نکته های خانه داری

حالا وقت سبزه انداختن است “کاشت سبزه عید”

آموزش کاشت سبزه عید

حالا وقت سبزه انداختن است، وقت سبزه انداختن، سبزه عید

 

این روزها که تا رسیدن عید نوروز و آمدن سال نو زمان چندانی نمانده، بسیاری از افراد درگیر خانه تکانی شده اند و به رغم دغدغه های گرانی اجناس، خریدهای مخصوص عید نیز حال و هوای خیابانها و مغازهها را تغییر داده؛ اما همه اینها اگر انجام شود یا نه، خانواده ایرانی یک کار را فراموش نخواهد
کرد: حالا وقت آماده کردن برخی از سین های سفره هفت سین هم هست. راه و روش سبزه انداختن برای نوروز را در این نوشتار فرا بگیرید.

       اول دانه را انتخاب کنید

حالا که تصمیم گرفتید خودتان سبزه سبز کنید، قبل از هر کاری دانه سبزه تان را انتخاب کنید؛ گندم، عدس، ماش و …

سبزه هر یک از این دانه ها، شکل خاصی خواهد داشت و مدت زمان سبز شدنشان هم متفاوت است. پس براساس زمانی که دارید و همینطور شکلی که می خواهید، در این باره تصمیم بگیرید.

وقتی دانه تان را  انتخاب کردید، آنها را داخل ظرفی ریخته و رویش آب بریزید؛ به طوریکه روی دانه ها را کاملاً آب بگیرد. دانه ها باید حدود ۲۴ ساعت در این وضعیت بماند؛ البته حواستان باشد گندم به زمان بیشتری نیاز دارد و بیشتر از این باید در آب بماند. زمانی که دانه ها جوانه زدند، می توانید آنها را از آب بیرون بیاورید.

حالا ظرف تان را انتخاب کنید

برای مرحله بعد، باید ظرفی را که می خواهید سبزه را داخل آن سبز کنید آماده کرده و دانه ها را کف ظرف تان بریزید. حواستان باشد در این مرحله، تعداد دانه ها نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد؛ اگر دانه ها کم باشد، سبزه تان کم پشت و خالی می شود و بیش از حد هم نباید کف ظرف تان دانه بریزید.

وقتی دانه ها را به مقدار کافی کف ظرف تان ریختید، با دست روی آن را صاف کنید. بعد هم باید با دست یا به کمک آب پاش روی آنها آب بپاشید؛ به حدی که کف ظرف کمی خیس و مرطوب شود.

پس از این به یک دستمال تمیز احتیاج دارید که باید آن را با آب ولرم مرطوب کنید و روی دانه ها بگذارید. اگر می خواهید سبزه تان زیبا و سرحال باشد، باید هر روز چند بار آن را کنترل کنید که دستمال خشک نشود و کف ظرف هم رطوبت داشته باشد.
حالا بهتر است سبزه را جایی بگذارید که نور آفتاب به مقدار کافی به آن بتابد. اگر هم نور کافی ندارید، سبزه را زیر چراغ بگذارید.

وقتی جوانه ها رشد کرد و ارتفاع آنها به حدود یک تا دو سانتی متر رسید، می توانید دستمال روی سبزه را بردارید ولی در این مرحله هم نباید آبیاری سبزه را فراموش کنید. البته دقت کنید نیازی نیست ریشه سبزه کاملاً در آب باشد چون این کار باعث پوسیدگی سبزه می شود و بوی بدی هم ایجاد می کند. برای اینکه سبزه بیشتر و بهتر قد بکشد هم باید به مقدار کافی نور به آن برسد. پس به نور و آب سبزه توجه داشته باشید.

سبزه هایی که روی کوزه سبز می شود

روزهای آخر سال که بساط هفت سین و عید در گوشه و کنار خیابان ها و کوچه ها به چشم می خورد، سبزه هایی در طرح ها و شکل های مختلف به فروش می رسد. فکر نکنید تهیه این سبزه ها هم کار خیلی سخت یا عجیب و غریبی است؛ شما هم می توانید آنها را در خانه تهیه کنید و روی سفره هفت سین تان بگذارید.

یکی از این سبزه ها، سبزه کوزه ای است که برای درست کردن آن به یک کوزه با طرح و شکل دلخواه خودتان نیاز دارید. علاوه بر کوزه، جوراب شیشه ای زنانه و تخم شاهی که قدت چسبندگی خوبی دارد هم باید آماده کنید. وقتی همه لوازم را تهیه کردید، داخل کوزه آب بریزید و حتی بهتر است بگذارید چند ساعتی کوزه داخل آب غوطه ور باشد تا گل آن کاملاً آب را به خودش بگیرد. داخل کوزه هم تا آخرین روز باید پر از آب باشد.

پس از این که کوزه داخل آب غوطه ور شد، جوراب شیشه ای را روی کوزه بکشید و برای اینکه تخم شاهی به جوراب بچسبد، آن را هم خیس دهید. البته دقت کنید تخم شاهی نباید خیلی خیس شود چون هرچه آب آن کمتر باشد، حالت چسبندگی بیشتری پیدا میکند و راحت تر به جوراب می چسبد. بعد از این کار، دست تان را خیس کنید و با دست، تخم شاهی را به طور یکنواخت روی تمام سطح کوزه بچسبانید.
بعد هم باید کوزه را در مکانی بگذارید که نور کافی داشته باشد تا سبزه تان رشد کند و کوزه سبز شود.

برای اینکه سبزه تان بهتر سبز شود، کوزه را در محیط بسته ای بگذارید که چند روزنه به بیرون دارد. مثلاً می توانید آن را داخل نایلونی قرار دهید که روی آن را چند تا سوراخ کرده اید. البته اگر این کار را می کنید، حواستان باشد نایلون به سطح سبزه تان نخورد و آبیاری سبزه را هم فراموش نکنید. بعد از گذشت دو تا سه روز، می توانید نایلون را از روی کوزه بردارید.

سبزه های عروسکی

همانطور که از اسم این سبزه پیداست، برای آماده کردن آن به یک عروسک نیاز دارید و برای دامن عروسک هم باید از یک پارچه ضخیم استفاده کنید. می توانید زیر دامن عروسک تان را با پارچه یا پنبه پر کنید تا حالتی پف دار بگیرد و این حالت را حفظ کند. بعد هم باید تمام سطح دامن را با پنبه بپوشانید و روی آن یک پارچه توری بکشید. حالا بذر شاهی را مثل کوزه، روی دامن عروسک قرار دهید.

برای نتیجه بهتر خوب است عروسک را هم مثل کوزه داخل فضای بسته که روزنه هایی دارد قرار دهید.

سبزه با ظرف های مدل دار

اگر می خواهید کارهای ساده تری برای سبز کردن سبزه شب عید انجام دهید، می توانید از ظرف های مدل دار کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر ظرفی به شکل قلب دارید، برای این کار مناسب خواهد بود.

علاوه بر این، می توانید از تخم مرغ برای این کار کمک بگیرید. اول باید تخم مرغ ها را بپزید و بخشی از پوست آن را جدا کنید. بعد کل تخم مرغ را از پوستش خارج سازید و بذرتان را داخل تخم مرغ بریزید. وقتی سبزه تان در پوست تخم مرغ سبز شد هم می توانید آن را همانطور سر سفره هفت سین قرار دهید. البته کار دیگری هم می توانید با این تخم مرع ها انجام دهید و آن رنگ کردن و طرح دادن روی پوست تخم مرغ است. به کمک یک ماژیک می توانید چشم و ابرو و دهان برای تخم مرغ هایتان بکشید و آنها را روی سفره بگذارید.

علاوه بر این، می توانید ۱۰ سانت پایین بطری های پلاستیکی آب یا نوشابه را ببرید و سبزه را داخل آنها سبز کنید. این بطری ها هم می تواند با طراحی شما شبیه آدمک شود و سفره تان را زیباتر کند. البته یادتان باشد سبزه های سبز شده
هم موهای آدمک تان است که می توانید با روبان آن را تزئین کنید. / جام جم

حالا وقت سبزه انداختن است

گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۳/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا