یاد می دهیم که صفات خوب و بد خود را بشناسد. همه ما عصبانی می شویم و گاهی حسادت می ورزیم. یک روز خوبیم و یک روز ممکن است بد باشیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان شدت رفتار را برای حذف یا کمرنگ کردن آن مؤثر دانست و اظهار داشت: تغییر رفتار زمان می خواهد. مهم این است که فرکانس رفتار ما کمتر شود. مثلاً اگر قبلاً خودرو گران قیمتی می دیدم و به صاحب آن بد و بیراه می گفتم الان حسادت ناشی از آن به جای ۶ روز در هفته به ۲ روز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: البته غبطه با حسادت متفاوت است. غبطه گاهی موجب پیشرفت افراد می شود، در حالی که حسادت خسران را همراه دارد.

این روانپزشک گفت: بعد از شناسایی صفات نامطلوب نباید بگوییم من همین هستم، نمی خواهی، نخواه .

وی با اشاره به رفتارهای انسان ها به موقعیت آنها ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که باید رعایت شود عدم نسبت دادن اشتباهات دیگران به صفات آنها است.

طیبی ادامه داد: گاهی با دیدن فردی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کند می گوییم رانندگی نمی داند یا چه کسی به او گواهینامه داده است. در حالی که ممکن است امروز بر اثر خستگی، عصبانیت یا ناراحتی بد رانندگی کرده است و روزهای دیگر مشکلی در رانندگی اش وجود نداشته باشد.

وی افزود: بعد از دیدن رفتارهای دیگران سعی کنیم درباره آنها قضاوت نکنیم و اگر کسی پرسید بگوییم من نمی دانم.

این متخصص بهداشت روان با اذعان نسبت به رفتار برخی والدین برای سرزنش کودکان و استفاده از واژه هایی مانند خنگ ، بی عرضه و تنبل گفت: در تربیت فرزندان باید به آنها بگوییم که رفتارشان اشتباه بوده نه اینکه صفات ناپسندی به آنها نسبت می دهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی والدین در توجیه رفتار ناپسندشان می گویند منظور ما از خنگ بی مبالاتی بود. باید گفت کودک منظور شما را نمی فهمد و همان واژه ای را که درباره او به کار می برید در ناخودآگاه خود نگه می دارد.

وی پیامد چنین رفتارهایی را کاهش اعتماد به نفس در کودک عنوان کرد و افزود: چنین کودکی در بزرگسالی وقتی مشکلی برایش پیش می آید به جای حل آن خود را خنگ می پندارد. ذهن کودک قدرت تجزیه و تحلیل ندارد و همان چیزهایی را که می شنود ثبت و ضبط می کند.

این روانپزشک تصریح کرد: اگر اشتباهات خود را به شخصیت مان نسبت دهیم افسرده می شویم و اگر به دیگران ارتباط دهیم خشمگین. بنابراین بهتر است آنها را به موقعیت نسبت دهیم نه صفات.

طیبی خاطرنشان کرد: این گونه رفتارها موجب دور شدن ما از یکدیگر و تنهایی می شود. افراد زیادی دور و بر ما وجود دارند که تنها هستند. تنهایی به نبودن افراد گفته نمی شود. ممکن است انسان های زیادی اطراف ما باشند اما احساس تنهایی کنیم. تنهایی نتیجه انگ هایی است که به هم می زنیم.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا