نکته های خانه داری

آشپزخانه تکانی

آشپزخانه تکانی

بهار نزدیک شده است. زودتر از آنی که تصورش را می کردیم از راه رسیده. انگار در چشم بر هم زدنی، و با این حال چاره چیست جز اینکه به استقبالش برویم و بابت آمدن دوباره اش جشن بگیریم. فصل، فصل خانه‌تکانی است. شما از کجا شروع می کنید؟

نوشته های مشابه

اولویت خانم های خانه دار معمولا آشپزخانه است. همان جایی که بیشتر وقت آنها آنجا می گذرد. بهتر است برای امسال حربه‌های جدیدی را انتخاب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. در این مطلب شما را راهنمایی می‌کنیم تا  ایده های جدیدی را تجربه کنید و با این راهکارهای تازه آشپزخانه‌ای بسازید که نظافت ، نظم و البته جذابیت در آن حرف اول را بزند.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۱. پلاستیک را به طور کامل کنار بگذارید و برای نگهداری از مواد خوراکی سراغ ظروف شیشه ای تر و تمیز بروید. شک نکنید هیچ منظره ای بدتر از انباشته شدن پلاستیک‌ها روی یکدیگر ، آن هم داخل کابینت آشپزخانه نیست. به خصوص که ظرف‌های پلاستیکی بعد از مدتی کدر می شوند و شستشوی آنها هم چندان توفیری نمی‌کند اما در عوض وقتی از ظروف شیشه ای استفاده می کنید خیلی راحت می توانید آنها را تمیز کنید، طوری که حسابی برق بزنند و حتی نو به نظر برسند. در ضمن فراموش نکنید که استفاده از ظروف شیشه ای باعث می شود داخل کابینت نظم بیشتری به خود بگیرد.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۲. زیر سینک ظرفشویی معمولا کابینتی قرار دارد که مخصوص نگهداری وسایل تمیز کننده و البته سطل آشغالی برای زباله هاست. این قسمت از کابینت دقیقا به دلیل ماهیتی که دارد اصولا به طور ناخودآگاه به یکی از شلخته ترین قسمت های آشپزخانه تبدیل می شود. بنابراین این بخش از آشپزخانه از آن قسمت هایی است که باید برای ساماندهی آن یک فکر اساسی کنید. شاید تا به حال به این کابینت اهمیت نداده باشید اما امسال این تغییر را ایجاد کنید. می توانید زیر سینک را قفسه بندی کنید و هر قفسه را به چیزی اختصاص بدهید. می توانید یک سری کشو هم در این قسمت از کابینت تهیه کنید. در این رابطه هم کشوهای حاضری وجود دارد و هم می توانید با کمک یک نجار بنا به سلیقه خود این قسمت از کابینت را قفسه و یا کشو بزنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۳. نوبت به داخل کشوها رسیده. وسایل داخل کشو را از آن انباشتگی که دچارش شده اند نجات بدهید و به آنها نظم ببخشید. لازم نیست برخی از وسایل داخل کشو را از سر استیصال دور بریزید!

بلکه آنها را بنا به نیاز خود بر حسب استفاده دسته بندی کنید و دوباره داخل کشو قرار بدهید. در این دسته بندی می توانید وسایل را از یکدیگر جدا کنید و بر حسب اینکه چقدر از آنها استفاده می کنید در دسترس تر یا دور تر بگذارید. به عنوان مثال قاشق ها را در یک قسمت بگذارید و در این قسمت خاص وسیله دیگری جز قاشق قرار ندهید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۴. وسایل را بر حسب نیازی که به آنها دارید دسته بندی کنید. اینکه وسایل چقدر و کجا بیشتر استفاده می شوند می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

به عنوان مثال روغن ، ادویه ها و سایر وسایلی که برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند باید در نزدیکترین فضا به گاز گذاشته شوند تا در حین آشپزی به راحتی در دسترس باشند و وقتتان را صرف دنبال آنها گشتن نکنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۵. امان از درهای قابلمه که معمولا روی دست آدم می مانند و خیلی هم جاگیر به نظر می رسند. شاید برای همین است که معمولا درهای قابلمه انباشته روی همدیگر داخل کابینت قرار می گیرند و وقتی می خواهید یکی از آنها را بردارید همگی روی زمین پخش و پلا می شوند. بنابراین بهتر است دنبال یک راهکار مناسب باشید. طبق تصویر می توانید در قسمتی از آشپزخانه که کمتر در دید است یا ترجیحا پشت در به خصوص در آشپزخانه هایی که اوپن نیستند چنین قلاب نگهدارنده‌ای نصب شود و درهای قابلمه به همین نظم و ترتیبی که به چشم می آید کنار هم قرار بگیرند.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۶. اگر در آشپزخانه شما فضای کافی برای همه وسایل وجود ندارد و از کمبود فضا کلافه شده اید ما یک ایده جدید را پیش رویتان قرار می دهیم. از دیوارهای آشپزخانه استفاده بهینه کنید. می توانید برخی وسایل را به وسیله قلاب هایی که به دیوار نصب می کنید از آنها آویزان کنید. به این ترتیب فضای جدیدی برای نگهداری وسایل خلق شده و البته  داخل کابینت ها هم کمی خلوت می شود. در ضمن این کار علاوه بر اینکه فضای جدیدی به شما می دهد می تواند نوعی اثر هنری هم در آشپزخانه تان محسوب شود! به خصوص اگر وسایلی که از دیوارها آویزان می کنید رنگارنگ باشند.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۷. اگر از جمله افرادی هستید که از کتاب های آشپزی و البته مجلات آشپزی استفاده می‌کنید و هر از گاهی برای تهیه یک غذا سراغ آنها می روید این مجلات و وسایل را به آشپزخانه بیاورید و برای آنها جای به خصوصی در نظر بگیرید.

می توانید مجلات و کتاب‌ها را بر اساس قدیمی بودن و جدید بودن از سمتی، مثلا سمت چپ به راست، قدیمی به جدید قرار بدهید تا در صورت لزوم برای دسترسی به آنها مشکلی نداشته باشید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تکاندن آشپزخانه

۸. آشپزخانه را خلوت کنید. یا به زبان ساده تر اینکه وسایل مورد نیاز را در دسترس خود قرار بدهید و آنهایی که شاید سال به سال مورد استفاده قرار نمی گیرند در انباری قرار بدهید. فراموش نکنید که یکی از ویژگی‌های یک آشپزخانه منظم حضور وسایلی است که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند و با نظم خاصی چیده شده اند. وسایل دیگری را که صرفا جنبه تزئینی دارند و به طور کاربردی از آنها استفاده نمی شود در انباری بگذارید. مثلا اگر از کافی میکر خود سالی یکبار استفاده می کنید لزومی ندارد آن را در ردیف وسایلی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند قرار دهید.

منبع : bartarinha.ir

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا